Opettajan vapaa-aika
Olen toista vuotta opettajana pienellä paikkakunnalla, ja minua on alkanut suuresti ahdistaa oma vapaa-ajan viettoni. Tuntuu kuin olisin koko ajan tarkkailun alla työni vuoksi. Joudun miettimään kaupassa ostoksiani, kahvilassa keskustelujani. Viikonloppuna kävin baarissa ja törmäsin siellä useisiin lukion oppilaisiini. Voiko opettaja olla baarissa humalassa oppilaiden nähden? Kuvittelenko vain, vai pitääkö minun rajoittaa vapaa-aikaani työni vuoksi? Onko muilla opeilla samoja tuntoja?
Kommentit (35)
Itse käyn välillä ottamassa kuppia täysi-ikäisten opiskelijoideni kanssa. Ei ole mun ongelma, jos joku siitä mielensä pahoittaa
Kyllä se on ahdistavaa. asunto kauempaa tai sitten biletys naapurikaupungissa. itse asuin nuorena pienellä paikkakunnalla ja kyllä siellä juoruttiin ja tiedettiin että bilsanopettajalla on alkoholiongelma ja matematiikanopettaja juo punaviinia joka ilta. valitettavasti juorut leviää ja silmäpareja on apteekissakin mitä lääkkeitä noudat:( itse asun nyt pääkaupungissa mutta täälläkin asunto on eri kaupunginosassa juuri tuon takia että haluaa pitää hajuraon oppilaisiin.
En omasta mielestäni häpeä mitään, mutta liiankin tunnollisena ihmisenä mietin usein,mitä muut ajattelevat ja onko mikä on sopivaa ammattiani ajatellen. Kuinka vahvasti opettajan tulee kantaa kasvattajan rooliaan vapaa-ajalla vai voisiko siitä irrottautua ja käyttäytyä kuten kuka tahansa nuori aikuinen?
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn välillä ottamassa kuppia täysi-ikäisten opiskelijoideni kanssa. Ei ole mun ongelma, jos joku siitä mielensä pahoittaa
Ihanko totta? Onko "sallittua" ammattietiikan kannalta?
Pienellä paikkakunnalla asuin ala-aste aikoina ja muistan mikä kohu koulussa syntyi, kun kaksi opettajaa nähtiin paikallisessa kuppilassa.
Aika paljon tapahtuu sitä, että opettajat käy naapurikunnan alkossa ja uimahallissa. Jos railakkaammin aikoo bilettää niin sekin vähän kauempana. Oppilaiden jutut tuntuu usein paisuvan vielä yläkouluiässä. Joku alkaa kertoa jotain melko neutraalisti ja sitä joku jatkaa ja kolmas liittyy selittämään ja sitten aletaankin olla jo melkoisessa tarinassa.
Itse työskentelen nuorten parissa vajaan 100 000 asukkaan kaupungissa. Kyllä saa aina keskustassa liikkuessaan miettiä, milloin asiakkaisiin törmää. En esim. kehtaa tupakoida missään julkisilla paikoilla. Baareissa käyn kuitenkin kuukausittain, kauhuskenaarioni on että joskus olen kunnon tuubassa ja joku asiakkaista tulisi juttelemaan. Saisin kyllä niin kuulla siitä... Että joo, silmät pidän tarkkana aina kun teen jotakin sellaista, mistä asiakkaitani varoitan ;)
Meillä on Alko kaupan yhteydessä. Jos näkisin poikani (ala-asteella) opettajan siellä, tekisin ilmoituksen koulutoimenjohtajalle. Opettajan tulee toimia esimerkkinä MYÖS vapaa-ajallaan. Näissä paikallisissa räkälöissä kukaan opettaja tuskin sentään käy.
Tuo on ihan omista ajatuksista kiinni. Itse päädyn välillä viikonloppuisin dokailemaan samoihin baareihin kuin abiturienttini, mutta mitä siitä? Hyvä vain, että nuoriso saa hauskanpidon ja elämästä nauttimisen mallia. Sitä moni oikeasti kaipaa.
Asun isossa kaupungissa enkä tosiaankaan haluaisi olla töissä lähikoulussa. Semmoinen puolen tunnin bussimatka on sopiva. Kun päivät selvittelee murkkuikäisten ongelmia, ei jaksa kohdata samoja tapauksia vapaa-ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Alko kaupan yhteydessä. Jos näkisin poikani (ala-asteella) opettajan siellä, tekisin ilmoituksen koulutoimenjohtajalle. Opettajan tulee toimia esimerkkinä MYÖS vapaa-ajallaan. Näissä paikallisissa räkälöissä kukaan opettaja tuskin sentään käy.
Mihin toimenpiteisiin ajattelit ilmoituksen johtavan? Opettaja ei riko lakia eikä ole tehnyt virkavirhettä, eikä Alkossa asioiminen ole edes yleisten käyttäytymisnormien vastaista muuten kuin sinun ahtaassa mielessäsi. Sen perusteella, mitä joku yksittäinen huoltaja pitää sopimattomana, ei mihinkään kurinpitotoimiin ryhdytä. Ainoa seuraus ilmoituksesta olisi, että sinua alettaisiin pitää hulluna.
Toivottavasti tuo oli vitsi, että tekisi ilmoituksen opettajan Alko-ostoksista. Ei hyvää päivää, tulee ihan jenkkimeininki mieleen. Joskus luin uutisen, että amerikkalainen opettaja oli laittanut lomamatkalta Faceen kuvan itsestään cocktail kädessä ja sai lopulta potkut. No, ei sentään laillista täällä, mutta aivan naurettavaa.
Minäkin olin muutaman vuoden lukiossa töissä kotipaikkakunnallani, noin 50 000 asukkaan kaupungissa. Yökerhoon en olisi ikinä kehdannut mennä tanssimaan tms, mutta kyllä kävin istuskelupaikoissa lasillisella, niin kuin muutkin lukion opettajat. Lukion opettaja joutuu tottumaan siihen, että näkee oppilaitaan JOKA paikassa. Vieläkin tulee kaupungilla vastaan vanhoja opiskelijoitani ties missä, kaupan kassalla tai lenkillä :D En ole nyt juuri töissä opettajana mutta tällä seudulla on monta sataa vanhaa oppilastani myös pk:n puolelta. En kuitenkaan asu ihan näiden koulujen lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Ja ne kysyisi sulta, että mitähän vuosikymmentä sinä elelet .
Taidat hävetä baarissa käymistäsi ja saunakaljojasi. Sitten kun olet sinut noiden asioiden kanssa etkä enää häpeä niitä, niin sinua ei myöskään haittaa, jos joku bongaa sinut kalja kädessä.