Mitä tekisit ajallasi, jos sinun ei enää koskaan tarvitsisi käydä palkkatöissä?
Tiedän, ajatus on absurdi. Kuvitellaan siis, että olet voittanut lotossa, tai olet eläkkeellä tai yht'äkkiä ihmiset vain lakkaisivat tekemästä mitään työtä ja robotit tekisivät puolestamme kaiken. Ihan sama mikä syy. Sinulla olisi rahaa käytössä sen verran, että ei koskaan tarvitsisi pelätä että ruoka loppuu tai joutuisit kodittomaksi.
Kuvitellaan vielä, että elämässäsi menisi hyvin ihmissuhteissa ja olisit perusonnellinen ja ongelmaton kaikin tavoin.
Mitä tekisit kaikella ajallasi, jos lain puitteissa ja varallisuutesi sallimissa rajoissa saisit tehdä mitä tahansa kaikella sillä vapaa-ajalla?
Kommentit (51)
No, minulla on tuo tilanne. Nautin elämästäni, kun voin tehdä, mitä huvittaa.
Ajankäytön kanssa ei ole ongelmia. Matkustelen, luen paljon, harrastuksia on vaikka muille jakaa, tapaan ystäviäni jne. jne. Itse asiassa kalenterini on niin täynnä, etten töihin ehtisikään :)
Nyt ei taas ole kaikki jaksaneet lukea aloitusta kunnolla. Eihän tässä ollut kyse siitä, mitä teksit jos voittaisit lotossa vaan rahaa olisi käytettävissä niin, että eläisi ns. normaalielämää.
Vierailija kirjoitti:
Aamupäivät luen uusista sijoituskohteista ja seurailen kursseja eli osto- ja myyntipaikkoja.
Tylsää. Mitä tekisit aamuisin, jos sinun ei tarvitsisi välittää sijoituksista?
Joisin kaljaa, roikkuisin netissä ja pelaisin pelejä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei taas ole kaikki jaksaneet lukea aloitusta kunnolla. Eihän tässä ollut kyse siitä, mitä teksit jos voittaisit lotossa vaan rahaa olisi käytettävissä niin, että eläisi ns. normaalielämää.
Miksi nuo ovat mielestäsi poissulkevia vaihtoehtoja?
Unelmoin tuosta tilanteesta viikottain loton/eurojackpotin oston yhteydessä. Tekemistä olisi niin paljon, että tuskin siihen yksi ihmiselämä riittäisi. Ensimmäiset n.10 vuotta menisi aika pitkälle lasten kanssa, kun toinen lapsi vasta vauva. Samalla haluaisin panostaa omaan ja perheeni hyvinvointiin; tehtäisiin terveellistä ruokaa, harrastettaisiin liikuntaa, nukkuisin riittävästi, pidettäisiin huolta toisistamme...
Harrastaisin rutkasti enemmän liikuntaa. Olisi kiva jos olisi aikaa joka päivä käydä lenkillä. Haluaisin myös harrastaa itämaisia taistelulajeja, tai vaikka joogaa. Tai melkein mitä vaan. Panostaisin ruokavalioon (no sen periaatteessa voisin tehdä nytkin, mutta arvatkaa teenkö...) ja ruoan tekemiseen. Sittenhän olisi aikaa haudutella kaiken maailman lihasoppia ja hyydytellä vanukkaita.
Kirjoittaisin! Koska aikaa ei riitä kaikkeen, olen päättänyt käyttää iltani lukemiseen. Sitten minulla olisi aikaa molempiin. Kirjoittaminen on melkeinpä ainoa asia joka saa minut enää flow-tilaan. Ja sekin vain enää harvoin, koska minulla ei ole aikaa kirjoittaa.
Opiskelisin kieliä ja historiaa. Minua kiinnostaa erityisesti nykyenglannin synty ja kehitys. Haluaisin joskus lukea Beowulfin alkuperäismuodossaan. Haluaisin myös palata japaninkielen opintoihini.
Opiskelisin myös kuvaamista. Kameralla ja videakameralla (No nykylaitteilla voi varmaan tehdä molempia??). Haluaisin joskus tehdä oman elokuvan, tai edes youtube-videoita.
Eläisin paljon ekologisemmin, jos rahasta ei olisi kiinni rakennuttaisin ekotalon. Kun olisi aikaa perehtyä kaikkiin rakennusteknisiin juttuihin, millä voisi vähentää luonnon kuormittamista, ja elää mukavaa elämää mutta silti ekologisemmin.
Opiskelisin avoimessa kaikkea sellaista, josta olen kiinnostunut (historia, arkeologia, kulttuuriantropologia, latina ja muut "hyödyttömiä" asioita) ja tekisin vapaaehtoistyötä esim. jotain musiikkijuttuja vanhusten kanssa. Valoisana vuoden aikana menisi aikaa paljon piha- ja puutarhaprojekteihin. Talvella olisi aikaa harrastaa liikuntaa päiväsaikaan.
Eli tekisin siis harrastuksistani kokopäivä"työn" :D
Aika samoja piirteitä kaikissa vastauksissa: terve ihminen ei kaipaa työelämän alistavaa pakkopaitaa. Ihmiselle on hyväksi tehdä kiinnostavia ja erilaisia asioita rauhassa omaan tahtiin. Niin mieli ja ruumis pysyvät virkeinä. Nykyajan työelämä tehokkuusvaatimuksineen on jo sairas, ellei sairastuttava. Itse olen töissä, mutta mietin joka päivä miten hyppäisin pois oravanpyörästä.
Nauttisin rauhallisista aamuista, toisaalta haluaisin paljon lemmikkejä, joten koirien kanssa pitäisi lähteä ulos. Harrastaisin enemmän liikuntaa, monipuolisemmin. Lukisin enemmän, matkustelisin, kokkaisin ja leipoisin, kotikin olisi varmaan siistimpi. Harrastaisin enemmän erilaisia juttuja, maalaisin, tanssisin yms. Eli aika samanlaisia haaveita kun monella muullakin.
-Matkustaisin, kävisin aina välillä Suomessa oleleimassa ja kun kyllästyttäisi lähtisin reissuun
-Rakennuttaisin unelmieni talon ja ostaisin auton. Ei mitään pröystäilevää silti, ehkä aavistuksen tavallista parempaa
-Treenaisin ja palkkaisin itselleni pt:n
-Olisin mukana eläinsuojelutyössä ja lahjoittaisin mahdollisimman paljon rahaa siihen. Todennäköisesti lähtisin vapaaehtoiseksi esim. tarhoille Kreikkaan.