Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen shokissa

Vierailija
20.04.2017 |

Kävin tänään tuttavani lypsytilalla. Keskisuuri yritys josta maito lähtee Suomen suurimpiin meijereihin.
Ihmettelin kun yksi lehmä ammumisen sijaan rääkyi kun tapettava ja kysyin tietenkin mikä tällä on. Vastasyntynyt vasikkansa viety juuri pois omaan karsinaansa ja se huutaa hädissään jälkikasvunsa perään.
Tuttavani hymyillen kertoi että näin sitä maitoa nyt vaan "tehdään",
lehmät keinosiemennetään usein jotta vasikoiden myötä utareista maidontulo jatkuisi, vasikka viedään pois heti syntymän jälkeen, viimeistään parin päivän kuluttua ja ruokitaan jollain vastikkeella tuttipullosta jotta vasikalle tarkoitettu maito saadaan kaupan maitohyllyyn meidän ihmisten kahviin ja muroihin. Hitto olenko ollut vaan idiootti kun olen kuvitellut tuota touhua inhimillisemmäksi?? Nyt loppui kyllä minun maidon lipitykseni. ☹️

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaavia tuotteita maidolle on paljonkin helposti saatavilla. Soija, manteli, riisi yms.-maitoja löytyy joka kaupasta.

Vierailija
2/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tänään tuttavani lypsytilalla. Keskisuuri yritys josta maito lähtee Suomen suurimpiin meijereihin.

Ihmettelin kun yksi lehmä ammumisen sijaan rääkyi kun tapettava ja kysyin tietenkin mikä tällä on. Vastasyntynyt vasikkansa viety juuri pois omaan karsinaansa ja se huutaa hädissään jälkikasvunsa perään.

lehmät keinosiemennetään usein jotta vasikoiden myötä utareista maidontulo jatkuisi, vasikka viedään pois heti syntymän jälkeen, viimeistään parin päivän kuluttua ja ruokitaan jollain vastikkeella tuttipullosta jotta vasikalle tarkoitettu maito saadaan kaupan maitohyllyyn meidän ihmisten kahviin ja muroihin. Hitto olenko ollut vaan idiootti kun olen kuvitellut tuota touhua inhimillisemmäksi?? Nyt loppui kyllä minun maidon lipitykseni. ☹️

Haluaisitko myös, että lehmät vapautettaisiin metsään, että voisivat tehdä pesät, eikä ihminen häiritse niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitko myös, että lehmät vapautettaisiin metsään, että voisivat tehdä pesät, eikä ihminen häiritse niitä.

Tiedä tuosta mutta sehän on tosiaan ihminen ainoa nisäkäslaji joka lipittelee tissimaitoa vielä aikamiehenäkin/naisena.

Mutten minä, jätän maidon mieluummin vauvoille ja vasikoille.

Vierailija
4/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä siirrytty tämän vuoksi kauramaitoon ja rahkaan.

Vierailija
5/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaanko :( En minäkään naivina ole tuota ajatellut. Luulin että se olisi lehmälle ihan ok että sen vasikka viedään, tyhmä minä. Nyt kyllä saa loppua maidon lipitys.

Vierailija
6/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä siirrytty tämän vuoksi kauramaitoon ja rahkaan.

Ja rahka tehdään mistä?

Vierailija
7/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opintojeni puolesta vieraillut useammalla eläintilalla ja aina on tullut shokkina se, miten rutiininomaisesti tilojen omistajat ja varsinaiset työntekijät suhtautuvat eläinten ilmeiseen kipuun/epämukavuuteen/ylipäätään huonoihin oloihin... Aina kaikki kuitataan sillä, että "tämmöstä tää on" tai "ei sitä oikeasti satu" tms. Kai sitä sit vaan turtuu kun sellaista katsoo päivästä toiseen vuosikaudet... tai ehkä niillä ihmisillä on alusta lähtien ollut kyseenalainen empatiakyky, tiedä häntä... 

Vierailija
8/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisille tekis kyllä hyvää tutustua eläintuotantoon vähän perusteellisemmin. Itse en eläinpuolelta syö kuin perheeni metsästämää riistaa ja sitäkin hyvin kohtuullisesti. Eläintuotanto on väärin.

Vierailija
9/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa, miten peruskoulussakin kouluterveydenhoitaja kyselee annettujen käsikirjoitusten mukaan: juothan maitoa 3-4 lasia päivässä. Ei yhtään ajatella eettisyyttä eikä sitä että sopiiko lehmänmaito loppujen lopuksi edes ihmiselle. Rääkyvä äitilehmä, ihan hirveää :´(

Vierailija
10/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisvinkki

Vierailija
11/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisille tekis kyllä hyvää tutustua eläintuotantoon vähän perusteellisemmin. Itse en eläinpuolelta syö kuin perheeni metsästämää riistaa ja sitäkin hyvin kohtuullisesti. Eläintuotanto on väärin.

Vittu. Metsästääkö teidän perhe lehmiä?! :-0

Vierailija
12/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ajatellut että lehmillä ehtymätön maidontuotanto ja sitä piisaa meillekin sitten kun vasikka on saanut omansa.

Vierailija
13/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö eläinsuojelu ihmiset. Ei ole puhuttu.

Vierailija
14/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitä sitten kahviinsa laittaa?

Vierailija
15/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvimaitopuolelta löytyy lukuisia vaihtoehtoja, jos sinne on jotain laitettava. Mutta voihan sen kahvin juoda sellaisenaankin...

Vierailija
16/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne voisi laittaa vaikka ihmisäidin rintamaitoa. Ensin aikuiselle maidot kahviin ja sitten vasta vauvelille.

Vierailija
17/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[sehän on tosiaan ihminen ainoa nisäkäslaji joka lipittelee tissimaitoa vielä aikamiehenäkin/naisena.

Mitä sitten? Meinaatko, että kaikki ne eläinlajit, jotka tekee jotain sellaista, mitä muut lajit eivät tee, ovat jotenkin väärässä? Että kaikkien pitäisi toimia ihan samalla tavalla?

Vierailija
18/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo totta 😂 tällä tavalla kirjoittaa kaupunkilainen joka näkee ensimmäistä kertaa lehmiä omin silmin.

Lehmät ei todellakaan murehdi jälkikasvunsa perään. Sinänsä upeita eläimiä siinä mielessä. Vasikoita kuolee aika ajoin ja lehmät murehtivat asiaa ehkä vartin ja sitten jatkavat elämäänsä. Eivät todellakaan rääy!

Vierailija
19/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessani sukulaisilla oli pientiloja ja navettojen koko tyyliä 10 lehmää. Joka lehmällä oli nimi ja vasikat oli suuri ilonaihe. Varsinkin hiehot.

En ole juonut maitoa sen jälkeen kun EU jäsenyys tuli ja pientilat kuolivat tehomaatalouden jalkoihin.

Sitä Karjalaista lehmänkutsuhuutoa joka tädilläni oli, ei enää kuule. Sieltä ne tulivat navettaan, jä käsin lypsettiin. Yksi lehmistä inhosi paarmoja ja jäi kesällä mielellään yöksi navettaan ja täti antoi sen olla.

Mummu kertoi että kun myi lehmänsä muutettuaan etelään, hän oli soutelemassa kotikylän järvellä seuraavana kesänä. Niin eikös kuulunut hirveä mölinä ja rantaan juoksi hänen entinen lehmänsä. Eihän se auttanut kuin mennä taputtamaan hyvämuistista eläintä. Mummulla oli tapana soutaessa aina laulaa ja sama lypsäessä...

Tehomaatalous on syvältä.

Vierailija
20/68 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt usealla maitotilalla ja vasikoille ei todellakaan juoteta mitään korviketta (säännöstelty ihan eu-tasolla mitä saa tehdä ja mitä ei). Vasikalle annataan ensimmäisen 12 tunnin aikana ternimaito eli poikineen lehmän ensimmäinen lypsetty maito ja jatkossa vasikka saa omassa karsinassaan lämmitettyä vastalypsettyä maitoa, sillä sitä kyllä tulee niin paljon ettei muutama kymmenen litraa vaikuta siihen meijerille menevään maitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi