Jaksaako kokematon pyöräillä 60km kylmiltään?
Kommentit (24)
Kiire harjoitella kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikaa pyöräilyyn olisi joku 4-5h? :)
Per(u)sterveen kunnolla jaksaa mutta toivottavasti ehdit treenata. Se 60km kysyy ennenkaikkea tottumusta eikä niinkään kuntoa. Paljonko ehdit harjoitella ennen suoritusta?
Jos yhtään pystyt niin vedä kympin lenkkejä muutamana (ei peräkkäisenä) päivänä ja sitten joku 20-30.
Kymppi pitäis mennä pariinkymmeneen minuuttiin mutta pitemmät matkat menee hitaammin.
Jos ehdit yhtään harjoitella niin 60km 4-5 tunnissa on ihan realismia, siinä ehtinee tauonkin pitää.
Eihän sitä nyt noin nopeaan vauhtiin kannata pyrkiä! Reittioppaan vakiopyöräilyvauhti on 17 km/h ja mielestäni pidemmillä lenkeillä riittää sitäkin hitaampi. Itse vedin pari vuotta sitten sata kilometria, aikaa meni joku kuutisen tuntia. Tosin työmatkapyöräilyä oli takana pari kuukautta.
Aloittajalle sanoisin, että onnistuu kyllä. Lapsena ajettiin joskus äidin kanssa 40 km mökille uimaan, itse oli ala-asteen loppuluokilla ja äiti ei ole ikinä harrastanut mitään kävelylenkkeilyä, satunnaista jumppaa ja hyötyliikuntaa kummallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
En edes yrittäis, vaikka lenkkeilen päivittäin. Perse ei kestä kun 10km. Satulat on nykyään ihan kamalia.
Onko pakko ostaa paskin mummosatula, kun parempaakin on saatavilla?
Riippuu myös sukupuolesta. Miehelle jolla on reisilihakset kunnossa tuommoinen matka ei ole melkein mitään. Naiselle voi olla vähän rankempi matka, kun lihasta ei ole yleensä yhtä paljoa. Toki tottumus vaikuttaa. Mutta ainakin meillä kun käymme miehen kanssa pyörälenkeillä, suoritus on minulle paljon raskaampi vaikka harrastamme kumpikin monipuolisesti liikuntaa.
Noin 5-6 tuntia menee äkkinäiseltä, pitää muistaa polkea ihan "pintakaasulla" muuten tulee noutaja. Vauhti tappaa, ei matka.