Onko oikeasti sellaisia naisia, jotka keplottelevat elatusmaksuilla? Tekevät kiusaa.
Jäävät itse työttömiksi jotta lasten isä joutuisi maksamaan kaiken tms. Väittävät että raha ei riitä lasten tarpeisiin, vaikka käyttävät tyyliin kaiken itseensä. Lisäksi vielä kiristävät lisää rahaa lasten isältä ym. Onko siis OIKEASTI tällaisia naisia? Tiedättekö tai oletteko itse tällaisia?
Kommentit (19)
Jostain syystä muutama tietämäni nainen vaatii isältä elareita vaikka lapset viikko-viikko-systeemillä eikä vanhemmilla isoa palkkaeroa.
en. minäkin törmännyt vain miehiin joita ei oman lapsen kasvatus / sen rahoitus millään lailla kiinnosta vaikka lapsi on alunperin hankittu ihan miehenkin tahdosta.
Sen tiedän, että kun isän tulot ovat roimasti tipahtaneet, niin eksät eivät ole suostuneet elareiden alennukseen, vaan asia on pitänyt hoitaa oikeuden kautta.
Just, just. Kun se elatus kuuluu molemmille osapuolille niin ei siinä keplotella voi. On toki niitä jotka eivät mielellään maksa elareita kuten exä, maksoipa sitten kalliimman kautta kun ulosotto peri palkastaan ja rahat tuli ensin kunnan kautta ja myöhemmin Kelan kautta tililleni. En ymmärrä ettei oman lapsen elatukseen haluttaisi laittaa latiakaan vapaaehtoisesti. Kalliimmaksihan tämä hänelle tuli mutta oma oli valintansa.
Molempien lapsia.
Itse olin kotona lasten kanssa ja eihän tämä vaikuttanut elatusmaksun suuruuteen mitenkään. Kun lapset kasvoivat kouluttauduin lisää ja hankin uuden ammatin ja olen työllistynyt. Elarien määrään ei vaikuttanut se olinko töissä vai en.
Tarvitseeko tuollaista edes kysyä? Suuri osa yksinhuoltajista on tällaisia. Elatusmaksut ovat aivan ylimitoitettuja ja siitä todellakin jää naiselle itselleen käytettäväksi. Tähän epäkohtaan pitäisi puuttua ja laskea elatusmaksujen suuruutta noin 50%.
siis ainakin suomessa ne lakisääteiset elarit ovat sen verran pieniä, ettei niillä kyllä lasta mitenkään elätä.
Voi noita ylimääräisen rahan kinuajia olla, jos se menee läpi mutta itse elatusmaksu on tosiaan aika vakio.
Ainakin mun ex. Keplotteli kunnon elarit vaikka lapset yhteishuollossa sillä peruusteella että on työtön. Myöhemmin meni töihin. Lapsilisiä en ole koskaan nähnytkään.
Kai sillä hyvin menee kun on varaa joka vuosi tehdä 4vk reissu kaukomaille.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tavannut. Sen sijaan olen kuullut kymmenistä isukeista jotka jättävät elarit maksamatta.
No niit elareita ei niin vain "jätetä maksamatta" jos ei huvita, vaan ne menee perintään.
Eipä sen kauemmaksi kantanut se miesvihaviesti :P
Koko elarijärjestelmän saisi lopettaa, koska nykyään on laillista ja sosiaalisesti hyväksyttyä myös naisten työssäkäynti. Ennen wanhaan joutui automaattisesti kerjuulle, kun töihin ei saanut mennä, kelaa tai sossua ei ollut ja kukaan mies ei vallitsevien sosiaalisten normien takia käytettyä muijaa ottanut. Silloin myös oli hyvin todennäköistä, että lapsi oli saanut alkunsa avioliiton sisäisessä raiskauksessa, joka oli tuolloin sallittua, kun taas ehkäisy harvinaista.
Nyt ei kuitenkaan eletä enää 1800-luvulla, joten lainsäädännönkin voisi hieman uudistaa.
Laittakaa joku yläasteelle kurssi, jossa opetetaan se
A) Että kummankin sukupuolen edustajissa on narsisteja ja kusipäitä, toisista täysin piittaamattomia ihmisiä.
B) Että Seinäjoki on paska paikka asua ja itteellisiä ihmisiä täynnä
Vierailija kirjoitti:
siis ainakin suomessa ne lakisääteiset elarit ovat sen verran pieniä, ettei niillä kyllä lasta mitenkään elätä.
Ei elätäkään, se on miehen osuus lapsen elatuksesta, sinulle kuuluu sitten se toinen puolikas.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko tuollaista edes kysyä? Suuri osa yksinhuoltajista on tällaisia. Elatusmaksut ovat aivan ylimitoitettuja ja siitä todellakin jää naiselle itselleen käytettäväksi. Tähän epäkohtaan pitäisi puuttua ja laskea elatusmaksujen suuruutta noin 50%.
Ensinnäkin yksinhuoltajuus on nykyään todella harvinaista. Montako yksinhuoltajaa (ei yhteishuoltajuutta) tunnet? Edes tiedät?
Toisekseen elatusmaksut ovat tavanomaisilla tuloilla hyvinkin kohtuullisia. Sekä oikeasti pienituloisilla että todella isotuloisilla mielestäni epäoikeudenmukainen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin yksinhuoltajuus on nykyään todella harvinaista. Montako yksinhuoltajaa (ei yhteishuoltajuutta) tunnet? Edes tiedät?
Toisekseen elatusmaksut ovat tavanomaisilla tuloilla hyvinkin kohtuullisia. Sekä oikeasti pienituloisilla että todella isotuloisilla mielestäni epäoikeudenmukainen tilanne.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi elatusmaksun suuruus määräytyy tulojen perusteella. Ei lapsesta aiheutuvat kulut muutu sen mukaan kuinka paljon lapsen isä tienaa. Kulut ovat loppujen lopuksi aika helposti laskettavissa kohtalaisella tarkkuudella. Puolet tästä summasta on merkittävästi vähemmän kuin elatusmaksujen suuruus.
Olipa inhottavaa 12 -vuotiaana muistutella isää että antaisi säädetyt elatusmaksut että saisin ruokaa :,(
Tuntui että isäni ei rakastanut minua vaan halusi että minä kärsin. Isäni halusi satuttaa minua :,(
Sellaisia naisia tunnen, jotka kieltäytyvät ilmoittamasta (jännämies) isää lapsen isäksi ja kunta maksaa elarit.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia naisia tunnen, jotka kieltäytyvät ilmoittamasta (jännämies) isää lapsen isäksi ja kunta maksaa elarit.
Et voi tuntea, koskapa kunta ei maksa elareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen elatusmaksut ovat tavanomaisilla tuloilla hyvinkin kohtuullisia. Sekä oikeasti pienituloisilla että todella isotuloisilla mielestäni epäoikeudenmukainen tilanne.En ole koskaan ymmärtänyt miksi elatusmaksun suuruus määräytyy tulojen perusteella. Ei lapsesta aiheutuvat kulut muutu sen mukaan kuinka paljon lapsen isä tienaa. Kulut ovat loppujen lopuksi aika helposti laskettavissa kohtalaisella tarkkuudella. Puolet tästä summasta on merkittävästi vähemmän kuin elatusmaksujen suuruus.
Varmaan yritit sanoa, että "lapsesta aiheutuvat kulut eivät muutu sen mukaan, paljonko etävanhempi tienaa".
Ilmaukset kohdilleen, ettei tule aivopieruja.
Terv. Lähivanhempi-isä
(Meillä ratkaisi se, kummalle järkevää jäädä yhteisenä kotina olleeseen taloon. Eikä mitään järkeä siirtää lasten kirjoja muualle, koulut jne.)
En ole koskaan tavannut. Sen sijaan olen kuullut kymmenistä isukeista jotka jättävät elarit maksamatta.