Maitotuotteiden aloittaminen tytölle 10 kk (Bryssel)
Eli mitä maitoa/juustoa/jugurtteja/muita maitotuotteita olette alkaneet antamaan vajaan vuoden ikäiselle? Vauvajugurtit on niin älyttömän makeita, " kasvumaitoja" näkyy olevan 2-vuotiaillekin jne. Suomessa esim. kaikki tuntuu antavan raejuutoa. Oon ihan pihalla. Oisko kokemuksia?
Kommentit (5)
Tuli paljon hyödyllisiä vinkkejä ja ennen kaikkea sain varmuutta omille valinnoilleni: olen itsekin ajatellut antaa ihan tavallista maitoa, mutta sitten kuitenkin empinyt, kun täällä on eri meininki noiden maitotuotteiden suhteen kuin Suomessa. Ehkä tämä epävarmuus johtuu juuri siitä, että kaikki täällä tuntuu muutenkin vielä niin uudelta ja vieraalta. Meidän tyttö ei pidä korvikkeen mausta ja luulen, että tavallinen maito saattaakin tehdä paremmin kauppansa (toivon kovasti). En minäkään itse kammoksu noita makeita jugurtteja (enää, vielä hetki sitten oli ihan kauhuissani, että täytyy antaa sokeroituja tuotteita lapselleni, nyt olen jo tottunut ajatukseen: )), mutta meidän tyttö ei tykkää noista vauvajugurteista eli taidan kokeilla noita maustamattomia. Olikohan vielä jotain mitä piti sanoa. No, nyt en ainakaan tältä istumalta muista eli palailen jos tulee vielä jotain mieleen!
Kiitti vielä paljon, huomenna suuntaan kauppaan " maitotuoteostoksille" , jännää... : )
ja ostin raejuutoa, niitä Petit Gervais -rahkoja ja maustamatonta jugurttia. Nyt ei tartteis kun tytön parantua ja rueta syömään, kun on kaappi täynnä ruokaa... Sellainen kysymys tuli vielä mieleen, että annatko lapsillesi sellaista tuoremaitoa? Katoin muuten myös niitä kasvumaitoja ja nekin näyttää olevan makeutettuja (vanilliinia oli ainankin) eli tuskin meidän pimulle maistuu.
Mukavaa viikonloppua!
Esikoisen kanssa olin tosi tarkkana ja luin kaikki tuoteselosteet, ettei missään vain ollut sokeria alle 1 vuoden ikää! Kuopus on nyt 7 kk ja olen aika paljon rennompi! Luen toki tuoteselosteet edelleen, mutta en anna pienen sokerimäärän hirveästi haitata. Danonen vauvarahkassa ei ole sokeria, mutta Albert Heijnin vauvajogurtti maistui typykälle paremmin. Teillä Belgiassa ei varmaan ole Albert Heijnia kuitenkaan, mutta ehkä muiden kauppojen omia merkkejä.
Olen lopettelemassa imetystä ja annan lisäksi Nutrilonia (tällä hetkellä vielä numero 2:sta, 10 kk iässä voi siirtyä kasvumaitoon). 1-vuotiaasta lähtien voi antaa tavallista maitoa, niin olen kuullut, mutta kasvumaitoon on lisätty enemmän vitamiineja ja mineraaleja -hyvä lisä yli 1-vuotiaallekin, koska silloin kasvuvauhti hidastuu eikä lapsi välttämättä syö enää niin hirveästi kiinteitä. Nutriloniin teen vellit ja puurot.
Joitakin hedelmäsose - jogurttiyhdistelmiä on täällä kauppoihin ilmestynyt esikoisen vauva-ajan jälkeen, varmaan kokeilen niitä lähiaikoina (Olvarit muistaakseni). Juustoa voi tosiaan antaa sitten kun vauva osaa vähän haukata omasta kädestä.
terveisin Sanne ja typyli melkein 8 kk
Onhan äidinmaitokin toki makeaa, mutta vähempikin riittäisi. Olen ostanut taaperolle kasvumaitoa, kun se on vitaminoitu ja proteiineja on vähennetty. Sitä ei meillä mene kyllä kuin reilu litra viikossa eli pieni mukillinen iltapalalla; muuten lapsi saa kalsiuminsa jugurtista ja juustosta. Muuten meillä juodaan tavallista tuoretta maitoa, ja saa taaperokin sitä joskus. Ihan hyvin voit varmaan siirtyä tavalliseen maitoon 1 v:sta Suomen suositusten mukaan, jos se vaan mahalle sopii. Ei nuo kasvumaidot " pakollisia" ole täälläkään.
Alle 1 v:n kanssa olin aika tarkka sokereiden ym kanssa (ja muutenkin hän oli aika pitkään äidinmaidolla), mutta niita Danonen vauvarahkoja kokeilin ja maustamaton Activia-jugurtti meni ihan täydestä.
Raejuusto maistuu, mutta koostumus ei täällä rasvaisempana valitettavasti oikein sovi sormiruoaksi. Alle 1 v:lle en kovin paljon juustoja vielä syöttänyt niiden suolaisuuden vuoksi.
en ole kyllä kauhean tietoisesti asiaa pohtinut! Olen antanut ihan tavallista maitoa. Vähän alle vuoden iässä ostin vielä jonkin aikaa Bambixin (vai oliko Nutricia) 8-15 kk maitoa mutta aika pian järkiinnyin (tai siis ajattelin vain yksinkertaistaa kauppareissuja) ja aloin ostaa ihan tavallista (kevyt)maitoa. Niin olen tehnyt aina Suomessakin. Kasvumaidot ovat varmaan todella hyviä. En vain ole vielä tullut ostaneeksi niitä, vanha tottumus ostaa tavallista maitoa kaikille lapsille (3 lasta) istuu lujassa... Pitäisikin ehkä kokeilla kasvumaitoja!
Raejuustoa olen välillä sekoittanut ruokiin tms. mutta lapseni ei oikein pidä siitä. Creme fraichea hän saa joidenkin kotiruokien, esim. kasvissosekeittojen seassa, tai kastikkeissa.
Olen ostanut kaikenlaisia jogurtteja, en oikeastaan ole niin sitä makeutta " pelännyt" . Vauvajogurtteja nuorimmainen suorastaan rakastaa. Erilaiset Petit Gervais' t on leikki-ikäisemme suosikkeja ja niitä yksivuotiaskin syö mielellään, samoin " fromage frais" -valmisteita, kunhan ovat hedelmänmakuisia eli niitä makeita... Luonnonjogurtteja olen kyllä yrittänyt tarjoilla, mutta kun eivät uppoa, niin eivät sitten.
Juustoista: Syön itse aika vähän juustoja. Kovia juustoja yksivuotias kyllä näykkii mielellään, mutta ei varsinaisesti syö. Jonkin verran esim. parmesaanijuustoa hän saa tiettyjen kotiruokien seassa, tai muita juustoraasteita esim. gratiineissa ja makaronilaatikossa.
Jäätelöä pikkuinen on tietty välillä maistellut kun sitäon jälkiruokana. Maitotuotehan se on sekin.
Tulikohan tässä mitään hyödyllistä, aika häthätää koottu vastaus. Kysy lisää jos tulee jotain mieleen!