Mikä hemmetin vale sekin on, että makeanhimo loppuisi viikossa, kahdessa, seitsemässä, joskus!
Ei lopu. Ei saamari vieköön lopu ikinä. Voisin myydä taas vaikka minkä lupauksen, jos saisin ahmia täytekakun, karkkisäkin, donitsitarjottimen, jäätelölaatikon...
Kommentit (32)
Täällä tulikin jo monia vinkkejä ruokavalioon liittyen, mutta yksi mikä itsellä ylläpitää jatkuvaa makeannälkää (olen todella paha sokeriholisti), on liian vähäinen uni. Olen jatkuvassa univelassa ja se korreloi suoraan makeanhimoon.
Jaa että kaiken hyvän paskan lisäksi pitäisi lopettaa kaiken hyvän kunnollisen ruoan syöminen. Älkää unta nähkö.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut pahassa sokerikoukussa, karkkia tuli mätettyä helpostikin 300g päivässä. Luovuin vuoden alussa täysin puhdistetusta valkoisesta sokerista, en ole myöskään näitä intiaani/kookossokereita syönyt. Stevialla makeutettuja tuotteita ainoastaan.
Voin kertoa, että entinen sokerihiiri pääsi sokerikoukusta eroon parissa viikossa. Vaatii ainakin mulla vaan tosiaan totaalikieltäytymistä sokerista, joten saa olla ruoan kanssa tosi tarkkana. Kerran menin vahingossa syömään sokeria (salaatinkastikkeessa), kostautui heti hirveällä makeanhimolla.
Totta. Minä olin myös aluksi totaalisesti sokerikiellossa, sen jälkeen mua ihan kuvotti suklaapatukat kaupassa, kassojen vieressä ja ihmettelin, miten olen voinut noita syödä.
Nykyään elämäni sisältää myös makeutta, mutta se tulee hedelmistä. Teen vaikka smoothieta tyyliin: maitoa,marjoja ja banaania tehosekoittimeen.
Ei siihen mitään jäätelöä tarvitse. Banaani makeuttaa mun "herkut".
Kaikenlisäksi väärät tavat on lähteny pois muutoinkin, elämään on tullut sisältöä sen kotona istumisen sijaan, jolloin oli helppo mässäillä. Käyn tuolla metsässä koirani kanssa hölkkäilemässä tunnin per päivä ja ratsastamassa, uimassa, jumppaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että kaiken hyvän paskan lisäksi pitäisi lopettaa kaiken hyvän kunnollisen ruoan syöminen. Älkää unta nähkö.
Mitähän tällä mahdat tarkoittaa?
Pari kuukautta olen nyt ollut vhh:lla ja kyllä se makeanhimo on aika lailla jo hiipunut. Leivon mantelijauhokeksejä, joihin laitan hieman karppisokeria, yhden kun syön, niin enempää ei tee mieli. Toivoin, että jonain päivänä en tarvitse tuotakaan määrää makeaa. Sen olen huomannut, että rasvaa pitää syödä todella paljon, proteiinia riittää tavallinen määrä. Aamun aloitan aina lusikallisella kookosöljyä, sillä mitä aamulla ekaksi syö, se määrittää koko päivän. Eli jos syöt aamulla hiilareita, elimistösi haluaa ottaa päivän energian hiilareista, jos rasvaa, niin rasvasta. Ja kun mulla ainakin on kehossa muutama ylimääräinen rasvakilo, niin toivon, että rasvat lähtee vähitellen. Ja kun syö rasvaa, ei tee mieli helppoa energiaa, eli sokeria ja muita turhia hiilareita, kuten leipää ja perunaa.
Loppui pariksi vuodeksi. Nyt taas toisinaan iskee kauhea makeanhimo, mutta jätän ostamatta/leipomatta :)
Vierailija kirjoitti:
Täällä tulikin jo monia vinkkejä ruokavalioon liittyen, mutta yksi mikä itsellä ylläpitää jatkuvaa makeannälkää (olen todella paha sokeriholisti), on liian vähäinen uni. Olen jatkuvassa univelassa ja se korreloi suoraan makeanhimoon.
Niin tuttua. Voi, kun nukkuisinkin tarpeeksi. Myöhäisimmillään iltavuoro päättyy silloin, kun olisi jo oltava menossa nukkumaan. Välillä en rauhoitu iltavuoron jälkeen millään.
Huono tottumus myös.
Ongelma on se piilosokeri. Moni ajattelee ettei syö sokerisia herkkuja, kun ei ole syönyt suklaata tai vanukkaita, mutta todellisuus on että sitä sokeria on eineksissä tosi paljon ja usein ruuissa joissa sitä ei arvelisi olevan (ainakaan paljon). Siksi sokerin välttely on todella mahdotonta jos käyttää esim. paljon prosessoituja eineksiä.
Mulla ratkaisu oli juurikin ruokavalion puhdistaminen eli en syö ollenkaan mitään eineksiä tai valmisruokia, en muroja ja myslejä tai jogurtteja. Tosi paljon kasviksia, puhdasta lihaa, täysjyvätuotteita ja maltillisia määriä hiilareita. Vähärasvaisia proteiinituotteita ja paljon hyvää rasvaa (avokadot, pähkinät, öljyt, lohi jne.)
Toinen minkä huomasin, on että sokerihimo itselläni linkittyy verensokerin vaihteluun. Jos päivä on vuoristorataa verensokerin kanssa niin joissain kohdin tekee ihan tolkuttomasti mieli herkkuja. Tasaamalla sen edes kohtuullisesti, väheni sokerihimo tosi paljon ihan itsestään.
Huuuuuhh. "Syön jopa 300 g päivässä."
Mulla on mennyt tänään 4 Mars-suklaapatukkaa, 200 g suklaalevy, 2 l jäätelöä suklaalastikkeella, 280 g karkkipussi + puolet seuraavaa ja näiden lisäks 4 kukkurallista lautasellista muromysliä, joka ei muuta olekaan kuin sokeria. Ai niin ja 3 tlk Cokista.
Ja kello on vasta vähän yli iltakuuden. Heräsin klo 11. Enkä ajatellut lopettaa tätä syömistä ennen kuin menen nukkumaan.
"Hoidan" vaikeaa masennusta makealla. Tiedostan kyllä, että se pahenee vain tästä. Mutta just nyt ainoa asia joka pitää mut hengissä on sokeri.
Vierailija kirjoitti:
Huuuuuhh. "Syön jopa 300 g päivässä."
Mulla on mennyt tänään 4 Mars-suklaapatukkaa, 200 g suklaalevy, 2 l jäätelöä suklaalastikkeella, 280 g karkkipussi + puolet seuraavaa ja näiden lisäks 4 kukkurallista lautasellista muromysliä, joka ei muuta olekaan kuin sokeria. Ai niin ja 3 tlk Cokista.
Ja kello on vasta vähän yli iltakuuden. Heräsin klo 11. Enkä ajatellut lopettaa tätä syömistä ennen kuin menen nukkumaan.
"Hoidan" vaikeaa masennusta makealla. Tiedostan kyllä, että se pahenee vain tästä. Mutta just nyt ainoa asia joka pitää mut hengissä on sokeri.
Hyi, alkoi tekemään pahaa pelkkä tämän lukeminenkin. Mulle jo yksi karkkipussi kerralla on maksimi ja nyt yritän olla kesäkuuhun asti kokonaan ilman makeita herkkuja, pisimmillään olen ollut pari kuukautta lakossa ja kyllä se makeanhimo tosiaan häviää. Mutta yksi karkkipäivä viikossa tosiaan sopii mulle, rakastan erityisesti salmiakkia niin paljon, etten halua siitä kokonaan luopua.
Tämä. KAIKKI makealta maistuva pois.