Kokoomusnuoret haluavat 15-vuotiaat auton rattiin. Perustelut: mopoautot ovat turvattomia
Entä kuinka turvallisia ne 15-kesäiset olisivat muulle liikenteelle? Nytkin ajelevat mopoautoilla täysin luvattomilla paikoilla, esim. koulujen kentillä jne.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3484537/Kokoomusnuoret+laittaisi+15vuo…
Kommentit (28)
Minusta hyvä ehdotus, itse olisin valinnut iäksi 16-vuotta, mutta pääasia on saada ne peltipurkit pois liikenteestä.
Ja kyllähän ne 15-vuotiaatkin joutuisi käymään ensin autokoulun ja inssin.
Mielummin 15-vuotiaille oikeat autot rajoittimilla kuin mopoautoja.
Vierailija kirjoitti:
Sopii minulle. Koulunpihoilla ajelulla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa.
Ai miten niin ei ole? Joutuvat ajamaan sinne kevyenliikenteen väylää pitkin, harvalle pihalle autotie vie.
Eu-säännökset kai kieltää. Tosin 16 olisi omasta mielestä parempi kuin 15. Tuossakin pitäisi olla joku yölläajokielto.
Kuten jutussakin sanottiin mopoautot EIVÄT ole turvattomia jos tilastoja katsotaan, tavallisilla mopoilla tapahtuu paljon enemmän henkilövahinkoja aiheuttavia onnettomuuksia vaikka suhteutetaan määrään.
Tarpeeksi jo 18 -vuotiaita menee onnettomuuksissa. Jos vielä nuoremmat saisivat kortin, olisi hulluus huipussaan.
Ja sitten ne viritetään kuitenkin. Ei todellakaan mikään järkevä ajatus, mutta eipä sellaisia kokkarinuorilta voi odotaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Sopii minulle. Koulunpihoilla ajelulla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa.
Sillä ei ole merkitystä että teinit aikuisia huonomman itsehillinnän vuoksi töppäilevät liikenteessä tai taipuvat yllytyksestä liikennerikkomuksiin?
Mopoautoilla tapahtuu varsin vähän onnettomuuksia.
"Tarvaisen mukaan mopoauto-onnettomuudet ovat tilastojen valossa harvinaisia.
Hän toteaa, että Suomessa mopoautoilla on ajettu kaksi kuolonkolaria. Muut onnettomuudet ovat olleet omaisuusvahinkoja, joita on korvattu vakuutuksista. Hän ei kuitenkaan kiistä sitä, etteivätkö mopoautot ole rakenteeltaan heikkoja.
–Mopoautoihin liittyviä heikkouksia ei ratkaista sillä, että 15-vuotiaille annetaan oikeus ajaa nopeusrajoitetulla henkilöautolla, hän sanoo."
ja se jos joku ajaa raskaalla tila-autolla tarkoituksella nokkakolarin ei juuri muuta lopputulosta, oli sitten mopoauto tai pieni henkilöauto
Käyttävät kuitenkin älyluurejaan ajaessaan, mopoauto kun törmää koululaiseen on todennäköisemmin hengissä kuin jos tullaan henkilöautolla päälle.
Kokoomusnuoret on kyllä hieno mulle-mulle-kerho.
Mieluummin 15v:t autonrattiin kuin noin 30v miehet pyöräilemään. Käytännössä joka päivä joutuu äkkijarruttamaan, koska kanssani samaan suuntaan pyörillyt keksii yhtäkkiä, että hänpä kääntyy vasemmalle, ei suinkaan muun liikenteen rytmissä vaan suojatietä pitkin. Mopoautot ei koskaan tee noin.
Vanhemmat kuljettakoot perillisensä harrastuksiin. Päinvastoin etenkin pojille ajokortti 20 v.
Mitä tiede sanoo noin nuorten tilanne ja hahmottamiskyvystä, onko aivot tarpeeksi kehittyneet? Jos tiede ja tutkimus puoltaa asiaa niin voi ehkä harkita, muussa tapauksessa ei.
Mietin että kuinka moni noista miinustajista asuu kaupungissa ja kuinka monta kannattajista hajaseutualueella jossa ei ole julkista liikennettä.
Nyt kun suositaan kokeiluja niin tätä ajokoulu ja ajokortti 15 tai 16-vuotiaille voitaisi kokeilla Savossa nopeallakin aikataululla.
Miksi mopoauton "tilalle" pitäisi ylipäätään tuoda oikeus ajaa nopeusrajoitetulla henkilöautolla tai vastaavaa?
Miksi mopoauton kuljettamista ei voida kieltää jonkun tietyn päivämäärän jälkeen syntyneiltä ihmisiltä alle 18 vuotiaana? Saahan esimerkiksi riittävän vanhat ajaa mopoakin ilman mitään korttia mutta nuoremmilta se vaaditaan.
Minusta noille 15 vuotiaille riittäisi ihan hyvin tavallinen mopo muutamaksi vuodeksi, sitten 18 vuotiaana oikea auto.
Mopon päällä ei ihan niin helposti tule kuolematon olo kuin mopoautossa saati oikeassa autossa millä 15 vuotias voisi rajoittimen ohitettuaan helposti päästellä menemään sataaviittäkymppiä ja enemmäkin jos tulee yöllä päähänpisto näyttää miten kovaa tämä kulkeekaan.
Kevyellä 350kg mopoautolla saa aikaan huomattavasti pienemmän vahingon kuin 1500 kiloisella autolla (Törmäys energia kasvaa). Menneinä vuosina taisi joku teini ajaa mopoautolla sisään johonkin etelän liikekeskukseen. Jos ajattelemattomille ja harkintakyvyttömille antaa rautaa ympärille niin rohkeus kasvaa ainakin toisessa potensissa. Miettikää sitä. Lisäksi oikeaa autoa on vaikeampi mieltää hitaaksi ajoneuvoksi noilla suuremmilla ajoteillä.
Vanhuksillehan nämä mopoautot kai alkujaan ajateltiin liikunta välineeksi kun korttia ei enää muulle saanut eikä linja-autoja enää liiku syrjäisillä maanteillä.
PS.Mopoauto on lämmin vielä 30 asteen pakkasellakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tiede sanoo noin nuorten tilanne ja hahmottamiskyvystä, onko aivot tarpeeksi kehittyneet? Jos tiede ja tutkimus puoltaa asiaa niin voi ehkä harkita, muussa tapauksessa ei.
Yllättävän monen 50:sen tilannetaju ja hahmottamiskyky ovat erittäin heikot. Silti he saavat ajella liikenteen joukossa. Otetaan vaikka se kuuluisa koululääkäri esimerkiksi.
Mopoauto on turvaton JOS sillä ajaa kuin kofeiinipöllyinen jonne. Jos tämä sama jonne ajaisikin tonnin painoista autoa 100 km/h, olisi kaikki matkan varrelle sattuvat hengenvaarassa.
Ei jatkoon. Osaapa olla pihalla nämä kokoomusnuoret. Kuten tavallista.
Sopii minulle. Koulunpihoilla ajelulla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa.