Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pullovauvat??

äiti_85
23.04.2017 |

Hei, haluaisin kuulla kokemuksia ja mielipiteitä äideistä, jotka ovat pulloruokinneet lastaan. Löytyneekö kohtalotovereita? Minulla on pian 2 vkoa täyttävä poika, ja imetys on ollut tuskaa alusta asti. Olen kamppaillut asian kanssa omasta mielestäni paljon; olen pumpannut ja istunut vauva sylissä tunteja. Vauva ei tahdo saada rinnastani kunnon otetta, vaikka kielijännettäkin on katkaistu. Hän ei myöskään jaksa imeä muutamaa imua kauempaa. Sain myös rintatulehduksen/tukoksen liian vähäisen imun takia rintaani! Joten kärsivällisyys itsellä ainakin ihan loppu! Haluaisin imettää niin kamalasti,mutta tuntuu etten enää jaksa. Sairaalassa tietysti tuputtivat "imetyspropagandaa", mutta neuvolassa sanottiin, että luovuta jo, jos et voi hyvin. Niin eri ääripään neuvoa. Tuntuu myöskin, että imettämisen suhteen saa vaikka minkälaista apua, mutta jos pulloruokitset, niin netti on aika tyhjä siitä. Imettäjät kirjoittelevat tuonne nettiin, että jos he syöttävät lapselleen kerran päivässä korviketta, niin kuinka vaarallista se on??!! Itselläni taas on se tilanne, etten oikein muuta voisi antaa.
Kun olemme muutaman päivän kokeilleet korviketta ja pulloa, niin rintani ovat paremmassa kunnossa, lapsi on tyytyväisempi, lapsen paino on lähtenyt laskun sijasta nousuun, hän nukkuu paremmin, minä nukun paremmin.

Onko se pulloruokinta niin kamalaa, ja kasvaako lapsesta muka yhtään huonompi aikuinen? Kamppailen tämän tilanteen kanssa todella paljon, ja tuntuu ettei mistään oikein löydy vertaistukiryhmää pullosyötöille mutta imetykselle sitäkin enemmän.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pullovauva on vasta neljä, joten en ihan kamalan hyvää arviota osaa antaa, mutta ei siitä ainakaan tähän mennessä ole mitenkään huonompaa tullut kuin ikäisensä. Terveyteen ja kehitykseen ei ole ainakaan näkyvästi pulloruokinta vaikuttanut

Ei ole syönyt yhtään antibioottikuuria. Ei ole sairastanut muutenkaan juuri yhtään. Pelkkiä perusnuhakuumeita. Lääkärissä emme ole joutuneet käyttämään häntä kertaakaan.

On oppinut kaikki motoriset taidot ajoissa. Istumaan alle 5kk, konttaamaan ja seisomaan/kävelemään tukea vasten 6kk, kävelemään ilman tukea 8kk, päiväkuivaksi 1v5kk, yökuivaksi 2v4kk, pyöräilemään ilman apupyöriä 2v9kk, uimaan 3v5kk.(tarkistin vauvakirjasta)

Osaa kaikki kirjaimet ja lukee lyhyitä sanoja. Osaa numerot. Puhuu kahta kieltä(suomi ja englanti.

Ei pulloruokinta määrittele lapsesi tulevaisuutta. Tee niin kuin sydän sanoo. Et ole yhtään huonompi äiti, vaikka et imettäisi.

Teillähän ollaan aikaisessa! Mihin mahtaa pienellä kiire olla, vanhemmat saa mennä perässä ja lujaa :)

Vierailija
22/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 jatkaa, JOS haluat toistaiseksi jatkaa imettää, minäkin suosittelen imetystukiäidin apua. Jonkun empaattisen eikä yli-innokkaan, molempia löytyy. Esim. imetyschat on auki huomenna klo 20->. Siis JOS haluat niin sieltä voi kysyä vinkkiä miten tehdä imetyksestä vähemmän epämukavaa tai miten esimerkiksi yhdistää imetys ja pulloruokinta jos haluat kokeilla sellaista vaihtoehtoa tai siirtyä pulloruokintaan portaittain. Tämä ei tarkoita että yrittäisin ulkoa puolestasi sanoa että sinun pitää vielä jatkaa, se päätös on omasi <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen kanssa tisseistäni tuli hyvin maaitoa, ja esikoinen imikin hyvin mutta jsotain syystä hänen paino laski silti ja sai pahoja vatsa vaivoja rintamaidostani, luovutin imetyksen noin 2kk jälkeen , molemmat voitiin sen jälkeen paljon paremmin. lapseni on ollut perusterve ja kasvaa hyvin nyt hän on jo 4vuotias. 

kuopuksen kanssa maito ei tahtonut nousta ei myöskään imisi tissistä sitten millään ikää hänllä on 3viikkoa korvikkeita pumpattua maitoa ja satunnaista rintaa hän on nyt saanut. ostin rintakumit ja näillä hän myös on nyt suostunut rinnalle. 

suosittelen antamaan korvikettä nyt rinnan lisäksi ja vaikka pumppaamaan maitoa ja tarjoomaan sitä myös lapsellesi älä ota liian kovaa stressiä kyllä sulle tulee terve ja hieno lapsi myös korvikkeilla :)

Vierailija
24/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullolla hyvä tulee ja kaikki on tyytyväisiä :-). Eli anna mennä vaan. Jatkossa muutkin voivat vauvaa ruokkia, joten pääset esim. ulkoilemaan tai asioille vapaammin.

Meidän poika oli vast.synt. teholla 4pv ja tuon jälkeen nopean kotonakäynnin jälkeen lastenosastolla 3pv. Ei oppinut rinnalle, eikä maitoakaan runsaasti noussut. 3 viikkoa pullotin omaa maitoani ja sekoitimme sitä äidinmaitokeskuksen maitoon. Sitten Nannilla mentiin seuraava vuosi. Hienosti poika kasvoi, enkä ottanut imettämättömyydestä ressiä.

Vierailija
25/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei ap, minun pullolapseni täyttää kohta 50v ja silloin tehtiin korvike lehmämaidosta laimentamalla ja apteekista ostettiin maitosokeria, josta sai energiaa.

"Lapseni" ei ole ollut koskaan sairas, eikä hänellä ole mitään alergioita ja omaa akateemisen loppututkinnon ja on ihan kunnon veronmaksaja.:DDDDDD

Hampaissa ei ole vielä ollut yhtään reikää.

sitten on minun rintalapseni(toinen lapsi): korvatulehduskierre lapsena, (putkitettu korvat) atooppinen iho, hampaat korjattavana koko ajan, joitakin allergioita.

Hänestäkin tuli ihan kunnon kansalainen ja nelikymppinen tällä hetkellä.

Joten tuskin sillä ruualla on suurta merkitystä, kuhan saa ruokaa.

Molemmille lapsille kyllä siihen aikaan alettiin 2-kuisena kiinteitä antaa(neuvolakorttia juuri katselin ) 8-viikoisena annettiin tuoremehua.

Susoituksetkin menevät laidasta laitaan ja se mikä ei tehnyt silloisia lapsia sairaaksi, tuskin tekee nykyisiäkään.

Vierailija
26/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintakumeista voisi olla apua jos haluat vielä yrittää. Voit myös pumpata rintapumpulla omaa maitoa ja antaa pullosta. Itse imetin molempia lapsia noin kolme kuukautta kun tuli järjetön väsymys ja sitten siirryin korvikkeisiin ja ihan terveitä ja hyvin monipuolisesti syöviä lapsia on kasvanut. Tsemppiä ja tee niin kuin itsestä tuntuu parhaalta!

Juuri näin. Rintakumi ja rintapumppu.

Ja ihan terveitä lapsia tulee, varsinkin kun ovat heti syntymänsä jälkeen saaneet äidinmaitoakin, on tullut vasta-aineet ym. tärkeät jutut. Ihan turhaa hömpötystä että pitäisi tosi pitkään imettää.

Vierailija
27/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin imettänyt esikoista mieluusti mutta maito ei noussut rintoihin ollenkaan. Oli siis pakko antaa korviketta pullosta. Toki yritin imettää ja lypsää monta viikkoa mutta maitoa ei vaan herunut.

Pulloruokinta oli loppujen lopuksi hyvä ratkaisu. Tyttö kasvoi ja kehittyi ihan hurjaa vauhtia ja nukkui täydet yöt jo 3kk.

Kun kuopus syntyi niin maito nousi 5 päivää synnytyksen jälkeen ja pystyin osaimettämään 3kk.

Tärkeintä on että vauva saa ruokaa ja ettei itse masennu ja tunne turhaa syyllisyyttä vaikka kaikki ei aina mene niinkuin oli suunnitellut.

Vierailija
28/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on seitsemän lasta, ensimmäinen ja viimeinen keskosia, eivät jaksaneet imeä, eikä maitoa noussut. Toinen lapsista olikin sitten hätäinen ja melkein hukkui maitoon, mutta samalla nieli ilmaa niin paljon, ettei refluksia-taudin takia mikään pysynyt sisällä. Nämä ruokin pullosta sairaalan kielloista huolimatta ja tuputusta kyllä riitti. Ensimmäisen jälkeen vaadin papereihini merkinnän, etten missään olosuhteissa imetä. Loppui ahdistelu, mutta imetin neljä lasta yli puoli vuotta jokaista. 

Nyt suurin osa jo aikuisia. Allergioita ei ole, paitsi nuorimmaisella maitoallergia, mikä havaittiin seitsemän vanhana. Älykkyys kohtuullisella tasolla, matemaattisesti poikkeuksellisen lahjakkaita. 

Mitä tässä vielä pitäisi miettiä? Kaikki lapset eivät vain osaa tai kykene, ja se pitää hyväksyä. Eivätkä nämä pullolapset ole yhtään vähemmän rakkaita kuin muutkaan tai eivät olisi yhtä läheisiä. Paska puhetta, yhtä lailla kiintyvät, kun ovat vain lähellä ja heidät hoidetaan rakkaudella.

Vierailija
29/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruualla ja sen antamistavalla ei ole väliä. Vain sillä on väliä, että lapsi saa turvallista ruokaa mahansa täyteen. Korvikemaito on tutkittua ja turvallista, sitä voi huoleti antaa.

Minun lapseni sai korviketta syntymästään lähtien useista eri syistä johtuen. Hän on terve, iloinen ja etevä lapsi, nyt jo nelivuotias. En ole koskaan tuntenut syyllisyyttä korvikkeen takia, joskin välillä hänen ollessaan vielä sylivauva tunsin surua siitä, että imettäminen oli meidän kohdallamme poissuljettu vaihtoehto. Onneksi vauvaa voi pitää sylissä ja vaikka paljaalla iholla ja juottaa pullosta niin, että se on lähes aitoa imettämistä (siis vauvan kannalta).

Vierailija
30/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni kertoi miten hän ja hänen sisaruksesta saivat kaikki itse tehtyä korviketta 20-30 luvulla. Sillon korvike tehtiin mm. lehmänmaidosta ja/tai kasviksista, jauhoista, sokerista... Kaikki he ovat olleet hyvin terveitä ja eläneet yli 80-vuotiaaksi.

Vierailija
31/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä niin muistan ton tunteen, sen hirveän pettymyksen, kun ei onnistunutkaan. esikoisen kanssa onnistui "vaan" 7kk, mikä siis nyt järjellä ajateltuna oli ihan ok, ja sit kuopuksen kaa luovutin jo 3kk iässä. ihan hyviä lapsia mulla! ja nyt aattelen, että kunpa en olisi aikanani pilannut vauvailoa sillä, että syyllistyin.. nykyään on hyvät korvikkeet olemassa. ja jos osittaisimetät, niin jo yhdestä imetyskerrasta vauva saa jo ne kaikki äidinmaidon hyödyt, mitä saa kokonaan imetetty, tai näin mulle neuvolassa sanottiin aikanaan..

Vierailija
32/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi Facebookista osittaisimettäjät ja mamman maitopullo, lämminhenkisiä vertaistukiryhmiä molemmat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi