Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä käytännössä nykyään tarkoittaa "yksityinen vanhainkoti"?

Vierailija
23.04.2017 |

Tähän haluaisin vastauksen niiltä, jotka oikeasti tietävät asiasta (ei siis mitään mutuilua, koska sitä tuntuu olevan muutenkin paljon tarjolla).

Joskus takavuosina yksityiset vanhainkodit olivat ns. parempien ihmisten vanhainkoteja, joista paikka ostettiin omalla rahalla jos ja kun ei haluttu mennä kunnalliseen vanhainkotiin. Tästä sitten tuntuu monella olevan edelleen käsitys, että päästäkseen yksityiseen vanhainkotiin, on oltava tosi varakas, kaikki maksetaan itse ilman mitään valtion tukea ja palvelut ovat siksi lähes luksusta. Mutta käsittääkseni fakta kuitenkin on, että monet yksityiset vanhainkodit ovat nykyään kuntien ostopalvelun vai mikä nyt onkaan oikea termi, piirissä ja näihin yksityisiin vanhainkoteihin pääsee aivan taviksiakin ja he sitten saavat asumistukea vuokraan, hoitotukea kustannuksiin ja mihin kukin nyt onkaan oikeutettu. Tietenkin silloin jos varallisuus ylittää tuen saamisen edellytykset, tukea ei saa (kuten ei saa muutenkaan, esim. asumistukea).

Onko nykyään käytännössä mitään merkitystä sillä, meneekö/pääseekö kunnalliseen vanhainkotiin vai ns. yksityiseen vainhainkotiin? Saako yksityisessä vanhankodissa sen parempaa palvelua tai mitään muutakaan parempaa kuin julkisen puolen vanhainkodeissakaan? Tästä on ollut useampia keskusteluja ja osa on ollut sitä mieltä, että yksityinen puoli on edelleen "hienompaa" ja sieltä saa vaikka mitä kun vaan maksaa. Mutta niinhän saa kunnallisestakin vanhainkodista, palveluja voi valita vaikka kuinka kunhan niistä maksaa.

Mikä siis on erona? Ja onko muka olemassa vielä sellaisia yksityisiä vanhainkoteja, joihin ei pääse kuin tietyn tulorajan ylittävät hakijat?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain senioritalon tai palvelutalon valinnassa tuollaisella (kuvitellulla) sosiaalisella statuksella ehkä voi olla merkitystä joillekin ainakin suuremmissa kaupungeissa. Siinä vaiheessa kun ollaan tehostetun palveluasumisen tarpeessa, varmaankin vähemmän.

Enemmän luulen, että pienillä paikkakunnilla tuollaista kytätään kun tittelien perään ollaan enemmän ja ihmisiä arvotetaan tittelin mukaan muutenkin.

Mutta senioritaloistahan tässä ei ollut puhe vaan nimenomaan palvelutaloista, joihin jonotetaan ja jotka kuuluvat ns. perusturvaan kun ei enää itsekseen tulla toimeen. Senioritalohan ei ole palvelutalo.

Vierailija
22/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida enää pojat laittaa ketään yhtään minnekään kun vanhushoitopaikkoihin on jonot ja tarvitsijoita enmmän kuin paikkoja. Joten ihan sinne mennään mistä paikka löytyy.

Kyllä niitä paikkoja löytyy hyvin nopeasti, jos pystyy maksamaan hoidon kokonaan itse. Kun muutama kuukausi sitten selvittelimme asiaa oman omaiseni kohdalta, niin pääkaupunkiseudulta löytyi helposti useita yksityisiä palvelutaloja, joista paikan olisi saanut muutamassa päivässä. Rahaa se kuitenkin vaatii, sillä nämä paikat maksavat noin viisi tonnia kuukaudessa.

Tilanne voi toki olla eri pienellä paikkakunnalla, jos haluaa vanhuksen hoitoon johonkin lähelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä mitään kilpailuteta, höps, höps. Kaikki yksityiset asumispalvelujen tuottajat voivat hakeutua kunnille palvelusetelituottajaksi (ja käytännössä pääsevätkin kunhan kriteerit täyttyvät) ja jokainen vanhus voi hakea paikkaa yksityiseltä, jos ei kotona enää selviä ja voi hakea myös tuota palveluseteliä kunnalta. Mitä paremmat tulot, sen pienempi on setelin arvo ja sitä enemmän maksat itse omavastuuta.

Omia vanhainkotipaikkoja on rajoitetusti (paikat aina täynnä ja luonnollisen poistuman kautta vapautuu sitten paikka) ja ne ovat tietysti paljon halvempia, kuin nuo yksityiset. Henkilön nettoeläkkeestä max 85 %. Käytännössä maksat yksityiselle hoidosta, lisäksi vuokrat, ruoat, kaikesta menee oma maksunsa. Tiedänpä vanhuksia, jotka sitten joutuu hakemaan toimeentulotukea, koska ne omat tulot ei vain riitä.

Ei oo hyvin vanhusten asiat meidän yhteiskunnassa. Varsinkaan sellaisten, jotka eivät omassa kodissa itsekseen enää pärjää. Valitettavasti ei yhteiskunnalla ole varaa kaikkea ilmaiseksi antaa ja omaiset eivät ole valmiita huolehtimaan, eivätkä myös hyvällä silmällä katso, jos vanhus joutuu omiin säästöihinsä kajoamaan, jotta saisi inhimillistä hoitoa. Ne perinnöt kun valuu käsistä...

No minä nyt satun työni puolesta olemaan sen kilpailuttamisen kanssa tekemisissä, että höps höps vaan. Kaikissa kunnissa ei ole palvelusetelivaihtoehtoa.

Vierailija
24/32 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida enää pojat laittaa ketään yhtään minnekään kun vanhushoitopaikkoihin on jonot ja tarvitsijoita enmmän kuin paikkoja. Joten ihan sinne mennään mistä paikka löytyy.

Kyllä niitä paikkoja löytyy hyvin nopeasti, jos pystyy maksamaan hoidon kokonaan itse. Kun muutama kuukausi sitten selvittelimme asiaa oman omaiseni kohdalta, niin pääkaupunkiseudulta löytyi helposti useita yksityisiä palvelutaloja, joista paikan olisi saanut muutamassa päivässä. Rahaa se kuitenkin vaatii, sillä nämä paikat maksavat noin viisi tonnia kuukaudessa.

Tilanne voi toki olla eri pienellä paikkakunnalla, jos haluaa vanhuksen hoitoon johonkin lähelle.

Jos siellä hoitopaikassa on esim. 60 asiakaspaikkaa ja kaikki ovat täynnä, miten sinne sijoitetaan lisää asukkaita vaikka kuinka maksaisivat itse? Samahan se sille hoitopaikalle on kuka maksun suorittaja on, koska hoitopäivän kustannus on sama, se miten maksu jakaantuu asukkaan ja kunnan kesken, vaihtelee.

Sikäli "itse maksava" asukas ei ole sen tuottavampi kuin joku toinenkaan. Ja jos tilaa ei ole, tilaa ei ole. Heivaavatko ne sitten sen palveluseteliasiakkaan ulos odottamaan paikkaa muualta, että saavat itsemaksavan tilalle, maksamaan samaa palvelumaksua mutta itse? Mitä järkeä tuossa nyt edes olisi?

Vierailija
25/32 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kuka vaan valvoa että mummo on ottanut määrätyt lääkkeet dosetistaan? Ilman mitään lääkelupaa? Turussa ainakin on toimija jossa vaihtuu melko usein väki( henkilökunta), muutamilla vain lähihoitajan koulutus, muutamalla ei mitään. Ehkä kampaajan tms. Mistä ilman lääkelupaa oleva henkilö voi tietää onko mamma / pappa- asiakas ottanut/ ottaa kaikki määrätyt lääkkeet?ilman edes oheistusta montako pilleriä on pitänyt ottaa? Ilman lääkelistaa? Ja osaako potilasta( sänky) käsitellä ilman koulutusta omaava henkilö? Pitääkö jokaisessa hoivapalveluyrityksessä olla myös sairaanhoitaja? Valvira kyllä valvoo. Mutta miten?

Vierailija
26/32 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kaikille, jotka olette täällä kirjoittaneet. Paljon arvokasta tietoa.

Vierailija
27/32 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyttömän kallis paikka jonka päätarkoitus on ottaa hoidokeilta rahat pois. Kuolinluvut suuria esim koronaviruksen aikana. Äitini ei edes suostu menemään sellaiseen. Kuolee kuulemma mieluummin kivassa kodissaan.

Vierailija
28/32 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä yksityiseltä kotipalvelulta onko sairaanhoitajia firmassa ja keitä ovat nämä jotka vanhuksia käy katsomassa. Pienet toimijat eivät välttämättä palkkaa koulutettuja 10€ tuntipalkalla mutta vaaditaan kyllä samat taidot kuin esim lähihoitajalla. Mihin Turun alueella voi lähettää kyselyn näistä yksityisistä? En luota kyllä näihin enää yhtään, kaupungin työntekijöitä kuitenkin valvotaan!

Vierailija
29/32 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä hoitopaikassa on esim. 60 asiakaspaikkaa ja kaikki ovat täynnä, miten sinne sijoitetaan lisää asukkaita vaikka kuinka maksaisivat itse? Samahan se sille hoitopaikalle on kuka maksun suorittaja on, koska hoitopäivän kustannus on sama, se miten maksu jakaantuu asukkaan ja kunnan kesken, vaihtelee.

Sikäli "itse maksava" asukas ei ole sen tuottavampi kuin joku toinenkaan. Ja jos tilaa ei ole, tilaa ei ole. Heivaavatko ne sitten sen palveluseteliasiakkaan ulos odottamaan paikkaa muualta, että saavat itsemaksavan tilalle, maksamaan samaa palvelumaksua mutta itse? Mitä järkeä tuossa nyt edes olisi?

Tuossa taidetaan puhua sellaisista vanhustenhoidon yksiköistä joissa ei ole kuntien ostopaikkoja tai niitä on vain osa paikoista. Silloin voi olla vapaana näitä itse maksavien paikkoja vaikka kunnan maksamia paikkoja ei olisikaan. Joissain on esim. erilaisia huoneita joissa on eri maksu. Kunta saattaa kustantaa esim. vain kahden hengen huoneen eikä yksityishuonetta.

Vierailija
30/32 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni yksityinen hoivakoti on useimmiten laadukkain. Valtavat monikansalliset jättiyhtiöt huonoimpia toimijoita. Kunnallinen siinä välissä.

Vierailija
31/32 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän vanhainkodeissa, tai siis palvelutaloissa on eroja. Mummollani oli niin pieni eläke, että joutui aika kämäiseen vanhainkotiin, joka oli laitosmainen. Isäpuolellani taas oli hyvä eläke, joten hän haki ja pääsi viihtyisämpään paikkaan jossa toki sitten se kuukausimaksukin oli kallis. Että rahalla saa ja mopolla pääsee. Vielä vanhuksenakin.

Vierailija
32/32 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki palvelutalot eivät tarjoa kunnille palveluja vaan toimivat vain yksityisten asiakkaiden kanssa. Näin katsotaan, että samassa talossa asuvilla on suurin piirtein samanlainen tausta eikä ilmaissiipeilijöitä ole.