Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saisit tietää, että paastosokeriarvosi on 5,7, mitä toimenpiteitä tekisit elintavoissa?

Vierailija
22.04.2017 |

Eli siinä se kysymys olikin.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään? 

Vierailija
2/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On viitearvojen sisällä, ei suurta tarvetta muutoksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeisin muutos liittyy nukkumiseen: pitäisin huolta, että nukkuisin riittävän paljon, sillä univaje vaikuttaa hormonitoimintaan ja myös insuliinituotantoon. Seuraavaksi kiinnittäisin huomiota suht järkevään syömiseen ja liikkumiseen. 

Vierailija
4/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 6.2.   Onko raja jo ylitetty?  Olen herkkusuu ja liikapainoa n. 20 kg.

Vierailija
5/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvo on normaali.

Vierailija
6/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla 6.2.   Onko raja jo ylitetty?  Olen herkkusuu ja liikapainoa n. 20 kg.

Menee yli viiterajan, mutta voit vielä estää diabeteksen laihduttamalla ja vähentämällä makeita ja hiilihydraattipitoisia syömisiä.

Vierailija
7/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään.

Olen 170 cm pitkä, painan 57 kg, en syö hiilihydraatteja oikeastaan lainkaan (poikkeuksena marjat), en tupakoi tai käytä alkoholia. Tietty voisin siirtyä kokonaan suonensisäiseen ravintoon, jos tilanne niin vaatii.

Vierailija
8/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon megaläski ja painan 135 kg ja mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta eli hormonitoiminta saletisti vituroillaan. Silti verensokerit on aina moitteettomat ja jopa alakanttiin. Eivät nouse edes raskaan aterian jälkeen koskaan yli 6, kärsin ajoittain jopa hypoglykemiasta erään toisen sairauden vuoksi. Mistä tiedän? No miehellä on D1 ja mittailen välillä omiakin arvoja. Mies on muuten tosi hoikassa kunnossa. Että näinkin jännästi voi mennä. 

Vierailija
9/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin viljat veks. Turha hiilari ja proteiini nostavat verensokeria,rasva ei.

Vierailija
10/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko hyvä arvohan tuo on. Sinuna en vielä huolestuisi.

Vierailija
11/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok arvo. Millaisia sulla on yleensä?

Vierailija
12/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäsin sokerin ja tärkkelykset pois.Jos tää ei auttas niin söisin viimesen ruuan klo 16-17 ja sit aamulla vasta seuraavan kerran kasin maita.

Jos ei vieläkää jeesais riittävästi niin lisää liikuntaa.

Vierailija
13/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon megaläski ja painan 135 kg ja mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta eli hormonitoiminta saletisti vituroillaan. Silti verensokerit on aina moitteettomat ja jopa alakanttiin. Eivät nouse edes raskaan aterian jälkeen koskaan yli 6, kärsin ajoittain jopa hypoglykemiasta erään toisen sairauden vuoksi. Mistä tiedän? No miehellä on D1 ja mittailen välillä omiakin arvoja. Mies on muuten tosi hoikassa kunnossa. Että näinkin jännästi voi mennä. 

Lol, alapeukuttajatko eivät usko? Voitte tulla ihan itse mittaamaan. 

Vierailija
14/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisille vastaajille. Tää oli siis mun tällä viikolla saama tulos. Tiedän, että on viitearvojen sisällä, mutta onhan tuo jo vähän yläkanttiin. Kolme vuotta sitten kuitenkin alkoi vielä nelosella. Olen 43 v, joitakin kiloja on ylipainoa, ja vartalon malli omena luonnostaan. Harrastan ryhmäliikuntaa 2 krt/viikossa. Univajetta ja väsymystä on. Ajattelin sokerit jättää pois ja hiilaria vähentää, syön tosi paljon leipää. Sokerin syönti ei oo intohimoni, mutta suolaiset herkut ja voileivät on. Jotenkin vaan ite havahduin, että mitä ihmettä, onko mulle jo puhkeamassa jo II tyypin diabetes, mutta ei kai sentään. Korjausliike joihinkin ruokailutottumuksiin, uni kuntoon niin kai se sillä vielä tasaantuu. - ap -

Vierailija
15/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 6,9 ja sanottiin normaaliksi. Ei käsketty tehdä mitään.

Vierailija
16/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykköstyypin diabetes ei liity ylipainoon.

Vierailija
17/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noi raskausaikana jotenkin eri? Mulla oli 5,4 -> raskausdiabetes ja ruokavalio syyniin. Sain sitten ruokavaliolla (ja varmaan ne paremmat unetkin auttoi) pysymään alle 5.

Vierailija
18/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta uskoisin että raskausaikana eri. Normaalisti pitää olla 4-6. ap

Vierailija
19/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ykköstyypin diabetes ei liity ylipainoon.

Ei välttämättä kakkonenkaan.

Vierailija
20/22 |
22.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille asiallisille vastaajille. Tää oli siis mun tällä viikolla saama tulos. Tiedän, että on viitearvojen sisällä, mutta onhan tuo jo vähän yläkanttiin. Kolme vuotta sitten kuitenkin alkoi vielä nelosella. Olen 43 v, joitakin kiloja on ylipainoa, ja vartalon malli omena luonnostaan. Harrastan ryhmäliikuntaa 2 krt/viikossa. Univajetta ja väsymystä on. Ajattelin sokerit jättää pois ja hiilaria vähentää, syön tosi paljon leipää. Sokerin syönti ei oo intohimoni, mutta suolaiset herkut ja voileivät on. Jotenkin vaan ite havahduin, että mitä ihmettä, onko mulle jo puhkeamassa jo II tyypin diabetes, mutta ei kai sentään. Korjausliike joihinkin ruokailutottumuksiin, uni kuntoon niin kai se sillä vielä tasaantuu. - ap -

.Ravitsemusterapeutti Eeva Voutilainen &kumppanit kirjoittaa ateriarytmi kirjassaan että syödä pitäisi 3-5 tunnin välein, ei useammin. Haima sietää viisi insuliinipurskausta päivässä. Mulla laski 6.1 stä 5.4 ään kun vaan aloin syodä3-5 kertaa päivässä ja illalla vähemmän enkä siis laihtunut edes. Vyötärönympärys , jos on yli 80 cm tai 88 cm on suurempi riskitekijä kuin bmi koska sisäelinten ympärille kertynyt rasva rasvoittaa sisäelimiä ja varmaan haittaa niiden toimintaa.Lihaksia kasvattamalla saa myös vaikutettua insuliiniaineenvaihduntaan.Paastoaminen illan ja aamiaisen välillä 13h voiehkäistä rintasyopää.syövästä 40% voisi ehkäistä normaalipainolla.Verensokeria saa tasattua (raaoilla) vihanneksilla , juureksilla ja proteiinilla.Proteiinia tarvitaan gramma per painokilo.Valkoinen sokeri kannattaa minimoida ja mahd. vähän kerrallaan jos syö.