Vaatiiko paksusuolen tähystys todellakin 3 päivää saikkua?
Itsekin olen käynyt ja olin tutkimuspäivän pois. Mutta 3 päivää, eli vielä 2 päivää tutlimuspäivän jälkeen...
Kommentit (26)
Tänään kävin juurikin. Edellispäivänä ihan normaalisti töissä. Illalla aloitin tyhjennyksen joka nykyään tosi helppo joko 1l illalla ja 1l aamulla mulla oli tähystys klo 14 ja oli puhdas perä. Toinen vaihtoehto ½l illalla ja ½l aamulla eli se toinen uusi aine. Muuta nestettä pitääkin sit juoda tosi paljon mutta mukavampaa litkiä vettä ja mehuja. Tänään tähystys ja jos yöhön olis pitäny mennä ei olis ollu mitään estettä toki lääkäri olis kirjottanut saikkua tähystyspäiväksi mulla oli ajoitettu vapaa niin en tarvinnut. Äkkiä kotiin syömään homman jälkeen ja aah miten taivaallisen hyvää se kahvi olikaan. Itse syön heti mutta vetäsen pari mango bonaa, banaanin ja 2 kuppii kahvia aluksi. Nyt tuntien jälkeen meni jo feta salaattia ym. Mitään lääkitystä en ota etukäteen. Ne pari mutkaa on kivuliaat ja se ilma mutta sen kestää kun hoitaja muokkailee mahaa samalla. Ja nää kivut riippuu myös kuka sen homman tekee ja tietty jos suolessa on paljon jotain ylimäärästä..kiinikkeitä..ym.Mulla tuurina näiden vuosien jälkeen että aivan kyllä paras lääkäri tehnyt. Ei kauaa tuherra ja näkee nopeesti kaikki. Ilmaakin laittaa maltillisesti. Tänään tais kestää koko homma esivalmisteluista ulko ovelle takas noin 10 min. Kiva ite katsoo mitä sisukset sisältää ja jutella siinä samalla. Ehkä itse vaan osaan mennä niin rentona siihen että on helppo juttu mulle tai kipukynnys korkeella. En väitä etteikö se sattuis mutta ne on hetkellisiä takas kun lähdetään niin siinä vaiheessa kipukin poistuu.
Joillekin vaatii,
Tyhjennys, itse tähystyspäivä ja seuraava päivä, jos potilas on erittäin huonovointinen.
Näin voi olla esim, jos potilaalla on 1-tyypin diabetes.
En kyllä pitänyt saikun saikkua, kun tänä vuonna tuohon jouduin. Tyhjentelin illalla, aamulla tähystykseen ja klo 10 töihin. Toki etähommia, mutta silti - mihin tuossa kukaan saikkua oikeasti tarvitsee?
läheiseni oli paksusuolitähystyksen jälkeen viikon saikulla (ja tarkemmin sairaalassa). niistä viisi päivää täyspaastolla ja antibioottiti- ja ravintoliuostiputuksessa.Oli niin paha tulehdus että suolen piti saada toipua rauhassa.
Riippuu siis tilanteesta miten paljon saikkua tulee.
En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta totean vain, että viimeisen 10-15 vuoden aikana on vissiin tähystykseen valmistautuminen muuttunut. Joskus vuosituhannen alussa kun tuli muutamassa tähystyksessä käytyä, niin silloin oli ohjeistus, että mitään kiinteää ei sanut syödä pariin päivään, vaan ainoastaan lihalientä, mehukeittoa jne. Tähystystä edeltävänä päivänä sitten se pahanmakuisten litkujen juonti ja suolen tyhjennys. Mutta en siis ole yli 10 vuoteen tähystyksessä käynyt, joten nykyohjeistuksesta en osaa sanoa mitään.