mikä on psykiatrin ja psykologin ero?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Minusta alkaa tuntumaan, että tämä ketju on psykologinen testi.
Miksi sinusta tuntuu siltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kliininen psykologi on se, jolla on intohimoa työhönsä ja hän yrittää aidosti auttaa potilaita juttelemalla heille mukavia.
Psykiatri on se, joka on alalla hyvän palkan takia ja kirjoittaa potilaille reseptejä, joista on enemmän haittaa kuin hyötyä, koska saa näin tekemällä lääkeyhtiöiltä kivat bonukset taskuunsa.
Paras ystäväni on psykiatri ja hän ei tee työn kuormittavuuden vuoksi täyttä viikkoa. Koska hän erikoistuu ja on yliopistosairaalassa töissä, on palkka huimat 2500 €/kk. Lääkeyhtiöltä on viimeksi saanut Orionin mustekynän.
No aika vajaa viikko on jos palkka 2500 euroa kuukaudessa. Saanko udella mihinkä hän erikoistuu? Kun kuiten mainitset hänen olevan psykiatri?
Ihan mielenkiinnosta kysyn kun psykiatria on ala mihinkä erikoistutaan.
Vierailija kirjoitti:
Psykologin puheille mennään kun masentaa ja ahdistaa. Psykiatrin puheille mennään, kun sinua jahtaa hirmulisko, joka ampuu laser-säteitä silmistään.
Mihinkä minä menen? Minua tällä hetkellä masentaa ja ahdistaa sekä peloittaa kun Yrmy minun oma hirmulisko joka aina jahtaa minua päästäen laserit silmistään suustaan tulivyöryn.
On kadonnut! En ole viikkoon nähnyt Yrmyä ja kyllä jaksaminen on vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologi on opiskellut yliopistossa, psykiatri on tyypillisesti sairaanhoito-opiston käynyt. Eli koulutustasossa on se ero.
Wtf ? :D Psykiatri on opiskellut yliopistossa noin 12 vuotta! On psykiatrian erikoislääkäri.
Olisi hauska nähdä psykiatrin tai ihan minkä tahansa erikoistuneen lääkärin ilme kun vastaanotolle tullut kertoisi miten lääkärin koulutus on sairaanhoito-opisto.
Psykiatrin asiakkaista koostuvat hullut, psykologilla taas käy vain vähän stressaantuneet ja masentuneet.
Psykiatri on lääkäri, psykologi tekee psykologisia tutkimuksia usein diagnosoinnin tueksi osana moniammatillista työryhmää. Voi myös tietysti ihan erillisiä käyntejä psykologin luona olla mutta psykologi ei ole sama kuin psykoterapeutti joka sitten taas toteuttaa usein pitkäkestoisia tavoitteellista terapiahoitoja. Psykiatriset sairaanhoitajat tapaavat suunnitellusti potilaita osastoilla omahoitajina sekä avohoidon puolella esim. poliklinikoilla tavoitteellisten hoidollisten keskustelujen ja hoidon etenemisen arvioinnin merkeissä. Lisäksi osana moniammatillista työryhmää voi tarpeen mukaan toimia toimintaterapeutti, fysioterapeutti ja sosiaalityöntekijä. Tehokas psykiatrinen hoito vaatii usein moniammatillista yhteistyötä näiltä toisiaan täydentäviä ammattiryhmiltä. Lasten ja nuorten ollessa kyseessä kuvioissa voi olla myös esim. opettaja, neuropsykologi, lastensuojelu sekä tietysti vanhemmat tiiviinä osana hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologin puheille mennään kun masentaa ja ahdistaa. Psykiatrin puheille mennään, kun sinua jahtaa hirmulisko, joka ampuu laser-säteitä silmistään.
Mihinkä minä menen? Minua tällä hetkellä masentaa ja ahdistaa sekä peloittaa kun Yrmy minun oma hirmulisko joka aina jahtaa minua päästäen laserit silmistään suustaan tulivyöryn.
On kadonnut! En ole viikkoon nähnyt Yrmyä ja kyllä jaksaminen on vähissä.
Missä minun hirmulisko on? Olen kattonut kaapit, sängynalustan, komerot ja kaikki paikat. Missä oot!? Hätä ja huoli täällä.
Psykiatrilla on pohjakoulutuksena myös lääkärin opinnot, mutta psykologilla ei, ja täten mun tietääksenin psykologilla ei ole lääkkeiden määräämisoikeutta, kuten on psykiatrilla. Kuitenkin tämän päivän psykologit opiskelevat ainakin Helsingin yliopistossa lääketieteellisellä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrilla on pohjakoulutuksena myös lääkärin opinnot, mutta psykologilla ei, ja täten mun tietääksenin psykologilla ei ole lääkkeiden määräämisoikeutta, kuten on psykiatrilla. Kuitenkin tämän päivän psykologit opiskelevat ainakin Helsingin yliopistossa lääketieteellisellä puolella.
Psykologien koulutus on tosiaan siirtynyt Helsingissä lääketieteellisen tiedekunnan alaisuuteen, mutta se on vain hallinnollinen asia. Eivät he saa siis varsinaista lääketieteellistä koulutusta kuitenkaan (tai ehkä saattavat jonkun yksittäisen psykiatrian kurssin suorittaa), vaan koulutuksen sisältö pysyy ennallaan.
Katso näitä:
https://www.jyu.fi/ytk/opiskelu/opetussuunnitelmat/opsit/manual/ops2014-...
https://www.jyu.fi/ytk/opiskelu/opetussuunnitelmat/opsit/manual/ops2014-...
Lämmin kiitos kun jaksoit linkittää nuo kokonaisuudet tänne