Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko oikeutettu toimeentulotukeen?

Vierailija
20.04.2017 |

Sairastan kroonista väsymysoireyhtymää, enkä ole siksi työkuntoinen. Kaikki labrat ym. kuitenkin kunnossa, joten virallisti en ole sairas. Kela ei tunnusta tätä sairautta, olemme ilmeisesti samanlaisia väliinputoajia kuin homeesta sairastuneet. Tilanne on ollut sama kuitenkin vuosia. Olen kotona ilman mitään korvauksia, enkä ole niitä koskaan hakenutkaan. Mieheni on hyväpalkkainen, palkka yli 5000 €/kk. Nyt on tullut mieleen, että olisinko oikeutettu toimeentulotukeen, vai näkeekö yhteiskunta, että mieheni velvollisuus on elättää minut kokonaan? Meillä on yksi alaikäinen lapsi, jos tämä mitenkään vaikuttaa asiaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa!

Vierailija
2/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Moni on väsynyt, mutta töissä on pakko käydä. Get real!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt kuitenkin on sellaisessa kunnossa ettei pysty. Kyllä krooninen väsymysoireyhtymä on oikea sairaus, jota Kela ei kuitenkaan (vielä) hyväksy. En ole siksi sairaseläkettä hakemassa. Mutta toimeentulotuki? ap

Vierailija
4/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on niin, että miehesi ja sinun tulosi lasketaan yhteen.

Sitten vähennetään asumiskulut, sähkö, kotivakuutus.

Jos tulot ylittävät kelan laskennallisen määrän, niin toimeentulotukea ei saa.

Yksinasuvalle se on alle 500 euroa, teillä hiukan enemmän, mutta kuitenkin luulen, että teillä on liian isot tulot yhteensä.

Eli miehen palkka lasketaan tuloksi jos asutte yhdessä samaa asuntoa.

Vierailija
5/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt kuitenkin on sellaisessa kunnossa ettei pysty. Kyllä krooninen väsymysoireyhtymä on oikea sairaus, jota Kela ei kuitenkaan (vielä) hyväksy. En ole siksi sairaseläkettä hakemassa. Mutta toimeentulotuki? ap

Vierailija
6/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehheh. Et tod.ole oikeutettu toimeentulotukeen.

Vierailija
7/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole oikeutettu toimeentulotukeen, jos saman katon alla majailette. Miehesi on vaan elätettävä sinut.

Vierailija
8/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa sitä koska miehelläsi on hyvä palkka.

Vierailija
9/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen palkka, laspsilisät ja kaikki perheen saamat tulot lasketaan yhteen.

Joskus myös pankkitililläkin olevat rahat yms. huomioidaan

Miehen palkka jo on on niin iso, että et saa toimeentulotukea.

Toimeentulotuki on viimesijainen toimeentulomuoto.

Vierailija
10/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea varten lasketaan koko talouden tulot yhteen. Eli ette saa tukea. Voisitte hakea jos miehesi tulot olisivat jotain 2000 kuussa enintään. En muista nyt tarkkoja tulorajat ja tosiaan riippuu asuminkuluista ja perheen koosta.

Voisit ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja nostaa Kelalta työmarkkinatukea jos ne kerran on sitä mieltä että et ole työkyvytön.

Vierailija
11/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin arvelinkin. Tavallaan aika uskomatonta mieheni näkökulmasta. ap

Vierailija
12/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea varten lasketaan koko talouden tulot yhteen. Eli ette saa tukea. Voisitte hakea jos miehesi tulot olisivat jotain 2000 kuussa enintään. En muista nyt tarkkoja tulorajat ja tosiaan riippuu asuminkuluista ja perheen koosta.

Voisit ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja nostaa Kelalta työmarkkinatukea jos ne kerran on sitä mieltä että et ole työkyvytön.

Mutta sitten pitäisi mennä työvoimakoulutuksiin ym? Ja jos en pysty menemään?

Vierailija
13/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea on erittäin vaikeaa saada.

Hae sairaspäivärahaa + kuntoutustukea,

unohda tt-tuki.

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva yh-äiti,

kunnan vuokra-asunnossa, törkykallis vuokra kuten kaikissa kaupungin asunnoissa.

Tuloni ovat kansaneläkkeen perusosa 700€/ kk

takuueläke 131€/ kk

asumistuki 450€/ kk

lapsilisä 138€/ kk

elatustuki 455€/ kk.

Vuokra on 820€/ kk + sähkö,

vesi, puhelinliittymät, osamaksut kodinkoneista, autokulut, lapsen linja-autokortti, harrastus-, vaate- ja lääkekulut,

urheilu- ja uimahallin pääsymaksut, lelut, parturimaksut, pesuaineet, ruoka ym.

Tulot alle 2000€/ kk,

menot vievät kaiken.

Uusista ehjistä kengistä tai polkupyörästä on turha haaveilla, auto on vanha ruosteinen rousku.

Tarvitsin itse silmälasit ja lapseni tarvitsi myös,

molemmilla erittäin huono näkö.

Hain Kelalta tt-tukea edes lapsen silmälaseihin. Hylky.

Ostin lapselle lasit osamaksulla,

omista uusista, ehjistä silmälaseista saan vain haaveilla.

Näinollen on täysin naurettavaa kuvitella saavansa toimeentulotukea,

oikeastaan missään tilanteessa.

Ystäväni on vielä köyhempi kuin minä ja kävi hammaslääkärissä.

Hän haki hädissään toimeentulotukea lääkärilaskuun.

Hylky tuli ja luottotiedot menivät,

kun hän ei pystynyt olemattomista rahoista maksamaan laskujaan.

Toimeentulotuki ei ole mikään automaatio, eikä kuulu kaikille.

En tiedä kuka saa tt-tukea ja missä tilanteessa?

Vierailija
14/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäkään en saa, koska olen opiskelija ja opintolainani hupeni omiin terveysmenoihini yksityisellä (julkinen puoli ei suostunut hoitamaan minua, kyseessä oikea ja todellinen sairaus johon minulla on diagnoosi), tilillä noin 200€ josta pitäisi maksaa yli 400€ vuokra, ruoka (kulut olen saanut alle 20€/vko), puhelinlasku, kotivakuutus ja työharjoittelua varten bussikortti 100€/8 viikkoa (harjoittelupaikka yli 10km päässä ja en omista pyörää)... Asun yksin eikä minulla ole lapsia. 

Nyt harmittaa, että satsasin omaan terveyteeni enkä säästänyt lainaa tällaisen varalle, no tyhmästä päästä ei onneksi tällä kertaa kärsi ruumis, vain se pää.

Minusta ap:lle kuuluisi edes jonkunlainen tuki sairautensa vuoksi, koska oma raha tuo vapautta, enkä itse haluaisi olla mieheni "elätti", vaikka hän sen tekisi mielellään. Esimerkiksi juuri tuo työmarkkinatuki, mitä joku jo ehdotti. 

Vierailija
15/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, onhan se uskomatonta, että aviomiehen pitää elättää vaimo isolla palkallaan. Yhteiskunnanhan se pitäisi tehdä...

Vierailija
16/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niiltä päiviltä kun ei pysty niin hankit lääkärintodistuksen.

Hyvällä tuurilla eivät ahdistele kursseille. Onko sulla ammatti ja työkokemusta. Jos on niin saat ehkä olla aika rauhassakin. Et mitään menetä kokeilemalla. Karenssin voivat laittaa, mutta sitten kun se on ohi niin taas tulee vähän rahaa.

Vierailija
17/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäriin työnhaku voimaan, niin alkaa tökärit pyörimään.

Tuosta sinun sairaudesta en tiedä mitään, mutta jos tosiaan on niin että työtä ei pysty tekemään tuon takia, niin mainitset asiasta aina mahdollisen työtarjouksen tullessa työnhaun yhteydessä. Et saa paikkaa mutta tökärit ei katkea kun olet hakenut paikkaa.

Vierailija
18/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukeen vaikuttavat kaikki perheen tulot, myös ne alaikäisen lapsen taskurahat, mitä hän tienaa ulkoiluttamalla naapurin koiraa.

Toimeentulotuki maksetaan ruokakuntakohtaisesti. Aviopari lasketaan ruokakunnaksi, vaikka asuisivat eri paikkakunnilla.

Vierailija
19/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, onhan se uskomatonta, että aviomiehen pitää elättää vaimo isolla palkallaan. Yhteiskunnanhan se pitäisi tehdä...

Aivan niin. Siinä avioliitossa tulee mukana molemmminpuolinen elatusvelvollisuus. Mutta uskomatontahan se on, että sitä ihan vaaditaan oikeasti.

Vierailija
20/22 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vanhemman pitää elättää, jos asuu lapsuudenkodissaan, vaikka olisit 40. Valitettavasti vaan on niin, että jonkun elätiksi sitä joutuu, jos ei ole työkykyinen. Yhteiskunta on sitten se viimeinen vaihtoehto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi