Jaksaako kokematon pyöräillä 60km kylmiltään?
Kommentit (24)
Persaus on kipeä seuraavana päivänä, mutta muuten kyllä.
Joo, ei tuntunut minulla kuin vähän per*eessä, kun viime kesänä kylmiltään vetäisin about saman matkan. En kellottanut kauanko meni aikaa.
Minulla löi reidet jumiin 40 km kohdalla ja lopetin 53 km kohdalla. Enemmänkin olisi mennyt jos olisi ollut pakko.
Perusterve jaksaa kyllä. Takamus voi satulassa kipeytyä tai huonossa ajoasennossa jopa ranteet, mutta lihaksille tai sydämelle tuo ei ole kovin suuri rasitus.
Jos et ole lainkaan pyöräillyt, niin aika on liian lyhyt. Tarvitset pari kunnon taukoa matkan aikana eikä niihin ole tuossa varaa. Ja takamus on kyllä tosi kipeä tuon jälkeen. Eikö ole mahdollista pyöräillä muutamana päivänä lyhyempi matka ja totuttaa lihaksia sillä?
Jaksaa. Mun sisko pyöräili aina 90 km, siis kerran, pari kesässä (163 cm ja hyvä jos 45 kg). Tavallisella pyörällä, mutta oli siinä muutama vaihde.
Jaksaa. Olen pyöräillyt 80 km. Seuraavana kahtena päivänä 60 km kumpanakin.
Vähä kuntoilun jälkeen 145 km pisin yhtämittainen yhtenemenoon.
Olen keski-ikäinen hiukan ylipainoinen nainen.
Kiitos, ehkä mä sitten uskallan koittaa :) Ihan olen perusterve 21v, joka kuitennii harvemmin pyöräilee niin ei oikein hahmota rajoja. Jos voimat loppuu, niin saan kyllä soitettua jonkun noukkimaan kyytiin ja kuljettamaan loppumatkan :D
Jaksaa. Kesällä vetelin mummupyörällä 70 kilsaa. Olin kyllä aika poikki sen jälkeen, kun pyörässä ei ole vaihteita.
Kyllä varmaankin. Ota tarpeeksi juotavaa mukaan, 1/2 litraa per tunti. Ja suklaata;-)
Jaksaa, kun pitää vauhdin tasaisena ja pitää taukoja. Juomista kannattaa varata reilusti mukaan, samoin jotain hiilaripitoista syötävää.
Riippuu vähän reitistäkin. Pohjanmaan tasaisia teitä menee hienosti, esim. Itä-Suomessa mäkisemmillä reiteillä haastetta enemmän. Hiekkatiellä haastavampaa kuin kestopäällysteellä, liikenne vaikuttaa jne. Ja tietysti varusteiden kunto ynnä päivän olosuhteet. Ja se kunto. Älä lähde liian kovaa, laadi aikataulu ja laske tauot mukaan. Onnea matkaan ja muista kypärä!
Riippuu, millainen on fyysinen kunto. Huonokuntoinen ei jaksa, lisäksi tottumattomuus pyöräilyyn tuntuu eri puolilla kroppaa.
Ei todellakaan jaksa. Siis normaali-ihmiset, av-mammathan nyt vetää kylmiltään vaikka triathlonin.
T. been there, not done that
On iso ero sillä, oletko pyöräillyt lainkaan parin viime kuukauden aikana vai teetkö kuitenkin suhteellisen säännöllisesti pari kertaa viikossa 5-10 km:n lenkkejä. Jälkimmäisessä tapauksessa lihakset ja takamus ovat tottuneet pyöräilyyn ja vähän pitempikin matka sujuu suhteellisen helposti. Edellisessä tapauksessa taas takamus on kipeänä viimeistään 15 kilometrin jälkeen, ja loppumatka on kärsimystä, vaikka kunto sinänsä riittäisi.
Varmasti jaksaa, jos ei aloita liian lujaa ja maasto ei ole kovin haastavaa. Itse en ole pariin vuoteen pyöräillyt lainkaan ja pääsiäisenä sain ihmeellisen päähänpiston pyöräillä 43 km. Loppumatkasta kyllä tuntui ylämäet raskailta. Tasaista olisi jaksanut polkea vielä vaikka kuinka paljon. Mietin silloin juuri samaa kuin joku aiempikin vastaaja, että Pohjanmaan tasaisilla maastoilla on kyllä melko helppoa polkea verrattuna tänne idemmäs, jossa mäet on jyrkkiä ja pitkiä kuin nälkävuosi. Pyöränä itselläni on -90-luvun Nopsa kolmella vaihteella ja matkaan sisältyi sekä hiekka- että asfalttitietä. Seuraavana päivänä oli hieman takamus kipeänä (ei edes pahasti, mikä yllätti todella) ja niskat oli jumissa.
Enkat 200km ja aikaa meni 8h20min.
En edes yrittäis, vaikka lenkkeilen päivittäin. Perse ei kestä kun 10km. Satulat on nykyään ihan kamalia.
Vierailija kirjoitti:
Jos aikaa pyöräilyyn olisi joku 4-5h? :)
Per(u)sterveen kunnolla jaksaa mutta toivottavasti ehdit treenata. Se 60km kysyy ennenkaikkea tottumusta eikä niinkään kuntoa. Paljonko ehdit harjoitella ennen suoritusta?
Jos yhtään pystyt niin vedä kympin lenkkejä muutamana (ei peräkkäisenä) päivänä ja sitten joku 20-30.
Kymppi pitäis mennä pariinkymmeneen minuuttiin mutta pitemmät matkat menee hitaammin.
Jos ehdit yhtään harjoitella niin 60km 4-5 tunnissa on ihan realismia, siinä ehtinee tauonkin pitää.
Tasaista ainakin.