Tytär kertoi, että menettää luottotietonsa
Sain viestiä tyttäreltä, että on sössinyt raha-asiansa, ilmeisesti ihan kaikkeen hömppään ja lohtushoppailuun on ottanut osamaksuja jne, en vielä tiedä tarkemmin minkälaisista summista on kyse ja mikä on kokonaistilanne. On kuitenkin vakituisesti töissä, eli siltä kantilta asiat on ok.
Nyt mietin että kuinkahan koville ottaa puolin ja toisin käydä nämä jutut äidin kanssa läpi...olisikohan joku muu neutraalimpi taho parempi. Itselläni ei ole tämmöisistä asioista kokemusta, laskut on aina saanut maksettua joten kuten, vaikken varakas olekaan.
Kommentit (69)
Kyllä on taas kerran kaikenlaisia mielipiteitä, ja hyvinkin jyrkkiä kantoja. Velkojien kanssa yleensä pärjää, kun on yhteydessä, ja osoittaa, että on lipsahtanut kulutus käsistä, ja haluaa hoitaa asiansa. Oma-aloitteinen asioiden hoitaminen velkojien suhteen on ehdottomasti plussaa, ja luottotietojen menettämistä kannattaa koittaa kaikin keinoin välttää sopimalla velkojien kanssa ajoissa. Itse olen yli kymmenen vuotta sitten avioeron yhteydessä luottotietoni sössinyt. En itsekkyydestä, vaan epäitsekkyydestä, ja tyhmyydestä johtuen. En kyennyt entiselle vaimolleni sanomaan, että meillä ei nyt ole tuohon, ja tähän varaa. Käytin luottoja hyväkseni, ja muutimme turhan kalliiseen asuntoon, koska hän toivoi. Ajattelin, että kyllähän me kahden ihmisen tuloilla selviämme. Ja ennenkuin joku taas älähtää tästäkin, en syytä Exääni ahdingostani, vaan omaa harkintakyvyn pettämistä. Eron jälkeen velat tietenkin jäivät minun maksettavakseni, ja lisäksi vielä elatusmaksut. Maksoin omasta tyhmyydestäni todella pitkään. Jos olisin heti ongelmien alkaessa osannut sopia asioista velkojien kanssa olisin päässyt paljon vähemmällä. Luottotietonsa menettäneet eivä automaattisesti ole itsekkäitä pas...a. Sain itse luottotietoni puhtaaksi kuukausi sitten. Velkaneuvoja on ehdottomasti hyvä apulainen asiassa, mutta vanhempana itse ainakin auttaisin sen lisäksi neuvoin omaa lastani vastaavassa tilanteessa. Harvoin oikea ratkaisu on tosiaan maksaa lapsen puolesta nuo velat, vaikka siihen pystyisikin. Itse sain aikanaan vanhemmiltani apua, mutta se oli laina, eikä ilmaista rahaa. Siitä olen kiitollinen, koska se pelasti minun tilanteeni. Neuvottelemalla velkojien kanssa sain perintäkuluja ja korkoja anteeksi todella paljon. Mielestäni on todella hyvä, että tyttäresi kääntyi puoleesi, eikä se välttämättä ollut helppoa. Auta toki neuvoin, ja pelkästään tieto, että olet tukena on iso asia. Isäni kuoli kuukausi sitten, ja hänellä oli talo, mutta lopussa oli jäänyt myös hoitamattomia laskuja, jotka olivat menneet perintään. Olen viime viikot hoitanut isäni asioita velkojien kanssa, ja todennut jälleen, että usein ne velkojien edustajatkin ovat ihmisiä. Olen saanut neuvoteltua velkojen kohtuullistamista, ja muutama on jopa sanonut, että pyyhitään kokonaan pois. Tsemppiä sinne teille, ja toivon tyttäresi saavan asiansa kuntoon, ja oppivan samalla asiasta. Hyvää kevättä ja kesää.
Nainen1992 kirjoitti:
Kyllä sitä tuntee olevansa raiskaajaa pahempi rikollinen kun luottotiedot menee. Mitään vakuutuksia, asuntoa yms ei saa vaikka olisi työelämässä ja hoitaisi hyvin asioitaan nykyisin.
Itse sairastuin vakavaan masennukseen 3 kuukauden sisällä 2 minulle todella rakasta läheistä kuoli, ex-kihlattu petti ka jäi kiinni. Erottiin ja jäin "kodittomaksi". Olin joka päivä töissä, en päivääkään sairaslomalla mutta siltikään en kyennyt hoitamaan laskujani. En edes puoleen vuoteen tiennyt mihin postini menivät.
En enää välittänyt, mistään. Ajattelin että tapan itseni kun olen tarpeeksi loppu kaikkeen.Tapasin nykyisen mieheni ja nyt koko uo-summa on maksettu ja töissä olen ollut koko ajan. Elämä alkaa voittaa ja tiedän etten pystynyt vain hoitamaan asioitani ja olen antanut itselleni anteeksi ja oppinut kantapään kautta. Ilman kenenkään apua.
Te ihmiset olette uskomattoman julmia kun kuvittelette että nuoret ihmiset aina vaan typeryyttään mokaavat raha-asiat. Ja miten vaikeaa sitä on kenellekkään kertoa. Itse en kertonut kenellekään paitsi nykyiselleni.
Siis ihan oikeasti? Et tiedä mihin postisi menevät etkä kykene hoitamaan laskujasi niin ajattelet että helpompaa on vain tappaa itsensä kun tilanne menee tarpeeksi pahaksi?
Jos kykenee töissä käymään niin luulisi kykenevän soittamaan postin asiakaspalveluun ja selvittämään, mihin ne postit menevät ja järjestämään sen, että saa ne postit käsiinsä. Ja laskujen hoitaminenhan vaatii peräti verkkopankkiin kirjautumisen ja vähän näpyttelyä, jos kerran kyseessä ei ole rahan puute kun töissäkin kävit. Tietysti pitäisi varmaan ne laskut saada ensin käsiinsä.
Ei voi kun ihmetellä. Juuri tuolla tavalla sitä vaivutaan masennukseen ym. kun jonkin vähän suuremman vastoinkäymisen jälkeen vaan lopetetaan koko elämä eikä enää hoideta asioitaan.
Mitä sitten? Suurin osa ihmisistä on nykyisin menettänyt luottotietonsa, osa jopa täysin ilman syytään. Ei se ole mikään häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Suurin osa ihmisistä on nykyisin menettänyt luottotietonsa, osa jopa täysin ilman syytään. Ei se ole mikään häpeä.
Hörönlörön. Vai suurin osa.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
OT,
mutta outoa miten yleistä on, että Vauvapalstalla aloitetaan keskustelu, mutta ei sitten palata siihen, ei kommentoida, ei kiitetä neuvoista. Tämäkin avaus saattaa olla provo, pelkkä heitto.
Varsinkin vaikeissa tilanteissa palstalle avautuvien kuvittelisi kiinnostavan millaista palautetta saa ja siksi seuraavan omaa ketjuaan.
No ei täällä oikein onlinessa pysty päivystämään, kun on työt ja sitten tämä tytär ja se laskupino mikä piti setviä.
Mutta summa mistä kokonaisuudessaan puhutaan jää alle kolmen tonnin, tuleehan siihen sitten niitä kuluja päälle...
Luottotiedoissa on jo merkintä, mikä on ihan hyvä juttu ehkä kuitenkin...laittelee nyt niitä sähköposteja sopiakseen maksusuunnitelmat velkojien kanssa.
Ja iso kiitos kaikille jotka on tsempanneet, myötäeläneet ja ennen kaikkea antaneet hyviä neuvoja. Kyllähän tää tilanne kolahtaa lujaa äitiinkin, kun miettii että kuinka vajailla eväillä lapset on maailmalle laittanut.
Lainaus:
tytär menettää luottotiedot hän ei saa edes sairaskuluvakuutusta, eli voi kuolla syöpään tai mihin tahansa muuhun tautiin meidän loistavaan terveydenhuoltojärjestelmään.
Luuletko sä että me asutaan USA:ssa? Ei Suomessa jätetä köyhiä kuolemaan ilman hoitoa.
Eipä vaan :-D Yksistään näitä köyhiä kuolee sadoittain sairaaloiden käytäville joka vuosi, jos luet yhtään iltasanomia. Käypä myös kerran katsomassa kallion ruokajonoja ja tule sen jälkeen sanomaan, että meillä ei köyhät kuole :-D Oot niin pihalla, kun olla voi. Meillä nimenomaan jätetään köyhät kuolemaan sairauksiinsa.
aikuistu itse kirjoitti:
Mun mielestä on hyvä, että et pidä huolta hänestä nyt, etkä ole koskaan pitänytkään. Parasta on se, että tuot asian tänne koko kansan tuomaroitavaksi ja voit sillä perusteella 50% vastauksia, olla taas kerran kantamatta vastuuta tilanteesta. Olet epäkypsä, tyhmä äiti. Keskinkertainen suorittaja, joka ei todella osaa mitään menestyjää kasvattaa. Sinua pani joku setä vaan kännissä. Oli varmaan vahinko. Ei sinusta edes koskaan mitään äitiä pitänyt tulla. Vedä vaan tyttäresi lokaan. Täällähän näitä ojaan vetäjiä riittää. Laita juttuun vielä tyttäresi oikea nimi. Ota heidän puheistaan vaarin, ja kaada yhdessä tuumin tyttäresi ojaan. Voin sanoa itse, että sinä olet yhden sortin luuseri. Nostaisit edes tyttäresi. Mutta mitä suuremmalla todennäköisyydellä, et siihen pysty. Parasta mitä voisit elämässäsi tehdä olisi kasvattaa ja auttaa tytärtäsi. Seisoisit tukena. Mitä hitsiä täällä kirjoitat asiasta. Soittaisit sille, kenelle pitäisi.
No tähän sun ryöpytykseen on vähän vaikea vastata mitään. T ap
Eikö kukaan ole kysynyt sitä mehukkainta? Paljonko sillä on ulosotossa? :D
Tyttö voi elätellä toiveita, että äiti hoitaa homman ja maksaa velat. Minun neuvoni kuitenkin olisi, että älä maksa. Itse on kuoppansa kaivanut ja itse sen saa nyt myös lapioida täyteen.
Ensin velkaneuvojalle ja kaikki turha muuttaa parhaan mukaan rahaksi; FB-kirppikset jne. Sitten maksusuunnitelma ja jos luottotiedot on vielä tallessa niin velkaneuvojan kanssa suunnitella ehkä yhdistetty laina ja takaisinmaksu osissa.
Aikuisen ihmisen elämään nyt kuuluu se, että kaikella toiminnalla on seuraamuksensa.