Opettajan vapaa-aika
Olen toista vuotta opettajana pienellä paikkakunnalla, ja minua on alkanut suuresti ahdistaa oma vapaa-ajan viettoni. Tuntuu kuin olisin koko ajan tarkkailun alla työni vuoksi. Joudun miettimään kaupassa ostoksiani, kahvilassa keskustelujani. Viikonloppuna kävin baarissa ja törmäsin siellä useisiin lukion oppilaisiini. Voiko opettaja olla baarissa humalassa oppilaiden nähden? Kuvittelenko vain, vai pitääkö minun rajoittaa vapaa-aikaani työni vuoksi? Onko muilla opeilla samoja tuntoja?
Kommentit (35)
Tuossapa se syy, miksi pienten paikkakuntien opet asuvat viereisellä paikkakunnalla :) Terv. pienen paikkakunnan ope
Itse ratkaisin ongelman niin, että teen töitä eri kunnassa kuin missä asun. Työmatka on silti vain 20min.
Pitkä työmatka on hyvä juttu tästä näkökulmasta.
Kyllä näin se on. Kannattaa asua naapuripaikkaunnalla. Myös pikkupaikkakuntein nuorisott, srk-tt jne.
On ilman muuta selvää, että olet silmätikku. Voit käydä Alkossa, jos et välitä että se mainitaan erikseen kaikille, että käyt siellä. Jos se haittaa, että juorutaan niin teet sen sitten salaa.
Valitettavasti muutto toiselle paikkakunnalle ei ole mahdollista. Muuten tekisin varmasti niin. Miten työskentelypaikkakunnalla asuvat opet ratkaisevat ongelman? Ap
Tottuuko tähän edes ajan kuluessa? Ap
Itse työskentelen terveydenhoitajana ja tuttu tunne. Nuorempana baareissa tuli useinkin törmättyä esim. neuvolalasten isiin tai juuri noihin lukiolaisiin.
Muutin sitten suurempaan kaupunkiin ja hakeuduin töihin eri puolelle kaupunkia, kun missä,asun.
Olen ratkaissut ongelman niin, että en välitä puheista. Elämme 2010-luvulla, ja opettajan yksityiselämä ei kuulu oppilaille tai vanhemmille niin kauan, kun opettaja noudattaa lakia ja yleisiä käyttäytymissääntöjä. Opettaja voi käydä baarissa ja olla hiprakassakin, kunhan käyttäytyy asiallisesti. Baarissa opiskelijat tulevat usein juttusille, mutta näistä tilanteista oppii pääsemään eroon tyylikkäästi ja hienotunteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti muutto toiselle paikkakunnalle ei ole mahdollista. Muuten tekisin varmasti niin. Miten työskentelypaikkakunnalla asuvat opet ratkaisevat ongelman? Ap
Sillä, että en jaksa välittää niistä juoruista. Opettajana saa kyllä kuulla niin kauppaostoksista, baarireissuista kuin liikuntaharrastuksistakin. Mikäli täysi-ikäisiä oppilaita tulee baarissa vastaan niin tervehdin tottakai, mutta en vietä aikaa heidän seurassaan sen enempää.
Elä niinkuin opetat, sillähän se ratkeaa. Jos häpeät sitä, että oppilaat tai huoltajat näkevät sinut kännissä, jätä väliin.
Miten sitten käyttäydyt vapaa-ajalla jos se ei kestä päivänvaloa.
Käyttäydyn kyllä aivan asiallisesti, mutta koen silti olevani suurennuslasin alla esimerkisi juurikin baarissa tai saunakaljaostoksillani. Ap
Jos et voi muuttaa, niin käy kaupassa, kahvilassa ja baarissa siellä naapurikunnassa. Jos sinun pitää käydä lääkärissä, niin käy vähän kauempana yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäydyn kyllä aivan asiallisesti, mutta koen silti olevani suurennuslasin alla esimerkisi juurikin baarissa tai saunakaljaostoksillani. Ap
Kokemuksesi on oikea, sinä olet suurennuslasin alla. Tiettyjen ammattien harjoittajat tai tietyssä asemassa olevat ovat. Siihen tottuu. - 11
Vierailija kirjoitti:
En tee asiasta ongelmaa. Käyn missä haluan, ostan mitä haluan. Pienellä paikkakunnalla tuttuja tulee vastaan joka tapauksessa. Mitä väliä sillä on, että osa niistä on oppilaita.
Voisin tosiaankin asioida toisessa kaupungissa. En ollut itse edes ajatellut tuota vaihtoehtoa. Vieläkin kaipaisin ajatuksia/kokemuksia muilta...?
Vierailija kirjoitti:
Teet asiasta päässäsi suuremman haloon kuin mitä se oikeasti onkaan. Rauhoitu ja elä omaa elämääsi.
Vapaa-aika on vapaa-aikaa. Muutenkin joudut olla muitten katseen alla niin miksi se opettajuus sitä muuttaisi.