Olen vasta keskustelupalstojen ja Facebookin myötä tajunnut, miten huonosti suomalaiset osaavat suomen kieltä.
Ja tämä koskee muitakin kuin teinejä. Olen jopa hieman järkyttynyt. Aina valitetaan siitä, miten nuoret eivät osaa kirjoittaa, mutta keski-ikäiset ne vasta huonosti kirjoittavatkin...
Kommentit (35)
Kamalia ovat varsinkin Facen ryhmät.
Ihan järkyttää? Hyvinhän meillä täällä suomessa sitten on asiat jos kielitaidonpuute järkyttää. (Tai sitten kuplailmiö) Ehkä kakkia ei vaan kinosta.
Käykääpä joskus katsomassa fb:ssä sellaista ryhmää kuin lastensuojelun uhrit. Se määrä kirjoitusvirheitä ja kaikkea muuta mahdollista siellä..! Ihmettelen miten voi peruskoulun läpäistä sellaisilla taidoilla.
Ja huvittaa tää hirvee selittely, että puhekieltä ja murretta ja ennakoiva tekstinsyöttö ja pienet näppäimet ja nakkisormet ja lukihäiriö ja ei vaan kiinnosta ja mitä pilkun-jat nipottaa. Ei vaan kukaan halua myöntää, että ei oikeasti OSAA. Vai myöntääkö täällä joku, että ei oikeasti tajua, milloin joku sana on yhdyssana?
Kieliopin virheetön hallinta ei kiinnosta kissaakaan :D
Lisäksi pitää muistaa että koulussa opetetaan kielioppia nykyään eri lailla. Suomen kielioppia tuhotaan ja tilalle tulee muutoksia jotta "ulkomaalaiset oppisivat suomen kieltä paremmin". Mitä kielen raiskausta!
Ketään ei kiinnosta. Suomalaiset ovat huonoja pitsin nyplääjiä, Who cares?
Sinkkumies
Ainakaan ennen äidinkielenopetus ei edes tähdännyt mihinkään selkeään ja sujuvaan tekstintuottamiseen kirjallisesti tai suullisesti. Istuttiin ja tankattiin kielioppia. Ainekirjoitukset ja esitelmät olivat melkeinpä lomaa sen kieliopin pänttäämisen rinnalla.
Käytännössä ei sitten kovinkaan montaa sanaa joutunut kirjoittamaan lukion yo-kirjoitusten jälkeen ennen tietokoneita. Minäkin kirjoitin lähinnä kirjeitä ja postikortteja. Nyt hyvälle kirjoitustaidolle olisi ihan oikeasti kysyntää koska se on muuttunut jokapäiväiseksi välttämättömyydeksi jos haluaa olla osa yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä koskee muitakin kuin teinejä. Olen jopa hieman järkyttynyt. Aina valitetaan siitä, miten nuoret eivät osaa kirjoittaa, mutta keski-ikäiset ne vasta huonosti kirjoittavatkin...
Jahas...
Se vaikka täällä kirjoittaisikin surkeata kieltä ei tarkoita sitä eteikö osaisi sitä kirjoittaa tilanteen niin vaatiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas...
Se vaikka täällä kirjoittaisikin surkeata kieltä ei tarkoita sitä eteikö osaisi sitä kirjoittaa tilanteen niin vaatiessa.
Niinpä niin...
Ite ainaki työviesteissä käytän erilaista kieltä kuin tääl tai facessa. Samahan se on ihmisten kanssa puhuessa, siskon kanssa puhun yhellä tavalla, työkaverin kanssa toisella ja työkontaktille kolmas tyyli.
Ja joskus ei vaan tuu luettua tarpeeks huolella mitä kirjottaa kännyllä/tabilla ja autocorrect pääsee tekeen tepposet.
Minä olen jo jonkin aikaa seurannut työkavereitteni sähköposteja, hävettää heidän puolestaan.
Järjestysnumeron perään ei laiteta pistettä, päivämäärä ilmoitetaan 23.2
Yhdyssanat kirjoitetaan erikseen, lausejärjestykset, ah, ei mitään järkeä, sydämestä löytyy kaksi ämmää, pisteet ja isot alkukirjaimet unohtuvat, pilkun olemassaolosta ei hajua laisinkaan.
Kuitenkin tiedän heidän opiskelleen, jotkut heistä enemmänkin.
Hävettää, kun näen näen heidän kirjoittavan asiakkaille samalla tyylillä. Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Osaaminen on aina ollut yhtä huonoa, mutta nyt se tulee vain selvemmin esiin, kun kaikki kirjoittavat julkisesti. Epäilenpä, että nykyään kirjoitetaan jopa paremmin kuin ennen, koska nyt jokainen kirjoittaa jonnekin. Ennen joku peruspena ei kirjoittanut muuta kuin nimensä vekseliin; kuka sen kielitaitoa pystyi arvostelemaan.
Tässä on varmasti perää. Aiemmin tekstinsä saivat julki vain (osaavat) ammattikirjoittajat.
Nyt nettiaikaan jokaisella peruspenalla ja takarivin taavilla on yhtäläiset mahdollisuudet (ja etenkin halut) päästää kaikki aivoituksensa koko maailman nähtäville.
Demokratian kannalta tilanne on toki hyvä. Vielä parempi olisi, jos äidinkielen tuntimäärää kouluissa kasvatettaisiin niin, että jokainen oppisi ilmaisemaan itseään paitsi vapaasti myös selvästi ja ymmärrettävästi.
Totta, ei voi kuin ihmetellä. Erityisesti vanhempien ja aivan nuorimpien ihmisten heikko äidinkielentaito järkyttää.
Olen usein miettinyt, miksi suomalaisista huokuu se junttius läpi niin vahvasti jopa netissä, mutta kirjoitusvirheet vaikuttavat olevan yksi avainasia.
Kehittyneempiä kieliä kuten englantia tai ruotsia ei taida oikein ole mahdollista kirjoittaa niin sivistymättömän oloisesti, sillä sanat ovat lyhyempiä.