Mikä on vanhemman vastuu lapsen kouluasioita?
Miehen yleisin kommentti on "minä olen kouluni käynyt aikanaan, minä en sitä enää tee vaan hoitakoon lapsi itse asiansa". Lapsi on tokaluokkalainen.
Mies aika monesti muistaa kysyä illalla onko läksyt tehty, mutta siinä se. Ei milloinkaan avaa lapsen reppua. Ei käy kirjoja läpi. Ei tiedä lukudiolomista mitään, ei vaadi lasta lukemaan (lapsella huono keskittymiskyky eikä omatoimisesti lukisi). Ja mies siis sanoo, että opettajan velvollisuus on opettaa asiat ja lapsen itse ottaa vastuu läksyistä. Kouluasiat ei kuulu hänelle.
Miten saada mies käsittämään vanhemmuuden vastuu koulunkäynnin tukena? Etenkin miehiltä toivon neuvoja.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmilla oli samanlainen kasvatusajatus koulunkäynnin kannalta kuin sun miehellä, ap. Läksyjen teosta yms ei kyselty, vaan he ajattelivat että jokainen hoitaa itse oman tonttinsa. Apua sai aina jos tarvitsi.
Yläasteella sain parhaan keskiarvon stipendin (ka 9,5) ja veljeni sai lukiossa parhaan ylioppilastodistuksen stipendin. Toisesta veljestäni tuli rakennusinsinööri ja toisesta on tulossa kasvatustieteen tohtori. Mä valmistun ens vuonna kasvatustieteen maisteriksi.
Että riippuu paljon lapsesta paljonko patistamista tarvitaan. Itse olen edelleenkin vähän semmonen tyyppi että ei kukko käskemällä laula. En olisi tehnyt läksyjä varmaan ikinä jos siihen olisi komennettu.
Minkä ikäinen nyt olet? Aiotko koulussa kysellä lapsilta läksyjen teosta? Kuulostat jotenkin keskenkasvuiselta.
Olen 25 v. Minusta ei tule opettajaa. Omilta mahdollisilta tulevilta lapsiltani en aio kysellä läksyjen teosta.
/13
Onko mies osallistunut vanhempainiltoihin tai -vartteihin tai kasvatuskeskusteluihin?
Nykyään vanhempien odotetaan osallistuvan paljon koulunkäyntiin. Ja esim lukudiplomia on kyllä tokaluokkalaisen tosi halju tehdä ihan yksinänsä. Jo pelkkä kirjojen hommaaminen on ollut meillä aika oinen ponnistelu.
Joillakin opettajilla tuntuu olevan vaikea ymmärtää sellaista asiaa että läksyt voivat jäädä tekemättä ihan sen takia että ne eivät oppilasta kiinnosta, ei ole kyse siitä etteikö hän osaisi niitä tehdä. Ihminenhän on epäluonnottomassa tilassa silloin kun se pakotetaan tekemään jotain sellaista, mikä häntä ei kiinnosta. Sen sijaan ihminen loistaa kun hän tekee sitä mitä rakastaa. Tätä koulussa ei tueta. Ihmistä yksilönä ei oteta huomioon ja tueta hänen vahvuuksia ja kannusteta häntä tulemaan entistä paremmaksi näissä omissa vahvuuksissa. Haluan parasta lapselleni ja koulu tätä ei toteuta mitenkään.
100% siihen saakka kun lapsi on 18v.
Nykyvanhemman pitää olla opettaja omien töiden ja kotitöiden lisäksi, muuhun ei sitten olekaan aikaa. Tuleekin mieleen että pitäisikö tässä sitten ihan kokonaan alkaa täysipäiväiseksi opettajaksi omalle lapselle. Oma mielipide läksyistä on se että niitä ei tarvitsisi olla ollenkaan, se riittää että lapsi viettää koulussa joka arkipäivä monta tuntia.
Liika huolehtiminen kyllä on negatiivista lapsen kehityksen kannalta, että oikeassa mies on siinä että itse ne asiat on opittava hoitamaan. Nämä joita paapotaan kotona liikaa kouluasioissa, niistä tulee helposti laiskoja, ei tehdä mitään jos ei joku "auta". Alussa pitää silti auttaa ja sitten myös kannustaa.
Olet selvästi akateeminen ja erittäin fiksu kun osaat korjata tuollaisen kirjoitusvirheen, hienoa!