Oliko nuoret naiset hoikempia 90-luvulla?
Sipaisin sumpit huiviin ostoskeskuksessa tänään ja katselin ohi toikkaroivia nuoria naisia. Muistelisin, että omassa nuoruudessani naiset olivat pienikokoisempia, etenkin leveyssuunnassa, vai muistanko vain väärin?
Kommentit (16)
Mitähän ikäluokkaa olet katsonut? 15-21 v on kyllä tosi hoikkia. Aivan tikkuja napapaidoissaan.
Läskistyvät kun alkavat tehdä lapsia ja taaa 30 v alkaa olla hoikkia salimuijia hyvällä itsetunnolla varustettuina.
Olivat. Tästä on tieteellistä näyttöä. Suomalaiset naiset ohittavat lihavuudessa ihan kohta jenkit.
Alussa oli hoikempia, 90-luvun lopussa alkoi jo lihavoituminen.
Lihavuus on lisääntynyt molemmissa sukupuolissa ja kaikissa ikäluokissa.
Nyt ne syö ja treenaa perseen, siinä on hyvännäköinen 2017, ei tarvitse olla hoikka.
Ainakin minä olin noin 30kg hoikempi.
Ainakin 80 luvun loppu ja 90-luvun puolessavälissä oli naiset hoikempia. Huomaa heti kun katsoo ko. ajan missejä ja malleja.
Esim. nämä 1984 missit, aika huikeat vartalot versus nykyaika. Pitkiä ja hoikkia!
Eikö just ysärillä mallit ja monet tähdet ollut anoreksisen laihoja? Oli sen ajan ihanne.
Oli. Itse olin isoimmasta päästä silloin ysärillä teini-iässä, nykyään olisin jo keskivertoa hoikempi. Siis en ollut koskaan ylipainoinen kuitenkaan. Muutama oikeasti ylipainoinen toki löytyi meidänkin koulusta, mutta he olivat poikkeuksia. 90 % oli oikein tikkuja. Nykyään taas puolet on vähintään pyöreitä. Eli nykyään on niiden tikkulaihojen lisäksi paljon enemmän ylipainoisia tai sitä lähenteleviä ja keskimääräinen paino on noussut.
Tosin sitten joskus 70-luvulla taisi olla vielä laihempia suurin osa nuorista.
Sanoisin että ysärillä teinitytöt olivat normaalipainoisia. Nyt tuntuu olevan joko tikkulaihaa tai tuhtia.
Omassa yläkoulussa ja lukiossa oli ehkä 2 erittäin ylipainoista tyttöä, arviolta 75-95-kiloisia. Nythän noita on yksi kolmesta.
BMI kirjoitti:
Lihavuus on lisääntynyt molemmissa sukupuolissa ja kaikissa ikäluokissa.
Kyllä, sekä tytöt (nuoret naiset) että pojat (nuoret miehet) oli hoikempia. Nythän monesti 40-50 v äiti on timmimmässä kunnossa kuin parikymppinen tyttärensä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että ysärillä teinitytöt olivat normaalipainoisia. Nyt tuntuu olevan joko tikkulaihaa tai tuhtia.
Omassa yläkoulussa ja lukiossa oli ehkä 2 erittäin ylipainoista tyttöä, arviolta 75-95-kiloisia. Nythän noita on yksi kolmesta.
Meillä oli kaksi, tyttö ja poika. 600 oppilaan yläaste. Nyt tosiaan on todella paljon ja todella lihavia nuoria.
Ylipaino ja liikunnan puute mikä näkyy reisissä ja takapuolessa. Tiukat farkut ei paljoa "kurveja" imartele.
Vierailija kirjoitti:
Oli. Itse olin isoimmasta päästä silloin ysärillä teini-iässä, nykyään olisin jo keskivertoa hoikempi. Siis en ollut koskaan ylipainoinen kuitenkaan. Muutama oikeasti ylipainoinen toki löytyi meidänkin koulusta, mutta he olivat poikkeuksia. 90 % oli oikein tikkuja. Nykyään taas puolet on vähintään pyöreitä. Eli nykyään on niiden tikkulaihojen lisäksi paljon enemmän ylipainoisia tai sitä lähenteleviä ja keskimääräinen paino on noussut.
Tosin sitten joskus 70-luvulla taisi olla vielä laihempia suurin osa nuorista.
Sama täällä, BMI:ini oli 23, ja minua pidettiin lihavana. Nykykäyrien mukaan tuo on normaalipaino.
Nyt voi joitakin tyttöjä olla tikkulaihoja, mutta tuolloin pojat olivat eli kasvupyrähdys teki heistä todella hoikkia. Nyt tällaisia nuoria miehie ei edes näe. Pulleat pojat sen sijaan ovat ihan norminäky.
pervo