Lapset eivät mielellään tahdo lähteä päiväksi mummolaan, koska siellä tarjotaan "pahaa" ruokaa.
Eli perunavellia, porkkanavelliä..lihakeittoa jne. Sellaista vanhankansan ruokaa mitä nykylapset eivät enää tottuneet. Mieheni vanhemmista siis kyse. Itseä tilanne vaivaa..onko väärin, jos annan lapsilleni omat eväät mukaan?
Kommentit (39)
Voi Nico-Jessicoita kun koulu alkaa.... teetkö omat eväät sinnekkin?
Koulussakin tarjotaan lihakeittoa, aattelitko sinnekin laittaa eväät?
On, opeta lapsesi kunnioittamaan toisten tarjoiluja.
Olisiko aika opettaa lapsille peruskäytöstavat?
No, sanoppa niille lapsille että aina ei voi saada haluamaansa.
Tuskin kuolevat päivässä nälkään. Jos ei kelpaa, niin jättäkööt syömättä. Mitä te oikein syötte kotona, jos nuo ruoat ovat liian "eksoottisia"?
Tiedän tunteen, oma äitikin tekee aina pahaa ruokaa. Kun olen kylässä niin sanon aina että olen juuri syönyt jos tarjotaan ruokaa.
Mitä teillä kotona syödään? Sushia, grillattua strutsia, korealaisia kasvisrullia vai aitoa suomalaista äitien tekemää Saarioisten "kotiruokaa"?
Ei minuakaan lapsena mummolassa aina kaikki ruuat miellyttäneet, mutta söin mitä mummo laittoi ja jälkeenpäin kiitin ruuasta, koska kotona oli opetettu sellaisen kuuluvan hyviin käytöstapoihin. Ei olisi tullut mieleenkään pahoittaa mummon mieltä millään "pahaa, en syö"-marinalla. Kotona saatoin joskus nirsoilla, tosin harvoin sielläkin.
Mitä helvetin perunavelliä?
Tämä on surkea provo. Edes mun ennen sotia syntyneet yhdeksänkymppiset vanhempani eivät tekisi mitään perunavelliä, vaan ihan normaalia kotiruokaa.
Mitä jos hoitaisit sitten lapsesi itse ja kutsuisit isovanhemmat teille?
Vähän vaikea tilanne, koska tuo ruoka (vaikka kaikkea toki pitäisi oppia syömään jne.) vaikuttaa kuitenkin siihen, että lapset eivät sitten tahdo lähteä mummolaan, ja on harmi, jos heitä pitää siihen ns. pakottaa.
Onko mummolaan pakko mennä koko päiväksi, voisiko vierailut supistaa niin, että ruoan voisi syödä kotona?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on surkea provo. Edes mun ennen sotia syntyneet yhdeksänkymppiset vanhempani eivät tekisi mitään perunavelliä, vaan ihan normaalia kotiruokaa.
Eiköhän provosta jo kerro lisäys siitä kumman vanhemmista on kyse. :D
Vierailija kirjoitti:
Haha, samaa mietin minä. En ole yhdeksänkymppinen, vaan viisikymppinen, mutta en kyllä muista myöskään ikinä joutuneeni syömään mitään helv.tin velliä. Porkkanasosekeittoa saatan kyllä tehdä itsekin, mutta se nyt ei ole millään tavalla arkaainen muona, vaan ihan trendikäs keitto.
Sinänsä en ihmettele, jos jonkun lapset eivät kauheasti tykkää jonkin kyläpaikan ruuista. On syy mikä tahansa. Kaikesta ei lasten tarvitsekaan tykätä. Voi ehdottaa, että itse tekee välillä ruuan anopin puolesta. Tai olla vähän vähemmällä muonalla - eivät lapset siitä nälkään näänny, vaikka söisivät vähän vähemmän. Kunhan eivät yököttele mummonsa muonille, se olisi huonoa käytöstä.
N50
Vai että ihan velliä... kas kun ei klimppisoppaa.
0/5
Mun mummo oli surkea kokki ja tarjosi kerrassaan oksettavaa kesäkeittoa missä oli isoja niljakkaita porkkanalohkareita. En muista miten asian kanssa selvittiin, mutta en viihtynyt mummolassa, siellä oli epähygieenistä ja huru pappa oli pelottava. Kohteliaana lapsena siellä kuitenkin kävin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun äiti teki joskus perunavelliä, se on oikein hyvää. Olen 50v.
Vierailija kirjoitti:
Eli perunavellia, porkkanavelliä..lihakeittoa jne. Sellaista vanhankansan ruokaa mitä nykylapset eivät enää tottuneet. Mieheni vanhemmista siis kyse. Itseä tilanne vaivaa..onko väärin, jos annan lapsilleni omat eväät mukaan?
Kuinka helkkarin vanhoja sun vanhemmat on, satavuotiaitako? Mun äitini on 70+ eikä sekään tee tuollaista possunruokaa kuin nuo vellit. Asuuko ne vanhemmat jossain perähikiällä maalla?
No et anna. Lasten on syytä oppia edes maistamaan erilaisia ruokia.