Päiväkodista haku ja negatiivinen palaute
Miten pitäisi suhtautua?
Lapsen päiväkoti on ihana, lto ja hoitajat aivan ihania, pitkän linjan ammattilaisia. Arvostan heitä suuresti.
Päiväkodissa on ns. omahoitaja systeemi, eli lapsen (4v) kolmesta hoitajasta yksi on ns. omahoitaja, vaikka kaikki kyllä hoitavat samanverran, mutta hän tekee/pitää vasut yms.
Lähes joka päivä, kun haen lapsen, mikäli tämä omahoitaja on iltapäivävuorossa, antaa hän negatiivista palautetta tyyliin:
-"voi voi kuule, tänään oli sellainen tilanne, että ei tullut x heti pukemaan, vaan meni viemään vielä lelun lokeroon ennen kuin meni naulakoille"
-"no kuule tänään ollaan jouduttu kieltämään, että tuolille ei saa nousta ollenkaan, ai ai ai..."
-"hän testaa meitä, eipäs aina menekään vessaan käsipesulle kun käsketään, vaan tekee ihan muuta ja katsoo miten me siihen reagoimme!"
-"mites hän kuulkaa syö kotona? kun täällä sanoo ettei tykkää ja niin huonosti syö!"
-"hänellä on nyt kova huomion tarve; katsokaa minua, katsokaa minua, tällaista on nyt ollut"
-"tänään oli aika rajua leikkiä sen ja sen kanssa, huusivat leikissä aika kovaa" (ja kun kysyin mikäs leikki se sellainen oli, niin olivat leikkineet merirosvoleikkiä parin kaverin kanssa ULKONA kiipeilytelineellä, ja huutaneet "ohoiiii" yms. telineestä sen alla oleville toisille "merirosvoille"... eli minun mielestäni ihan normaalia leikkiä/toimintaa....)
Jos tämä omahoitaja on aamuvuorossa eli lähtenyt iltapäivällä kun lapsen haen, on palaute yleensä positiivista tai neutraalia, tyyliin:
-hyvä päivä, söi ja nukkui hienosti
-piirsi ja leikki ulkona, pelasin X:n kanssa
-ei mitään ihmeellistä (kun kysyn, oliko mitään ihmeellistä)
MIten tähän pitäisi suhtautua? Mitenköhän päiväkodin hoitaja toivoo, että tällaiseen negatiiviseen palautteeseen minä vanhempana ottaisin kantaa? Olen ollut vaan että "jaa jaa, ai jaa, juu juu, no juu" -tyyliin. Ollaan vaihdettu päiväkotia vajaa vuosi sitten, joten en haluaisi heti leimautua yliherkäksi tai asioita kyseenalaistavaksi. Mutta itseäni harmittaa, kun tuo yksi henkilö antaa lähes aina VAIN negatiivista palautetta, mitään positiivista ei juuri häneltä kuule.
Tulee jotenkin paha mieli aina illaksi, kun tulee tunne että hän ei näe lapsessa mitään hyvää. Vasut keskittyvät myös noihin negatiivisiin asioihin ja tuntuu, että positiivinen jää vähemmälle huomiolle.
Kommentit (15)
Ala kysymään joka päivä että mikä meni tänään hyvin? Sinnikkäästi kysy. Muuttaa ehkä ajattelukantaansa.
Itse opiskelen lähihoitajaksi, olen ollut kahdesti päiväkodissa harjoittelussa. On ohjeistettu, että vanhemmille pitäisi antaa pääsääntöisesti positiivista palautetta (toki siis rehellisesti, eikä keksiä) ja aina "negatiivisen" ohella myös positiivista.
Itse äitinä toki toivon kuulevani myös sitä "negatiivista", jos sitä siis on. Esimerkiksi kerran 3v lapseni oli lyönyt toista lasta kirjalla, ja toki tämä oli hyvä kuulla jotta pystyimme keskustelemaan siitä vielä kotonakin.
Jos kuulisin pelkkää negaa ja voivottelua, ottaisin asian varmasti esille. Tiedän, että lapsellani on nyt uhman kourissa välillä vaikeuksia mm. pukemisessa, ohjeiden noudattamisessa ja toisinaan lepohetkillä, ja on tietenkin ok kertoa niistä (voi sitten työstää kotonakin), mutta pääosin tulee kyllä positiivista palautetta, ainakin "huomautusten" ohelle. Tiedän, että lapsessa on paljon hyvääkin, ja ihmettelisin kyllä jos jokaisesta päivästä löytyisi valituksen aiheita, etenkin noinkin normaaleista asioista kuten riehakas leikki.
Kuulostaisi siltä, että hänellä on tuollainen tyyli kertoa asioista. Onko vanhempi naisihminen? Sellaiset voivat olla aika tarkkoja sopivasta käytöksestä, mutta sitähän siellä päikyssä ollaankin opettelemassa. Äitinä tiedän itsekin, että joitain sanomisia tulkitsee turhankin paljon, vaikka toisen tapa kertoa asioista on erilainen kuin itsellä. Voit vaan todeta, että olipa kiva että siivosi lelunsa lokeroon tai kyllä hänelle kotona ihan hyvon ruoka maistuu(?). Tai sitten vaan toteat, että semmoista se lasten kanssa on.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaisi siltä, että hänellä on tuollainen tyyli kertoa asioista. Onko vanhempi naisihminen? Sellaiset voivat olla aika tarkkoja sopivasta käytöksestä, mutta sitähän siellä päikyssä ollaankin opettelemassa. Äitinä tiedän itsekin, että joitain sanomisia tulkitsee turhankin paljon, vaikka toisen tapa kertoa asioista on erilainen kuin itsellä. Voit vaan todeta, että olipa kiva että siivosi lelunsa lokeroon tai kyllä hänelle kotona ihan hyvon ruoka maistuu(?). Tai sitten vaan toteat, että semmoista se lasten kanssa on.
Suunnilleen noin 50v nainen. Ja minun lapseni on siis tyttö, jotenkin tulee itselleni mieleen, että odottaa tytöiltä sellaista hiljaista "nukkeleikkiä" ja meidän tyttö on kyllä kiltti (eli tottelee kyllä mitä sanotaan, on tosi empaattinen ja auttaa muita, ei kiusaa eikä ole koskaan lyönyt/raapinut/potkinut ketään tms.), mutta tykkää liikunnasta, kiipeilystä ja leikkii paljon poikien kanssa just noita poliisi & rosvo ja merirosvoleikkejä. :)
Mietin että olenko vähän liian herkkä ottamaan itseeni tässä, ehkä vain henkilön tapa sanoa. Mutta jotenkin harmistun, kun tuntuu että aina on sitä negatiivista vain, eikä keskitytä positiiviseen. Olen jotenkin arka ottamaan asiaa esille, etten vain "leimaudu" tässä päiväkodissa,kuitenkin pitkä tie siellä lapsella edessä, eskarit ja kaikki. :)
ap
Juttele asiasta toisen hoitajan/LTO:n kanssa. Kysele, mikä voi olla syynä siihen, että lapsen käytös on omahoitajan mukaan niin huonoa. Sano, että haluat selvittää, miten lapsi oikeasti käyttäytyy hoidossa, kun palaute on niin ristiriitaista.
Ehkä hoitaja ja lapsi eivät tule toimeen keskenään? Mitä mieltä lapsi on tästä hoitajasta? Ei kai hoitaja aiheuta lapselle pahaa mieltä päivän aikana? Vai onko hän kaikille samanlainen - kertoo negatiivisesti kaikille vanhemmille? Vai eivätkö toiset hoitajat kehtaa kertoa kuinka huonosti lapsesi käyttäytyy?
Asia on hyvä selvittää.
Se on vain hänen tyylinsä ihan selkeästi. Samanlaista tapahtuu lapsesi kohdalla varmasti joka päivä, toisilla vain ei ole tyyliä kertoa niistä pienimmistä jutuista. En ottaisi negatiivisena palautteena noita ollenkaan. Sinun lapsesi ei myöskään ole ainoa joista noita kertoo vaan eiköhän tuo käy saman litanian läpi lähes jokaisen kohdalla.
Ihan hyvin voit kysyä joka kerta että no mitäs mukavaa oli mutta eihän mikään noista esimerkeistä ole mitään muuta kuin normaalia lapsen toimintaa, joskus ei huvita totella ja testaillaan aikuisia.
Jotkut ihmiset vain ajattelevat, että palaute tarkoittaa jotain negatiivista ja ehkä haluaa vielä joka kerran tavatessaan jotain jonnin joutavaa sanomista keksiä. Tuollaisista en todellakaan pahoittaisi mieltäni, kun tuntuu ihan normaali lapsi olevan.
Kun kädet on täynnä töitä ja jotain sanottavaa lapsesta on pakko keksiä hakiessa niin tulee sitten mieleen vaan ne negat, vaikka ehkä hoitajankaan mielestä ne ei ole aina negoja vaan otat sen väärin.
Ne muut ei sitten keksi mitään sanottavaa niin sanovat just noi perus söi ja nukkui hyvin kun ei muutakaan muisteta yksittäisen lapsen touhuista.
Mun tytön kohdalla oli aivan samanlaista. Yksi keksi koko ajan jotain negatiivista. Muut kyllä oli mukavia. Oli vähä semmone narsistimainen...
Mistä vetoa, että jos miehesi hakisi lapsesi päiväkodista, tuo nainen olisi ihan muikeana ja mielin kielin. Miehet harvoin saavat päiväkodista negatiivista palautetta lapsistaan, sillä se on varsinainen supersuoritus, jos mies hakee oman lapsensa päiväkodista!
Vierailija kirjoitti:
Mistä vetoa, että jos miehesi hakisi lapsesi päiväkodista, tuo nainen olisi ihan muikeana ja mielin kielin. Miehet harvoin saavat päiväkodista negatiivista palautetta lapsistaan, sillä se on varsinainen supersuoritus, jos mies hakee oman lapsensa päiväkodista!
No itseasiassa juuri eilen mieheni kanssa keskustelimme, että hänelle tämä hoitaja hyvin harvoin sanoo näitä negatiivisia asioita... aikataulusyistä minä haen lapsen useimmiten (pääsen aiemmin). :)
Kiitos teille kommenteista. Ehkäpä yritän vaan olla neutraalisti ja vasussa otan sitten asian esille, jos tulee luonteva paikka, tyyliin "olisi mukavaa kuulla enemmän näistä onnistumisista, niitäkin varmasti on?" tai jotain...
Lapsi tykkää kovasti tästä hoitajasta, kyselee aina onko hän töissä ja niin edelleen. Joten luulen että ainakaan lapsen puolelta ei ole mitään etteivätkö tulisi toimeen. Uskon myös, että tämä hoitaja on niin pitkän linjan ammattilainen, että kohtelee kaikkia lapsia kyllä tasapuolisesti ja arvostavasti, en usko että "sorsii" lastani milään tavoin. :)
ap
Meilläkin on päiväkodissa yksi lastentarhanopettaja, noin 50 v, joka kertoo lapsestamme hyvin suoraan negatiivisia ja usein pelkästään negatiivisia asioita. Mutta jotenkin hänen suorapuheinen persoonansa on samalla kuitenkin hyvin lämmin: hänestä henkii sellainen kaiken nähnyt rauhallisuus. Hetkeäkään ei tule sellainen olo, että hän tuomitsisi lapsen persoonana.
En tiedä, eikö tuolle sukupolvelle aikanaan opetettu hampurilaispalautetta, vai onko hän tehnyt niin paljon töitä, ettei jaksa enää käyttää energiaansa tuollaisiin. Tai ehkä hän näkee minun lävitseni ja huomaa, että tuolle voi puhua suoraan.
Joka tapauksessa arvostan häntä juuri sen takia, että hän vaatii lapseltani enemmän kuin muut päiväkodin aikuiset. Lapsi on sitä tyyppiä, joka tarvitsee jämäkät rajat.
Vaikuttaa hoitajan tyyliltä. Harmi, että hoitaja käyttäytyy noin.
Onko lapset muuten ilmeisesti aina itse siinä lähellä kuulolla, kun hoitajat avautuu tällaisista päivän päätteeksi? :-( Meidän lapsi ei ole vielä pk:ssa, niin en tiedä. Luulisi, että voi vaikuttaa lapsen itsetuntoonkin, jos joka ikinen kerta kuulee itseään moitittavan. Vaikkei siis päälle päin vaikuttaisi olevan moksiskaan. Mua hävetti lapsena jo pelkästään ne eka ja toka luokan sanalliset arvostelut koulutodistuksissa. Aina opettaja kirjoitti, kuinka mun pitäisi olla reippaampi ja viittailla enemmän sekä olla enemmän äänessä...
"Ok, huomiseen!" Ja unohda.