Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riitojen ilmaantuminen suhteeseen - normaalia vai varoitusmerkki?

Vierailija
24.04.2017 |

Kolmekymppinen nainen täällä miettii. Muutamat aiemmat parisuhteeni ovat olleet alusta saakka tavalla tai toisella tuhoon tuomittuja, ja myös riitaisia. Nyt seurustelen kolmatta vuotta, ja suhteen kaksi ensimmäistä vuotta olivat täysin vapaat riidoista. Emme ikinä tapelleet, sillä syytä ei ollut.

Viimeisen 6-12 kuukauden aikana riitoja on alkanut ilmetä. Ne koskevat useimmiten periaatteellisia kysymyksiä, sellaisia, joiden kohdalla elämänarvomme eroavat toisistaan. Useimmissa asioissa olemme samoilla linjoilla, mutta emme kaikissa.

Riidat ovat sellaisia, että kyllä tulee huudettua ja nimiteltyä toista mm. tyhmäksi. No, harvemmin miehen puolelta, enemmän minun... Mieskin kyllä huutaa. Hän ottaa riidat paljon raskaammin kuin minä, koska kestää riitelyä huonosti. Minua ei hetkauta niin kovasti, että esim. itkisin jälkeenpäin.

Minäkin kuitenkin koen riitelyn todella kuluttavaksi, vaikka sitä tapahtuukin harvoin (kerran kuukaudessa tai parissa). Tämä oli ensimmäinen suhteeni jossa ei muutamaan vuoteen riidelty mistään, ja ajattelin pitkään että tällainen on hyvä parisuhde. Mutta nyt mekin sitten riitelemme ajoittain. Onko se normaalia, käykö kaikille näin? Vai meneekö tämäkin suhde lopulta pieleen :( Kauhea, surullinen ajatus... Ja kauheaa ja surullista on sekin, millainen olo on riidan aikana ja sen loputtua, sellainen että jotain on rikki...

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin miten ja mistä riitelette.

Meillä molemmilla on vahvat mielipiteet, ja riitoja tulee mm. politiikasta. Kuulostaa typerältä, mutta oikeasti näin on. Huutamiseksi menee, ja lieviksi loukkauksiksi ("olet tyhmä kun et ymmärrä minun kantaani"). Yhteiselomme on muuten sujuvaa ja osaamme hoitaa esim. kodinhoidon ilman riitoja vaikka näkisimmekin asiat joskus eri tavalla. Molemmille nuo isommat periaatekysymykset ovat punainen vaate. Niistäkin olemme sentään useimmista samaa mieltä.

Ap

Kuulostaa kyllä suhteen kannalta vaaralliselta että riidat koskee esim. politiikkaa. Hyväksyttekö sen että toinen on erimieltä asioista eikä kaikissa asioissa tarvitse olla toisen kanssa samaa mieltä?

Ainakin minä periaatteessa tietenkin hyväksyn. Jos politiikasta puhutaan, niin kaikkihan me tavoittelemme mahdollisimman hyvää yhteiskuntaa, vai se eroaa, millä tavalla uskomme siihen pääsevämme. En tiedä miten onnistuimme olemaan suhteessa useamman vuoden ilman yhteenottoja. En siis loppujen lopuksi tiedäkään, onko tämä jotain suhteen testausta vai mitä...

Ap

Puolison hyväksyminen periaatteellisella tasolla ei kyllä hyödytä mitään ja ilman käytännön hyväksyntää kyllä merkitsee suhteen loppua nopeasti.

Vierailija
22/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Me emme riitele. Jos olemme jostain eri mieltä, niin mitä siitä riitelemään. Kummallakin on oikeus omaan mielipiteeseensä.

Riitelyssä on aina kyse vallasta: kumpi voittaa, kumpi on oikeassa. Meidän suhteessa ei ole tätä valtataistelua.

Toisekseen, niin varma tapa tappaa suhde on haukkua persoonaa.... on ihan eri asia sanoa, että "mielestäni ajattelet politiikasta väärin" kuin sanoa "olet väärä/idiootti/tms, koska...".

N48

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko politiikka tärkeämpi kumpi on oikeassa tai kumpi on tyhmä? Ei tarvii olla samaa mieltä, mutta onko pakko riidellä tollasesta aiheesta kun voitte kuunnella ja puhua normaalisti.

Jos olet hyökkäävä ja puolustava, niin tottakai siitä riitoja syntyy. Voit opetella olla neutraali.

Vierailija
24/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sanonta myös kuuluu: haluatko olla oikeassa vai onnellinen?

22

Vierailija
25/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kumpi teistä aloittaa riidan ja miten?  Minusta toisen mielipidettä pitää kunnioittaa, vaikka se olisikin itsestä "vähän" outo. Jos se kuitenkaan ei olennaisesti vaikuta arkeen.  

Miten se mielipide siis näkyy, kun te voitte siitä aloittaa riidan jatkuvasti? Alkaako toinen mussuttaa yhtäkkiä, että "kun sinäkin ajattelet näin..."   vai mistä se lähtee? 

Vierailija
26/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trine kirjoitti:

Siis kumpi teistä aloittaa riidan ja miten?  Minusta toisen mielipidettä pitää kunnioittaa, vaikka se olisikin itsestä "vähän" outo. Jos se kuitenkaan ei olennaisesti vaikuta arkeen.  

Miten se mielipide siis näkyy, kun te voitte siitä aloittaa riidan jatkuvasti? Alkaako toinen mussuttaa yhtäkkiä, että "kun sinäkin ajattelet näin..."   vai mistä se lähtee? 

Siitä se aina alkaa jos aihetta sivutaan jotain kautta, vaikka vaan vahingossa. Ei kumpikaan tarkoituksella aloita. Ja edelleen useimmista asioista olemme samaa mieltä, ja useimmista erimielisyyksistäkään emme saa aikaiseksi edes kinaa. On vain muutama "punainen vaate", jotka ovat parin vuoden seurustelun jälkeen alkaneet vaivata.

Ap

Vierailija
27/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vain muutama "punainen vaate", jotka ovat parin vuoden seurustelun jälkeen alkaneet vaivata.

Ap

Samoista asioista riitely on turhauttavaa ja kuluttavaa. Se ketoo myös siitä että riitely ei ole rakentavaa siinä ei päästä ongelman ratkaisuun, ei ehkä koskaan siihen pyritäkään. Kun ongelma selvitetään ja ratkaistaan se ei palaa riitoihin toistuvasti.

Vierailija
28/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vain muutama "punainen vaate", jotka ovat parin vuoden seurustelun jälkeen alkaneet vaivata.

Ap

Samoista asioista riitely on turhauttavaa ja kuluttavaa. Se ketoo myös siitä että riitely ei ole rakentavaa siinä ei päästä ongelman ratkaisuun, ei ehkä koskaan siihen pyritäkään. Kun ongelma selvitetään ja ratkaistaan se ei palaa riitoihin toistuvasti.

Minä voin olla riidoissa se ilkeämpi osapuoli, mutta toisaalta mieheni on se, joka aloittaa aina ns. alusta. Mielestäni voisimme edes edetä keskustelussa, jotta lopulta voisimme jopa saavuttaa pisteen jossa ymmärrämme toisiamme. Eli mielestäni ei tarvitsisi käydä käytännössä identtistä keskustelua joka kerta, vaan voisi yrittää muistaa mitä viimeksi jo käsiteltiin. Toiveeni on, että tämä asia saataisiin joskus lopulliseen päätökseen. Mutta silti, minua pelottaa että tällaista riitelyä ylipäätään nykyään on. Miksei pariin ensimmäiseen vuoteen ollut? Tämä on uusi puoli tässä suhteessa, enkä pidä siitä.

Ap

Vierailija
29/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta ainakin miehesi haukkuminen. Ei ihmekään, että ottaa riidat raskaasti, kun haukut häntä tyhmäksi. Törkeää käytöstä sinulta. Häpeäisit.

Vierailija
30/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei pariin ensimmäiseen vuoteen ollut? Tämä on uusi puoli tässä suhteessa, enkä pidä siitä.

Ap

Pari ekaa vuotta suhteessa kuluu helpostikin rakastumisvaiheessa, jolloin toisen puutteita ei välttämättä nähdä tai haluta nähdä ja jos ne huomataan niihin ei haluta puuttua. Suhteen edetessä ärsyttävät piirteet helposti nousee esille.

Vierailija
31/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pitäisi keskustella tilanteessa, jossa ei ole vielä riitaa. Miten tässä asiassa voisi päästä kompromissiin. Nimittäin eihän siitä mitään tule, että AINA tulee samanlainen riita samasta asiasta. 

Se kuluttaa suhdetta. Teidän pitää tajuta molempien, että parisuhteessa toinen ei voi eikä saa jyrätä toista myöntymään omalle kannalle.  Ennenpitkää se on niin suhdetta rasittava asia, että hyvät asiat

eivät voi enää kompsensoida sitä.  

Vierailija
32/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta ainakin miehesi haukkuminen. Ei ihmekään, että ottaa riidat raskaasti, kun haukut häntä tyhmäksi. Törkeää käytöstä sinulta. Häpeäisit.

Olemme siis samaa mieltä siitä, että on syytä olla huolissaan. Joskaan en näe, että käytökseni olisi äärimmäisen harvinaista tai epätyypillistä. Voin tietenkin olla ihan hakoteillä tässä, sillä olen riitaisasta perheestä jossa ei lapsuudessani säästelty pahoja sanoja.

Ap

Vierailija
33/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme siis samaa mieltä siitä, että on syytä olla huolissaan. Joskaan en näe, että käytökseni olisi äärimmäisen harvinaista tai epätyypillistä. Voin tietenkin olla ihan hakoteillä tässä, sillä olen riitaisasta perheestä jossa ei lapsuudessani säästelty pahoja sanoja.

Ap

Riitely repiväkään ei ole mitenkään harvinaista se on totta. Nykyisin erotaan kuitenkin helpommin kuin ennen, ei ole mikään pakko olla parisuhteessa joka ei tunnu hyvältä ja jossa jatkuvasti käydään repivää valtataistelua.

Riitojen ilmaantuminen ei myöskään yksistään kerro parisuhteen tilasta mitään. Parisuhde voi voida huonosti vaikka siinä ei riideltäisi koskaan. Yhtä hyvin parisuhde voi olla hyvinkin vahva vaikka ongelmia ratkaistaisi riidellen päivittäin. Siinä missä toista piristää pienieni päivittäinen riitely toinen mieluummin haluaa elää sopuisasti riitoja vältellen.

Vierailija
34/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tulihan se sieltä. Sinä olet oppinut käytösmallin lapsuuden perheestäsi. Sinä lähdet riitaan helposti, agressiivisesti ja pahoin sanoin heti kättelyssä. Ilmankos teillä menee huonosti.... Opettele olemaan ihmisiksi ja kunnioittamaan toista.  Olet sitä mieltä että käytöksesi ei ole epätyypillistä...no ehkä ei, mutta parisuhde vaatii myös sitä, että osaa riidellä ns. rakentavasti. Et sinäkään saa kunnioitusta ellet itse osoita sitä.  Uskallan ennustaa, että te ette ole kauaa yhdessä eikä sinun parisuhteesi muutenkaan tule kestämään jos riitelytapasi on tuo, että haukut vastapuolen täysin asiattomasti.

Vierailija
35/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riita ei kuitenkaan ole lupa sanoa mitä tahansa. Sanat kuitenkin kertovat kuinka toista arvostat.

Vierailija
36/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trine kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tulihan se sieltä. Sinä olet oppinut käytösmallin lapsuuden perheestäsi. Sinä lähdet riitaan helposti, agressiivisesti ja pahoin sanoin heti kättelyssä. Ilmankos teillä menee huonosti.... Opettele olemaan ihmisiksi ja kunnioittamaan toista.  Olet sitä mieltä että käytöksesi ei ole epätyypillistä...no ehkä ei, mutta parisuhde vaatii myös sitä, että osaa riidellä ns. rakentavasti. Et sinäkään saa kunnioitusta ellet itse osoita sitä.  Uskallan ennustaa, että te ette ole kauaa yhdessä eikä sinun parisuhteesi muutenkaan tule kestämään jos riitelytapasi on tuo, että haukut vastapuolen täysin asiattomasti.

Kyllä se mieskin osaa huutaa, se että minä olen joskus sanonut häntä tyhmäksi ei tee hänestä syytöntä ja uhria. En lähde riitaan helposti enkä hauku heti kättelyssä, vai mistä noin tulkitsit? Me riitelemme harvoin, ja useimmista asioista emme riitele ollenkaan. Siksi minua satuttaa se, että nyt riitoja on alkanut olla, kun ennen ei ollut. Täältä yritin selvittää, että voiko se olla ok vai onko suhde menossa alamäkeen.

Ap

Vierailija
37/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi minua satuttaa se, että nyt riitoja on alkanut olla, kun ennen ei ollut. Täältä yritin selvittää, että voiko se olla ok vai onko suhde menossa alamäkeen.

Ap

Molempia tai jompaa kumpaa satuttava riitely vie suhdetta aina huonompaan suuntaan oli riitoja vähän tai paljon tai oli niitä ollut pidempään vai vasta lyhyen aikaa. Erimielisyydet sinänsä parisuhteessa pitäisi olla hyväksyttävä asia. Ratkaisevampaa mihin ne erimielisyydet johtaa ja miten niitä käsitellään. Repivä riitely on mielestäni asia johon kannattaa puuttua ja joiden ilmaatuessa pitää miettiä miten riitoja voisi käsitellä rakentavammin.

Vierailija
38/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin miten ja mistä riitelette.

Meillä molemmilla on vahvat mielipiteet, ja riitoja tulee mm. politiikasta. Kuulostaa typerältä, mutta oikeasti näin on. Huutamiseksi menee, ja lieviksi loukkauksiksi ("olet tyhmä kun et ymmärrä minun kantaani"). Yhteiselomme on muuten sujuvaa ja osaamme hoitaa esim. kodinhoidon ilman riitoja vaikka näkisimmekin asiat joskus eri tavalla. Molemmille nuo isommat periaatekysymykset ovat punainen vaate. Niistäkin olemme sentään useimmista samaa mieltä.

Ap

Kuulostaa kyllä suhteen kannalta vaaralliselta että riidat koskee esim. politiikkaa. Hyväksyttekö sen että toinen on erimieltä asioista eikä kaikissa asioissa tarvitse olla toisen kanssa samaa mieltä?

Ainakin minä periaatteessa tietenkin hyväksyn. Jos politiikasta puhutaan, niin kaikkihan me tavoittelemme mahdollisimman hyvää yhteiskuntaa, vai se eroaa, millä tavalla uskomme siihen pääsevämme. En tiedä miten onnistuimme olemaan suhteessa useamman vuoden ilman yhteenottoja. En siis loppujen lopuksi tiedäkään, onko tämä jotain suhteen testausta vai mitä...

Ap

Perusarvoista olisi hyvä olla samaa mieltä, muuten voi usein tulla yhteentörmäyksiä.

Vierailija
39/39 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trine kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä se mieskin osaa huutaa, se että minä olen joskus sanonut häntä tyhmäksi ei tee hänestä syytöntä ja uhria. En lähde riitaan helposti enkä hauku heti kättelyssä, vai mistä noin tulkitsit? Me riitelemme harvoin, ja useimmista asioista emme riitele ollenkaan. Siksi minua satuttaa se, että nyt riitoja on alkanut olla, kun ennen ei ollut. Täältä yritin selvittää, että voiko se olla ok vai onko suhde menossa alamäkeen.

Ap

Oma kokemus on, että riitely vie huonompaan suuntaan...

:(