Köyhän raha haisee
Köyhän raha eriarvoista: http://ttvehkalahti.blogspot.fi/2017/04/koyhan-raha-eriarvoista.html
Kommentit (6)
kyllähän isotuloisetkin voi käyttää pieniä seteleitä, jos ei käytä jotain korttia. pienellä setelillä maksaminen on kätevämpä, kuin 500-euron setelillä.
En tiedä rahan hajusta, mutta sen tiedän, että kun köyhä saa vähän rahaa, menee köyhä "vähän sekaisin". Köyhä ei osaa käyttää rahaa, vaan tuhlaa sen johonkin kalliiseen heti, koska on "kerrankin millä mällätä".
Köyhän tulot - ja rahan käsittely - on niin satunnaista, että köyhälle ei muodostu sitä varmuutta ja osaamista (tajua) rahasta ja sen arvosta kuin sille, joka saa säännöllisesti esim. palkkatuloa.
Tiedän mistä puhun. Olen ostanut mm. typerän kalliin merkkiulkoiluasun lapselleni, kun halusin että hänelläkin tulee olla samanlaiset ulkoiluvarusteet kuin muilla. Lopputulos: rahat loppu. Lapsi ei edes käyttänyt ulkoilupukua. Ostin myös kerran kalliit goretex-kengät vain siksi, että virassa oleva kurssikaverini kertoi ostaneensa sellaiset kengät ainokaiselle lapselleen. Itku tuli siitäkin, pettymys. Esimerkkejä riittää.
Köyhä ei opi koskaan käyttämään rahaa järkevästi, koska sitä ei ole. Harjoitus tekee mestarin - tässä tapauksessa pitäisi olla säännölliset tulot. Mulla ei. Olen itse sössinyt elämäni kiltteyttäni. Olen korkeasti koulutettu, akateeminen pitkäaikaistyötän, akateeminen köyhä. Itsetuntoa ei ole enää, liekö koskaan ollutkaan.
Köyhäkin voi käyttää vähät rahansa järkevästi, jos osaa. Mä olen oppinut aika pihiksi joten olen kai sitten hyvä rahankäyttäjä, vaikka tuloni ovat pienet ja vähän epäsäännöllisetkin.
Typerä juttu. Olen suurituloinen, mutta vanhanaikainen ja käytän mieluummin käteistä kuin pankkikorttia. Aivan samalla tavalla kassa laittaa minun antamani setelit setelintunnistuskoneeseen.