Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset eivät mielellään tahdo lähteä päiväksi mummolaan, koska siellä tarjotaan "pahaa" ruokaa.

Vierailija
25.04.2017 |

Eli perunavellia, porkkanavelliä..lihakeittoa jne. Sellaista vanhankansan ruokaa mitä nykylapset eivät enää tottuneet. Mieheni vanhemmista siis kyse. Itseä tilanne vaivaa..onko väärin, jos annan lapsilleni omat eväät mukaan?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä tehdään perunavelliä silloin tällöin. Sehän on mitä mainioin ruoka yli jääneestä perunamuusista! Olen 30-v.

Vierailija
22/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä on perunavellissä?? Niin minä kuin miehenikin ollaan syöty lapsina omissa mummoloissa perunavelliä ja muita perinteisiä ruokia. Ja alle 30 kymppisiä ollaan molemmat.

Ehkä sun ap olisi aika opettaa lapsillesi käytöstapoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että ihan velliä... kas kun ei klimppisoppaa.

0/5

https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF…

Vierailija
24/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25 ja minun lapsuudessa syötiin perunavelliä, oli vielä veljeni lempiruokia. Tietysti niinä päivinä muutakin ruokaa tai syöty koulussa ja kotona iltaruoaksi perunavelliä ja voileipiä. Mummolassa syötiin mummolan ruokia, joskus oli mykysoppaakin. Ei lempparini, mutta silloinkin oli tarjolla mummon tekemää rieskaa ja ruisleipää.

Vierailija
25/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunavelli oli yksi minun ja sisarusteni lempiruoista kun olimme pieniä. Voisikin tehdä sitä tässä jonain päivänä :) N26

Vierailija
26/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isomummolassa haisi omituiselle tunkkaiselle, ruoka oli kauhean suolaista ja ruokapöydän vahakangas oli aina vähän tahmea. Inhosin syödä siellä.

Vierailija
27/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa provo tai ei.

Erittäin huonoa käytöstä osoitat, jos laitat lastesi mukana eväitä mummolaan. Nolaat itsesi, ja sen lisäksi opetat lapsillesi epäkunnioittavaa käytöstä. Ei eväitä mukaan mummolaan!

Sen sijaan opeta lapsille, että on kohteliasta maistaa - mummo tai ukki voi pahoittaa mielensä.

He tarjoavat ehkä parasta, mitä tietävät tai osaavat.

Tai he tarjoavat sitä, mihin heillä on varaa! Ota tämä huomioon.

On äärettömän epäkunnioittavaa kieltäytyä syömästä sitä, mitä isovanhemmat tarjoavat. Toki makumaailma on erilainen etenkin lasten suussa, mutta silti lapsille on opetettava vähin erin myös erilaisia ruokia.

En tiedä, millaisissa väleissä olet anoppisi kanssa, mutta sen tiedän että isovanhemmat - valitettavasti useimmiten mummi - stressaa aika lailla lastenlasten ruuista. Jos mahdollista, liittoudu anoppisi kanssa - ja opeta lapsesi syömään esim. perunavelliä ja lihakeittoa. Molemmat maistuvia, maukkaita suomalaisia ruokia.

Ihan vinkkinä. Jos isovanhempien on mahdollista ulkoilla 3-4 tuntia ilman välipaloja, niin veikkaan että lämmin perunavelli plus leivät, yms. maistuvat erittäin hyvin!

Olen suunnattoman kiitollinen äidilleni, joka on jaksanut hauduttaa puuroja, leipoa perinneherkkuja, jne. lapsilleni - kaikki on maistunut hyvältä ja lapset ovat oppineet syömään monipuolisesti. Itseasiassa lukioikäinen tyttöni muistelee hyvillä mielin, vesi kielellä "mummun puuroja".

Kaiken kaikkiaan sinun on nyt oltava aikuinen. Lapset eivät todellakaan voi määrätä mitä mummolassa syödään...(voi myös olla, että jos sinä annat kotona kaiken periksi lapsille ruoka-asioissa, tekee anoppisi tietoisesti toisin. Ei pahalla!).

Vierailija
28/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ruuissa pikemminkin ongelmana mauttomuus kuin paha maku? Auttaisko jos lapsilla olis mukana omat mausteet, joita vähän ripottelisivat sinne ruuan sekaan? Jotkut vanhat ihmiset ovat (lääkäreiden pelottelun vuoksi) niin suolakammoisia, että tekevät suolatonta ja mautonta ruokaa, kun eivät mausteitakaan osaa käyttää. Uskoisin että monen palstalaisen vanhemmat kuuluvat tähän ryhmään. Tehdään simppeliä ja perinteistä ruokaa, joka ei maistu oikein miltään. Parhaaseen lopputulokseen pääsee, kun vie omat ruuat ja mausteet ja kokkaa itse. 

Vierailija
29/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli perunavellia, porkkanavelliä..lihakeittoa jne. Sellaista vanhankansan ruokaa mitä nykylapset eivät enää tottuneet. Mieheni vanhemmista siis kyse. Itseä tilanne vaivaa..onko väärin, jos annan lapsilleni omat eväät mukaan?

Kuinka helkkarin vanhoja sun vanhemmat on, satavuotiaitako?  Mun äitini  on 70+ eikä sekään tee tuollaista possunruokaa kuin nuo vellit. Asuuko ne vanhemmat jossain perähikiällä maalla?

Kunpa ne possut saisivatkin tuollaista ruokaa, mutta soijalla ja rypsiöljyllä ne nykyisin syötetään. Niitähän sinäkin syöt, vai?

Vierailija
30/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä s**tanan porkkanavelliä?! Ja lopeta jo p*skojen provojen kirjoittelu, kiitos!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
31/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko ruuissa pikemminkin ongelmana mauttomuus kuin paha maku? Auttaisko jos lapsilla olis mukana omat mausteet, joita vähän ripottelisivat sinne ruuan sekaan? Jotkut vanhat ihmiset ovat (lääkäreiden pelottelun vuoksi) niin suolakammoisia, että tekevät suolatonta ja mautonta ruokaa, kun eivät mausteitakaan osaa käyttää. Uskoisin että monen palstalaisen vanhemmat kuuluvat tähän ryhmään. Tehdään simppeliä ja perinteistä ruokaa, joka ei maistu oikein miltään. Parhaaseen lopputulokseen pääsee, kun vie omat ruuat ja mausteet ja kokkaa itse. 

Fiksu idea! Toisella lapselle taskuun tabasco-pullo, kalakastiketta ja chilihiutaleita, toiselle HP-kastiketta, grillimaustetta, korianteriruukku ja yrttisakset.

Jatkossa ei tule enää kutsuja kylään. :D

Vierailija
32/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvetin perunavelliä?

Tämä on surkea provo. Edes mun ennen sotia syntyneet yhdeksänkymppiset vanhempani eivät tekisi mitään perunavelliä, vaan ihan normaalia kotiruokaa.

Kyllä mun äiti teki joskus perunavelliä, se on oikein hyvää. Olen 50v.

Olen myös 50 ja ylikin. En kuitenkaan edes tiedä, mitä on perunavelli. Voin tietysti sanasta päätellä ainesosat :)

Mutta maistaisin sitä mielelläni. Eli meidän ikäisillä ei nirsoilu tule juuri mieleen. 

Vierailija
33/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli perunavelliä kyllä ihan koulussakin, ja olen vasta vähän päälle parikymppinen.

Vierailija
34/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään isoäidin, joka oikeasti ihan kärsii siitä, kun hänen luokseen tulee kaksi lastenlasta, jotka eivät suostu syömään käytännössä mitään. Nuorempi, 9v. tyttö, illalla sitten itkee kun "vatsaan koskee". Vatsaan koskee siksi, että tyttö ei suostu laittamaan suuhunsa mitään!

Isoäiti-parka on tarjonnut kaikkea mahdollista, ihan tavallisia ruokia, jugurtteja, kaupasta ostettuja tuttuja juttuja. EI, mikään ei mene tämän tytön suusta alas - ei edes suklaa, karkki, jäätelö, keksi, hedelmä. Pizza, hampurilainen. Isoäiti-parka on siis tarjonnut aivan kaikkea.

Muuta syytä en keksi, että miniä puhuu tytölleen negatiivista anopistaan -ja tyttö jotenkin kostaa mummolle äidiltään kuulemiaan kaunoja kieltäytymällä syömästä. Hän myös vaikenee, ei yrityksistä huolimatta sano sanaakaan kysyttäessä, kuten veljensäkään. (Junttiäiti opettaa tapoja, istuu seurassa hiljaa eikä osallistu keskusteluun millään lailla. Ja lapset tekevät samaa...).

Nämä kaksi lastenlasta aiheuttavat suurta surua hyväntahtoiselle mummolle, joka kyllä rakastaa lapsenlapsiaan! Muiden lastenlasten kanssa ei mitään ongelmia, päinvastoin muut lapset itkevät, kun mummo lähtee visiitiltä takaisin kotiinsa.

Vierailija
35/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ha hah! Provejen huutelijat ei edes tiedä, mutta kun minä en ole ikinä kuullutkaan niin hänhän täytyy olla provo👌😂

En tiedä missä kyseiset isovanhemmat asuvat, mutta perunavelli on ihan Päijät-Hämeen perinneruoka.

Vierailija
36/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvetin perunavelliä?

Tämä on surkea provo. Edes mun ennen sotia syntyneet yhdeksänkymppiset vanhempani eivät tekisi mitään perunavelliä, vaan ihan normaalia kotiruokaa.

Ihan normaali arkiruoka tietyillä alueilla itäisemmässä Suomessa.

"Jos mä en oo nähny, ei voi olla!!" - Niinkö?

Terv. alle nelikymppinen

Vierailija
37/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo tai ei, vanhemmilla ihmisillä on välillä kokkaustaidot oikeasti hukassa. Ja miksi pitää tehdä niitä lasten inhokkiruokia? Oma mummoni pakotti minut syömään sitä samaa ruokaa josta en tykännyt melkein joka vierailukerta. Yritin aina maistella mutta ei, ei se muuttunut sen paremmaksi. En pidä siitä vieläkään, enkä ole edes nirso.

Vierailija
38/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas inhottaa, kun anoppilassa tarjoillaan järkyttävän epäterveellistä ruokaa, aina makeita leivonnaisia, sokerilla ja rasvalla läträttyjä tuotteita ja muuta höttöä ja on PAKKO syödä. Haukut saa jos kieltäytyy kohteliaasti. 

Vierailija
39/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmettiä? Olen 21-vuotias ja olen jopa tällä viikolla tehnyt ruoaksi perunavelliä koska halusin jotain helppoa ja nopeaa. Tänään Rosson lounaalla oli perunavelliä ruokana. Porkkanavelliäkin olen syönyt, myös makaronivelliä. Eikö teillä ole edes koulussa ollut ruokana porkkana- ja perunavelliä? Meillä ainakin oli peruskoulussa ja vain viisi vuotta sitten.