Onko minulla mitään mahdollisuuksia opiskella lääkäriksi?
Olen kakkos vuoden lukiolainen ja erittäin harmistunut :( olen lukenut ja kirjoittamassa aivan toisia aineita mitä lääkikseen tarvitsisin. Lääkis oli aina yksi haaveistani, mutta todettuani olevani huono pitkässä matikassa vaihdoin lyhyeen. En myöskään lukenut kemiaa enkä fysiikkaa, koska uskoin etten tule niitä tarvitsemaan koska lääkikseen en pääsisi. Pitkän matikan huono menestys laski halujani edes yrittää muita matemaattisia aineita, vaikka olin niissä kuitenkin ihan hyvä. Ainevalintani valitsin oikiksen mukaan, sillä kuvittelin sen olevan minun alani: luen historiaa ja yhteiskuntaoppia. Tämän lisäksi on terveystietoa, ruotsia, englantia ja lyhyttä matikkaa. Ajattelin siis kirjoittaa 7 ainetta. Olen kuitenkin huomannut, että oikis ei ole oikeasti se mitä halusin, haltioiduin kaverin haaveista lähteä sinne.
Oikis ei ole minun paikkani, en näe itseäni lakimiehenä vaan auttamassa ihmisiä terveyspuolella. Oikis oli lohtu lääkikselle, johon uskoin mahdollisuuteni menneen. Olen aina ollut kiinnostunut terveydestä ja ihmisten hoitamisesta ja auttamisesta sekä tutkimisesta. Mietin nyt lähinnä, että lähtisinkö ensihoitajaksi. Se työ olisi lähinpänä haaveitani. Palkka on kuitenkin surkea ja haluaisin yliopistoon ja nimenomaan lääkäriksi. Onko minulla mitään mahdollisuuksia hakea lääkikseen kiertoteitä? Lukea kursseja avoimessa yliopistossa vai pitääkö vain mennä aikuislukioon lukemaan tarvittavat aineet ja kirjoittaa ne? Mitä voin tehdä? :( harmittaa niin vietävästi...
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Voin lääkiksessä opiskelevana kertoa omasta tiestäni tänne. Lukiossa aloitin pitkän matikan, mutta se olisi vaatinut huomattavasti enemmän panostusta, kuin itselläni oli motivaatiota, joten vaihdoin muutaman kurssin jälkeen lyhyeen. Fysiikkaa luin vain pakolliset kurssit ja kemiasta kirjoitin nihkeän ceen. Lukion jälkeen kuitenkin opiskelin itsenäisesti fysiikkaa ja kemiaa, ja menin vuodeksi kansanopistoon lääkislinjalle, minkä jälkeen pääsin sisään. :)
Tietysti nopein ja suorin tie olisi opiskella fykebi huolella lukiossa, mutta jos näin ei ole tehnyt, niin ei hätää. Omalla kurssillani on ainakin yksi sellainenkin opiskelija, joka ei ole edes käynyt lukiota, vaan amiksen. Lisäksi on alanvaihtajia ja tyyppejä, jotka ovat keksineet haluavansa lääkikseen vasta paljon lukion jälkeen, ja opiskelleet ne tarvittavat asiat joko itsenäisesti tai eri valmennuskurssien avulla. Itse oman kokemukseni perusteella suosittelen lämpimästi kansanopistoa!
voi kiitos tästä vastauksesta!! tämä auttoi eniten :) voisin tosiaan näin tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi aikova ottaa jo nuoresta iästä lähtien asioita selville itse. Tarkkuus on myös heille ominaista. Keskiarvojasi et maininnut.
Keskiarvoni on heikko, koska en ole motivoitunut opiskelemaan aineita joita en tarvitse. (esim. uskonto, filosofia yms.) se on nyt 7,4. Kemia on 7 ja fysiikka 8, matikka 7 (olisi luultavsti parempi jos olisin ollut alusta asti lyhyessä)
Juurihan minä tässä otan asioita selville, opolle menen kun saan ajan. Koitan vain kartoittaa tilanteeni ja mahdollisuuteni.
ap
MOT. Vai onko provo? Kysyt vauvapalstalta ja opolta, ja keskiarvosi on 7,4. Teet kirjoitusvirheitä etkä lisää pistettä lauseen loppuun. Nämä objektiivisina huomioina kysymykseesi.
Täällä kans yksi lääketieteen fuksi. Kirjoitin perus M:n paperit enkä opiskellut lukiossa fysiikkaa, kemiaa tai bilsaa pakollisia kursseja enempää. Opiskelin itselleni amk-tutkinnon silloiselta unelma-alaltani, mutta tajusin työelämässä haluavani lääkikseen.
Lukiosta oli siinä vaiheessa aikaa 10 vuotta, joten ei muuta kuin opiskelemaan uudestaan perusasioita. Ihan itse opiskelin kaikki tarpeelliset asiat. Ostin käytettyinä tarvittavat lukiokirjat ja vanhat pääsykoevalmennusmatskut ja tein harjoituskokeina kaikki vanhat pääsykokeet, jotka pisteytin itse. Ei ollut aikaa aikuislukiolle eikä valmennuskurssille, mutta pärjäsin vallan hyvin itseksenikin.
Kovaa duunia se oli, mutta jos minä pääsin näillä spekseillä, kuka vaan voi päästä. 1,5 vuotta itsenäistä opiskelua ja kirkkaasti sisään. Ja nyt on kohta yksi vuosi toivealan opiskelua takana :) Niin ja tosiaan aiemman amk-tutkinnon sekä "huonon" yo-todistuksen vuoksi vain minimaalinen osa paikoista oli mun saavutettavissa, kiitos ensikertalaiskiintiön.
Sinulla on siis todella paljon paremmat lähtökohdat lääkikseen kuin itselläni oli. Tsemppiä sulle valintoihisi ja elämään muutenkin! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi aikova ottaa jo nuoresta iästä lähtien asioita selville itse. Tarkkuus on myös heille ominaista. Keskiarvojasi et maininnut.
Keskiarvoni on heikko, koska en ole motivoitunut opiskelemaan aineita joita en tarvitse. (esim. uskonto, filosofia yms.) se on nyt 7,4. Kemia on 7 ja fysiikka 8, matikka 7 (olisi luultavsti parempi jos olisin ollut alusta asti lyhyessä)
Juurihan minä tässä otan asioita selville, opolle menen kun saan ajan. Koitan vain kartoittaa tilanteeni ja mahdollisuuteni.
ap
MOT. Vai onko provo? Kysyt vauvapalstalta ja opolta, ja keskiarvosi on 7,4. Teet kirjoitusvirheitä etkä lisää pistettä lauseen loppuun. Nämä objektiivisina huomioina kysymykseesi.
No palstaillessa en kiinnitä niin paljoa huomiota oikeinkirjoitukseen enkä myöskään esim. kavereiden kanssa jutellessa. Btw, äidinkieli on 9, joten ei tarvitse pelätä kirjoitustaitojani. Mistä muualta nyt noin ensisijaisesti hakisin apua kuin opolta? Täältä hain lähinnä alustavasti teidän näkökulmia, ylhäältä kokemuksistaan kertonut ihminen auttoi minua toisin kuin sinunlaiset provon huutelijat. Miksi edes yrittäisin keksiä päästäni tälläistä?
Tiedostan keskiarvoni olevan huono, mutta syynkin keskiarvooni tähän annoin ylempänä. Keskiarvo ei määritä tulevaisuuttani. Toki hyvin suoritetut kurssit auttavat kirjoituksiin, mutta muuten se ei vaikuta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä kans yksi lääketieteen fuksi. Kirjoitin perus M:n paperit enkä opiskellut lukiossa fysiikkaa, kemiaa tai bilsaa pakollisia kursseja enempää. Opiskelin itselleni amk-tutkinnon silloiselta unelma-alaltani, mutta tajusin työelämässä haluavani lääkikseen.
Lukiosta oli siinä vaiheessa aikaa 10 vuotta, joten ei muuta kuin opiskelemaan uudestaan perusasioita. Ihan itse opiskelin kaikki tarpeelliset asiat. Ostin käytettyinä tarvittavat lukiokirjat ja vanhat pääsykoevalmennusmatskut ja tein harjoituskokeina kaikki vanhat pääsykokeet, jotka pisteytin itse. Ei ollut aikaa aikuislukiolle eikä valmennuskurssille, mutta pärjäsin vallan hyvin itseksenikin.
Kovaa duunia se oli, mutta jos minä pääsin näillä spekseillä, kuka vaan voi päästä. 1,5 vuotta itsenäistä opiskelua ja kirkkaasti sisään. Ja nyt on kohta yksi vuosi toivealan opiskelua takana :) Niin ja tosiaan aiemman amk-tutkinnon sekä "huonon" yo-todistuksen vuoksi vain minimaalinen osa paikoista oli mun saavutettavissa, kiitos ensikertalaiskiintiön.
Sinulla on siis todella paljon paremmat lähtökohdat lääkikseen kuin itselläni oli. Tsemppiä sulle valintoihisi ja elämään muutenkin! :)
Ihanaa saada jotain toivoa näistä vastauksista!! :) ainakin isoin kivi tippui sydämeltä! Nyt tiedän ettei ole aivan mahdotonta. Uskon että pärjään matemaattisissa aineissa, kunhan vaan otan nyt ne kirjat käteen. Voisin kesälläkin opiskella itsenäisesti kaksi kurssia fysiikkaa, kun kirjat kuitenkin omistan.
ap
Sinun pitää opiskella lukion fysiikan, kemian ja biologian kurssit. Eipä siinä loppujen lopuksi muuta tarvitse kuin noiden asioiden osaaminen ja niiden soveltaminen.
Samalla kun valmistaudut lääkiksen pääsykokeisiin, niin voit valmistautua myös farmasian pääsykokeisiin.
Pitkän matikan jotkut kurssit auttaa kyllä. Fykebi. Iltalukio tai kansanopisto. Välkky voi edetä ominneuvoin .
Vierailija kirjoitti:
Pitkän matikan jotkut kurssit auttaa kyllä. Fykebi. Iltalukio tai kansanopisto. Välkky voi edetä ominneuvoin .
Minulle onkin sanottu, että pitkä matikka ei varsinainen vaatimus, mutta siitä on apua kun opiskellaan pitkää fysiikkaa. Ei kuitenkaan ole mahdotonta ymmärtää fysiikkaa yksinään :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää opiskella lukion fysiikan, kemian ja biologian kurssit. Eipä siinä loppujen lopuksi muuta tarvitse kuin noiden asioiden osaaminen ja niiden soveltaminen.
Samalla kun valmistaudut lääkiksen pääsykokeisiin, niin voit valmistautua myös farmasian pääsykokeisiin.
Voisiko olla mahdollista opiskella nuo tässä nyt vuoden aikana itsenäisesti ja hakea ensi keväänä lääkikseen? Kesällä on aikaa, toki pitää lukea kirjoituksiinkin, mutta en usko tuon olevan mahdotonta. Itse käyn nyt kolmatta kurssia biologiaa eli biologian kursseja ei olisi edes montaa. Fysiikkaa lukisin kaksi kurssia kesällä, koska kirjat löytyvät jo kotoa.
Kyllä on ehdottomasti mahdollisuudet päästä lääkikseen! :) Itse aloitin lääkiksessä 25-vuotiaana kokeiltuani ensin toista alaa. Mäkään en ollut lukiossa lukenut kuin pakolliset kurssit fysiikasta, kemiasta ja biologiasta ja lyhyt matikkakin mulla on. Lyhyt matikka riittää muuten hyvin lääkikseen - mua vieläkin ärsyttää, miten lukion opot toitottivat jatkuvasti, että ilman pitkää matikkaa ei pärjää... Lukion fysiikasta selviää oikein hyvin lyhyellä matikalla!
Itse hain lääkikseen kolme kertaa, joista ensimmäistä ei ehkä voi oikein laskea kunnon hakukerraksi, se oli vähän sellainen kokeilu enkä lukenut kunnolla. Tätä ekaa hakukertaa varten kahlasin kerran läpi kaikki lukiokurssit, mutta melko huonosti. Osan kursseista kävin aikuislukiossa, mutta suurimman osan opiskelin vain itse. En välttämättä osannut tehdä fysiikan ja kemian kirjojen kaikkia tehtäviä enkä oikeastaan edes ymmärtänyt sähkömagnetismia, happo-emäslaskuja yms kunnolla. Kuukautta ennen pääsykoetta lopetin lukemisen kokonaan. Pärjäsin pääsykokeissa kuitenkin osaamiseeni nähden uskomattoman hyvin (olisin päässyt hammaslääkikseen), joten tästä sain hirveästi kipinää tähän hommaan, kun tajusin, että mulla on oikeasti mahdollisuudet päästä.
Toisella kerralla menin valmennuskurssille ja opiskelin lukiokirjat läpi uudestaan. Aloitin opiskelun jo joskus syksyllä, mutta hyvin leppoisaan tahtiin, suurimman osan opiskelusta tein keväällä. Opin paljon ja pärjäsin valmennuskurssin harkkakokeissa hyvin. Mielestäni tällä kerralla osaamiseni olisi ollut jo riittävällä tasolla sisäänpääsyä ajatellen, mutta stressasin liikaa ja olin kuumeessa pääsykokeessa, joten tein todella typeriä virheitä ja jäin parin pisteen päähän sisäänpääsystä.
Kolmannella hakukerralla tein kesän ja syksyn ihan muita juttuja ja aloitin opiskelun vasta tammikuussa. Tällä kerralla pyrin stressaamaan vähemmän ja muutenkaan uutta opiskeltavaa asiaa ei enää juuri ollut, koska kaikki oli hyvin muistissa edelliskeväältä. Tein niin vaikeita tehtäviä kuin vain ikinä käsiini löysin (esim. vanhat DI-pääsykokeet, yo-kokeiden jokeritehtävät ja MAFY-valmennuskurssin tehtävät) ja paljon harjoituspääsykokeita. Lukutunnit pidin kohtuullisina ja opiskelin vain n. 25-30 h viikossa. Pääsykokeessa en juurikaan jännittänyt, koska tiesin osaavani hyvin, ja niinhän se pääsykoe sitten olikin todella helppo noihin tekemiini tehtäviin verrattuna :D Ja tällä kerralla pääsinkin sitten sisälle.
Eli varmasti sinäkin pystyt! Koska olet vasta lukion kakkosella, mielestäni sinun olisi ehkä järkevintä ottaa ensi vuodeksi niin paljon fysiikan ja kemian kursseja kuin lukujärjestykseesi saat (esim. fyssan kurssit 2-4, kemia 2-4 ja biologiasta vaikka kaikki, koska niitä voi opiskella päällekkäinkin). Lukion käyminen neljässä vuodessakin voisi olla ihan hyvä idea. Tai jos haluat kirjoittaa jo vuoden päästä ylioppilaaksi, niin jatka sitten loput kurssit vaikka aikuislukion puolella :) Jotkut valmennuskurssimateriaalit kannattaa mielestäni myös hommata vaikka ei varsinaiselle valmennuskurssille menisikään, koska niissä on vaikeampia tehtäviä kuin lukiokirjoissa. Esim. Älyvuoto-keskustelufoorumilla myydään paljon käytettyjä materiaaleja. Oma suosikkini oli MAFY:n tabletti, sieltä löytyi aivan jäätävän vaikeita tehtäviä :D MAFY on mielestäni muutenkin paras valmennuskurssi lääkikseen, heidän kurssiltaan viime keväänä 40 % pääsi sisään ja Helsingin lääkiksessä melkein kolmasosa viime syksyn fukseista oli MAFY:lta. Mutta toki varmasti muillakin kursseilla onnistuu, että en nyt halua liikaa mainostaa yhtä kurssijärjestäjää :D Ja eivät toki kaikki ole käyneet valmennuskurssia ollenkaan, eli ei se mikään välttämättömyys ole.
Hurjasti tsemppiä sinulle urakkaan! Uskot vain itseesi ja teet kovasti töitä, se palkitaan!
Pitkä matikka vain tuotti vaikeuksia ja se ei ole keskeisin aine lääkikseen haettaessa, onneksi.