Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt minuakin ärsyttää. Lapsi ei päässyt lähipäiväkotiin

kyrpii
20.04.2017 |

Olen palaamassa töihin syksyllä, hoitopaikkaa haettu tammikuussa. Ei päässyt kumpaankaan lähipäiväkotiin. Ja mikä ärsyttää, niin naapurissa on kaksikin kotiäitiä jotka pitää omaansa lähipäikkärissä sen 6 h/ päivässä. Vaikka itse ollaan vauvan kanssa kotona. Miksi tähän hommaan ei saada jotain tolkkua??! Mekin vietiin isompaa lasta KERHOON kun olin vauvan kanssa kotona, ei olisi tullut mieleenkään viedä päiväkotiin. Miksi kotiäitien lapsia ei siirretä suoraan näihin kerhoihin ja sieltä sitten voisi hakea takaisin päiväkotiin, kun äidillä on työpaikka taas??

Ja kuulemma jonoakin on sen verran, ettei lähiaikoina ole siirtoakaan mahdollista saada.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi.

Vierailija
2/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi.

Eka kotiäiti, joka hoidattaa lastaan päiväkodissa, ilmottautui?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä minäkään luovuttaisi päiväkotipaikkaa kun sitä taas hyvässä lykyssä vuoden päästä tarvii niin olet itse samassa tilanteessa, et saa paikkaa lähipäiväkodista.

Vierailija
4/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kotiäiti, joka "hoidattaa" yhden lapsen koulussa, yhden kerhossa ja yhden kotona. Saanko nyt mitallin? Esikoinen ollut aikoinaan pph:lla reilu vuoden (olin töissä), muuten on lapset ollut kotona/kerhossa. Ei tulisi mieleenkään viedä päiväkotiin, jos olen itse kotona 🤔 Kun kerron tästä, niin minua katsotaan kummeksuen ja kieroon.

Vierailija
5/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä minäkään luovuttaisi päiväkotipaikkaa kun sitä taas hyvässä lykyssä vuoden päästä tarvii niin olet itse samassa tilanteessa, et saa paikkaa lähipäiväkodista.

No juuri siksi näihin pitäisi puuttua ylemmältä taholta. Että automaattisesti siirrettäisiin vaikka johonkin pk:n yhteydessä olevaan kerhoon, jos äiti jää hoitovapaille. Järjetöntä että toiset varailee paikkoja pari-kolmekin vuotta, niinkuin nämä rakkaat naapurini.... 

Vierailija
6/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri siksi näihin pitäisi puuttua ylemmältä taholta. Että automaattisesti siirrettäisiin vaikka johonkin pk:n yhteydessä olevaan kerhoon, jos äiti jää hoitovapaille. Järjetöntä että toiset varailee paikkoja pari-kolmekin vuotta, niinkuin nämä rakkaat naapurini.... 

Ja sä varmasti tiedät, ettei pk:lle ole mitään lastensuojelullista tai kehityksellistä syytä? Kyse ei välttämättä ole "paikkojen varailusta".

Vierailija
7/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja tilanne, mutta eipä sille oikein mitään voi. Päivähoidon tilanne on todella huonossa jamassa.

Monessa paikassa on päivähoitopaikat aivan täynnä. Meidän kaupungissa on perhepäivähoidon varahoitoyksikkö, johon sijoitetaan myös hoitopaikkaa odottavat lapset. Tiedän, että muutama kuukausi sitten siellä oli kahdeksan hoitopaikkaa ODOTTAVAA lasta. Pohtivat oikein voivatko ottaa hoitolapsiani varahoitoon, kun sitä heille varasin. Ja yksikkö on siis perustettu sitä varten, että perhepäivähoitajan lapsilla olisi säännöllinen paikka varahoidolle.

Tiedän myös perheitä, jotka vievät lapsiaan kahteen tai kolmeen hoitopaikkaan, koska kaikki eivät mahdu samaan.

JA sitten on perhepäivähoitajia, joilla on osa-aikaisia lapsia kokopäiväisen paikalla, koska hoitoajat ovat epäsäännölliset. Meillä on päiviä, jolloin hoidossa on vain yksi tai kaksi lasta ja muut vapaalla. Työkaverilla samaan aikaan viisi alle neljävuotiasta. Eli tilanne ei tosiaankaan ole ideaali myöskään meille hoitajille.

Ja lapsilla siis päivittäin sekä viikoittain vaihtuvat hoitoajat, eli paikkoja ei voi laittaa puoliksi toisen osa-aikaisen lapsen kanssa.

Vierailija
8/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun omat isommat lapset on ohittaneet taaperoiän, alan ymmärtää paremmin miksi todella monen lapset on päiväkodissa sen sallitun 20h/vko vaikka äiti on kotona vauvan kanssa.

Minä itsekkäästi "iltatähden" kohdalla pidin keskimmäisen pk-paikan, ja hyvä että tein niin. Vaikka vapaapäivinä käydään eri puistoissa ja joskus kerhoissa, ei sieltä enää viisivuotias löydä seuraa. Puistot on tyhjiä ja kerhoissa pieniä lapsia. Tähän lisäksi vielä tuppisuut suomalaiset joihin et saa kontaktia kuin ehkä kuudennella kerralla, niin solmi täällä mitään leikkitreffejä sitten.

Ne kaverit on päiväkodissa, 2.5 päivänä viikossa.

Vierailija
9/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sä varmasti tiedät, ettei pk:lle ole mitään lastensuojelullista tai kehityksellistä syytä? Kyse ei välttämättä ole "paikkojen varailusta".

No varmasti on osalla! Mutta tuskin nyt niin monella että sen takia on kotiäitien lapsia pk:t pullollaan. Koska kyllä niitä paljon tuntuu nykyään olevan. 

Vierailija
10/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun omat isommat lapset on ohittaneet taaperoiän, alan ymmärtää paremmin miksi todella monen lapset on päiväkodissa sen sallitun 20h/vko vaikka äiti on kotona vauvan kanssa.

Minä itsekkäästi "iltatähden" kohdalla pidin keskimmäisen pk-paikan, ja hyvä että tein niin. Vaikka vapaapäivinä käydään eri puistoissa ja joskus kerhoissa, ei sieltä enää viisivuotias löydä seuraa. Puistot on tyhjiä ja kerhoissa pieniä lapsia. Tähän lisäksi vielä tuppisuut suomalaiset joihin et saa kontaktia kuin ehkä kuudennella kerralla, niin solmi täällä mitään leikkitreffejä sitten.

Ne kaverit olisi siellä kerhoissa, jos niihin panostettaisiin ja pakotettaisiin enemmän. Niinkuin sanoin, ei omanikaan joutunut käpylehmillä yksin leikkimään, vaan kerhossa kävi. Ja tällä alueella on erittäin hyvin kerhoja, joten en näe paljon perusteita sille miksi jokatoisen kotiäidin mukulat on päiväkodissa. 

Vierailija
11/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyrsii, ymmärrän. Enkä käsitä miksi pitää 6 tuntia päivässä, jos on vauvan kanssa kotona. Yritä siinä selitellä isommalle, ettei ole korvattu uudella perheenjäsenellä..

Itse pidin isommalle paikkaa vain viemällä esim. neuvola käyntien ajaksi muutaman kuukauden. Sitten muutettiin toiselle paikkakunnalle ja oltiin kaikki kotona. Silti tuntuu, että missasin muutaman vuoden esikoisen kasvusta, koska vauva oli vaativa ja univäsymystä itsellä. Nyt vaan hämmästelen isompaa, että missä vaiheessa sen taapero aika oikein meni ohi. Onneksi kuiten läsnä, eikä kokoajan hoidossa.

Vierailija
12/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän joka kunnassa ei ole käytössä hoitopaikkatakuuta? Meillä esikoinen jäi tuollaiselle ja siirtyi maksuttomaan kerhoon, kun kuopus syntyi. Kun palaan töihin, esikoiselle on varma paikka samassa päiväkodissa ja kuopuskin etusijalla uusia lapsia otettaessa, kun sisaruksella on jo paikka. Mielestäni olisi ollut sulaa hulluutta pitää esikoista päiväkodissa ja maksaa niistä hyödyistä, jotka kyllä toteutuvat myös kerhossa ilmaiseksi.

Vierailija
13/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sunkin olisi kannattanut varata paikkaa lapsellesi. Nyt lapsesi joutuu kauemmaksi hoitoon vain koska äiti on tyhmä.

Vierailija
14/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne kaverit olisi siellä kerhoissa, jos niihin panostettaisiin ja pakotettaisiin enemmän. Niinkuin sanoin, ei omanikaan joutunut käpylehmillä yksin leikkimään, vaan kerhossa kävi. Ja tällä alueella on erittäin hyvin kerhoja, joten en näe paljon perusteita sille miksi jokatoisen kotiäidin mukulat on päiväkodissa. 

Ensinnäkin, kotiäitien lapset on lapsia, ei mukuloita. Toiseksi, omani on ollut lähipäiväkodissa, suurin piirtein samojen hoitajien kanssa ikävuodet 2-4.5. Sitten syntyi pikkusisarus. Ja koska ajattelin oman lapseni parasta, pidin hänen hoitopaikkansa, tutut aikuiset ja kaverit. En todellakaan lähde vaihtamaan kerhoon (joita taas täällä päin EI ole kuin yksi) reiluksi vuodeksi ja sitten odottamaan pääseekö hän tuttuihin ympyröihin KUN palaan töihin.

Tämä on itsekästä, ja sori siitä. Mutta jos ei kaupunki edes tarjoa kerhopaikkoja ja seurakunnan kerhoon en kastamatonta lastani laita niin minkäs teet?

Vierailija
15/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, ap. Olen kokenut saman tilanteen, ja on kyllä ketuttanut aivan kympillä. Paitsi että mulla meni yhtä aikaa hoitoon kaksi lasta, joita ei saanut mitenkään lähipäiväkotiin tai edes samaan päiväkotiin. Ramppasin vuoden kahden päiväkodin väliä.

V-käyrä saavutti huippunsa eräänä aamuna, kun kuopuksen kanssa saattelimme esikoista päiväkotiinsa, ja joku omaa lapsenlastaan hoitoon tuonut isovanhempi lohkaisi jotain siitä, miten viedään isompi lapsi hoitoon, ja pienempi saa mennä kotiin köllimään äidin kanssa.

No nyt on kolmas tulossa, ja sen verran olen oppinut, että keskimmäisen paikkaa en irtisano. Vastustan kyllä ns. virikehoitoakin, mutta se paikka on nyt meidän. Maksan vaikka tyhjästä, saakeli.

Vierailija
16/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuommoiset tapaukset ei kuulu päiväkotiin vaan lastensuojeluun ja neuvolaan. Ei ole päiväkodin tehtävä tukea niiden lasten kasvua jota vanhemmat eivät yritä. Tämä nyt ainakin on asia mihin pitää saada muutos jos sinne oikeasti viedään lapsia sen takia ettei vanhemmat osaa/pysty/hakua niitä itse hoitaa jos on jotain poikkeavaa.

Vierailija
17/17 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, en ala ottamaan kantaa kenenkään yksittäisiin tilanteisiin. Aloituksen pointti olikin se että niitä kerhoja pitäisi olla jos ja kun päivähoitopaikoista on pulaa (täällä niitä on ja puistojakin vielä lisäksi). Toisekseen ylemmältä taholta tulisi puuttua niiden päivähoitopaikkojen ns. turhaan käyttöön ja varaamiseen, ja vaikka lain nojalla siirtää kotiäitien lapsen pk:n yhteydessä oleviin kerhoihin varsinaisia hoitopaikkoja viemästä. Kotiäidin normaalille lapselle riittää esim. 3h ulkoilua päivässä ja äippä voi pistää eväät mukaan. Ihan järjetöntä että näitä viedään sinne aamupalalle ja lounaalle ja vielä nukutettavaksikin... 

Kyse oli siitä että mielestäni tähän hommaan pitäisi tehdä MUUTOS, koska nyt työssäkäyvät on yleensä niitä jotka kärsii vaikka muutenkin on oma stressinsä työn ja perheen yhdistämisessä. 

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi