Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiista kaverin kanssa: Onko pankkikortin tunnusluvun sisältävä tieto salakoodattu pankkikortin magneettijuovan tai sirun tietoihin?

Vierailija
23.04.2017 |

Kun esimerkiksi tankkaat bensaa kylmäasemalla, näillä asemilla ei ole yhteyttä ko. kortin myöntäneen pankin tietojärjestelmiin varmuuden saamiseksi sieltä, että annettu pin-koodi on oikien. Tällöin ainoaksi mahdollisuudeksi jää, että tieto oikeasta pin-koodista on, luonnollisesti erittäin vahvasti salattuna, itse kortilla jo valmiiksi. Meneekö näin?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene.

Vierailija
2/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun esimerkiksi tankkaat bensaa kylmäasemalla, näillä asemilla ei ole yhteyttä ko. kortin myöntäneen pankin tietojärjestelmiin varmuuden saamiseksi sieltä, että annettu pin-koodi on oikien. Tällöin ainoaksi mahdollisuudeksi jää, että tieto oikeasta pin-koodista on, luonnollisesti erittäin vahvasti salattuna, itse kortilla jo valmiiksi. Meneekö näin?

Jaa ei oo vai yhteyttä. kylläpä muuten on. Joka ikinen asema on yhdistettynä tietoverkkoon ja väitänpä, että on pääsy myös muihin kuin aseman omistajan tietoverkkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä niillä nyt johonkin on yhteys, muuten ei pin-koodia käytettäisi.

Vierailija
4/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten se sen katevarauksen tekee jos sillä ei ole muka yhteyttä

Vierailija
5/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pankkikortissa on pinnin hash ei itse pinniä, hashista ei voi laskea itse pinniä, laskutoimitus toimii vain toiseen suuntaan eli pinnistä luodaan hash mutta hashista ei voi laskea pin-koodia

Vierailija
6/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on yhteys. Ja ei oo mitään koodauksia. Koodihan voi unohtuakin ja se voidaan vaihtaa eikä kortti käy missään resetoinnissa.

Vierailija
7/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette sitä mieltä että on pakko olla yhteys, muistakaa, että kortit ja pin-koodit olivat olemassa jo kauan ennen nettiaikakautta.

8/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Who cares

Läski, katkera läski

Vierailija
9/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka olette sitä mieltä että on pakko olla yhteys, muistakaa, että kortit ja pin-koodit olivat olemassa jo kauan ennen nettiaikakautta.

Jos mulla on tilillä 20€ ja yritän tankata 50€ niin eipä se onnistu visa electronilla. Eli yhteydet on.

Vierailija
10/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pankkikortissa on pinnin hash ei itse pinniä, hashista ei voi laskea itse pinniä, laskutoimitus toimii vain toiseen suuntaan eli pinnistä luodaan hash mutta hashista ei voi laskea pin-koodia

Vaikka en koko vastausta tajuakaan, tällöin yhteyttä pankkiin ei siis tarvita pin-koodin oikeellisuudesta varmistumiseen?

Vierailija
11/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ne ovat ihan eri asioita. Kylmäasemat on yhteydessä tietoverkkoihin. TÄmä on fakta. Sillä taas ei ole tekemistä sen kanssa että onko pin kortti koodattuna korttiin vai ei. ja siihenkin jo täällä tuli vastaus.

Vierailija
12/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli kortti jo 80-luvulla eikä tuolloin todellakaan ollut mitään nettiyhteyksiä noista korttilaitteista.

Ainakin aiemmin oli myös mahdollisuus katteen ylittämiseen, tuota moni käytti ihan tarkoituksellakin opiskeluaikoina.

Vierailija
13/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nettiyhteyttä pankkiin tarvita.

Vierailija
14/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla on tilillä 20€ ja yritän tankata 50€ niin eipä se onnistu visa electronilla. Eli yhteydet on.

Milloin tuo on mahtanut muuttua? Ainakin 2000-luvun alkupuolella oli ihan mahdollista ylittää saldo esim. just tankkaamalla "liikaa".

Vierailija
15/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli kortti jo 80-luvulla eikä tuolloin todellakaan ollut mitään nettiyhteyksiä noista korttilaitteista.

Ainakin aiemmin oli myös mahdollisuus katteen ylittämiseen, tuota moni käytti ihan tarkoituksellakin opiskeluaikoina.

ei niin, silloin ne suoritukset menivät eräajoina. Eli kortinlukija tallensi tapahtumat muistiinsa ja joskus (toiset päivittäin toiset harvemmin) nämä tiedot siirrettiin pankkiin modeemiyhteyttä käyttäen. Nykyään käytännössä kaikki lukulaitteet ovat yhteydessä verkkoon, jos ei muuten niin 3G tai 4G yhteydellä.

Vierailija
16/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin tuo on mahtanut muuttua? Ainakin 2000-luvun alkupuolella oli ihan mahdollista ylittää saldo esim. just tankkaamalla "liikaa".

niin 2000-luvun alkupuolesta on jo toistakymmentä vuotta. Tekniikka kehittyy...

Vierailija
17/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on varmaan muuttunut tietoverkkojen kehittyessä. Aikanaan piti vaihtaa korttia jos halusi toisen tunnusluvun.

Vierailija
18/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin 2000-luvun alkupuolesta on jo toistakymmentä vuotta. Tekniikka kehittyy...

Älä? Sinähän näppärä olet. Kysyin jos joku muistaisi milloin tuo muuttui.

Vierailija
19/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pin-koodi on sim-kortissa, ei pankkikortissa :D

Vierailija
20/42 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita yhteyttä pin-koodia varten. Vaikka nettiyhteydet ovat vuosien varrella kehittyneet ja yleistyneet mm. katevarmistusten osalta, itse tunnistautumiseen käytetty tekniikka on edelleen sama kuin takavuosina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi