Mitä Minna Canth sai aikaan, että hänellä on ihan oma liputuspäivä?
Mitkä ovat hänen saavutuksia? Googlen käyttö nyt kielletty!
Kommentit (15)
Tosi cool sukunimi englantia puhuvien mielestä.
No ei naisen tarvitse muuta saada aikaan kuin nalkuttaa niin johan liputuspäivää pukkaa. Se muuten tuli melko äskettäin ja ihan vaan siksi kun naisella ei ollut.
Hän myönsi avoimesti olevansa feminist-Canth, eikä hän ainoana feministinä maailmassa vetänyt herneitä nekkuliin jos häntä sellaiseksi kutsui.
Vierailija kirjoitti:
Ajoi vahvasti naisten asiaa. Mun idoli
Ja uudisti koulutusta ja kirjoitti monta tunnettua romaania, mm. Papin tytär ja Työmiehen rouva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja uudisti koulutusta ja kirjoitti monta tunnettua romaania, mm. Papin tytär ja Työmiehen rouva.
Melko ironiset nimet kirjoilla muuten eli määritti itsensä miehen kautta. Ei kovin uraauurtavalta kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko ironiset nimet kirjoilla muuten eli määritti itsensä miehen kautta. Ei kovin uraauurtavalta kuulosta.
Et kuulosta sinäkään mitenkään uraauurtavan sivistyneeltä. Teokset olivat oikeasti Papin perhe ja Työmiehen vaimo. Ja näytelmiähän ne olivat ja ovat. Tälläkin hetkellä Papin perhettä esitetään Jyväskylässä.
T: Minnan kootut lukenut.
On osin Työmiehen vaimon ansiota, että Suomessakin naiset saivat oikeuden hallita omaisuuttaan myös avioliitossa.
Hän oli Suomen ensimmäinen huomattava nasikirjailija ja kirjoitti kirjoja paljon naisnäkökulmasta, mm. novellin Köyhää kansaa, jossa äiti sekoaa vauvansa kuoleman jälkeen. Edistyksellistä siksi, koska siihen aikaan kukaan ei uskonut että köyhä nainen voisi surra naisensa kuolemaa ja Canth sai paljon arvostelua, koska kirjoitti tällasita humpuukia.
Minna oli myös itsenäinen nainen, eli ei ollut miehensä kuoleman jälkeen kekenkään holhouksen alaisena, mikä oli silloin harvinaista. Tänä päivänä kuulostaisi ihan hullulta, mutta valitettavasti naisten asema oli Suomessa sillon sama kuin lapsilla.
Kiitos siis myös Minnalle että oli edistämässä koululaitosta ja minäkin sain opiskella itselleni korkeakoulututkinnon!
Vierailija kirjoitti:
Hän oli Suomen ensimmäinen huomattava nasikirjailija ja kirjoitti kirjoja paljon naisnäkökulmasta, mm. novellin Köyhää kansaa, jossa äiti sekoaa vauvansa kuoleman jälkeen. Edistyksellistä siksi, koska siihen aikaan kukaan ei uskonut että köyhä nainen voisi surra naisensa kuolemaa ja Canth sai paljon arvostelua, koska kirjoitti tällasita humpuukia.
Minna oli myös itsenäinen nainen, eli ei ollut miehensä kuoleman jälkeen kekenkään holhouksen alaisena, mikä oli silloin harvinaista. Tänä päivänä kuulostaisi ihan hullulta, mutta valitettavasti naisten asema oli Suomessa sillon sama kuin lapsilla.
Kiitos siis myös Minnalle että oli edistämässä koululaitosta ja minäkin sain opiskella itselleni korkeakoulututkinnon!
Itse asiassa Minnan edistyksellisyys ei suinkaan ollut siinä, ettei kukaan olisi uskonut köyhän naisen voivan surea vauvansa kuolemaa. Äitien rakkaus lapsiinsa ja lapsen kuoleman tragiikka on kyllä ollut suomalaisen kirjallisuuden aihe ihan kansanrunoudesta alkaen. Aleksis Kivi esimerkiksi käsitteli aihetta.
Minnan radikaalius oli siinä, että hän tuossa novellissa aika rumasti näytti tekopyhyyden rouvien "hyväntekeväisyyden" takana, samoin kuin lainsäädännön epäkohdat, jotka tekivät naisesta täysin avuttoman, jos mieheksi sattui retku.
Vierailija kirjoitti:
Oliko Canth hienostorouva?
Ei. Oli yrittäjä, seitsemän lapsen yksinhuoltajaksi opettajamiehensä kuoleman jälkeen jäänyt. Piti kauppaliikettä täällä Kuopiossa. Työn ja perhe-elämn lisäksi piti esillä köyhien asiaa, ajoi tyttöjen koulutuksen asiaa, kirjoitti näytelmiä ja kylläkin seurusteli "hienoston" eli paikallisten mahtisukujen jäsenten kanssa. Piti korttipeleistä ja joi ahkerasti kahvia. Hautasi yhden tyttäristään ja kuoli itse vähän yli viisikymppisenä.