Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatiiko paksusuolen tähystys todellakin 3 päivää saikkua?

Vierailija
19.04.2017 |

Itsekin olen käynyt ja olin tutkimuspäivän pois. Mutta 3 päivää, eli vielä 2 päivää tutlimuspäivän jälkeen...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla, mutta minulla ei ollut paksusuolessa mitään tulehduksellista. Luulen, että pahoin tulehtunut suoli voi vaatia lepopäivät.

Vierailija
2/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan tyyppi ensin paskomassa päivän, sitten kolonoskopiapäivä ja sitten yksi päivä toipumiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit kiitollinen, että saa olla luvan kanssa poissa töistä.

Vierailija
4/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä, mutta on se mahdollista. Tutkimusta ei tehdä turhaan, joten riippuu, mitä on tehty ja millaisin seurauksin, koepaloja ym., mitä oireita on jne.

Vierailija
5/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin sen tyhjäyspäivän (kamala) ja tietty tähystyspäivän

Vierailija
6/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa miten tuohon tähyriin pääsee. Tykkään letkuista!! Ja vapaistakin!!

Vierailija
7/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut yhtään sairaslomaa. Piti tehdä tutkimusaikakin sisään.

Tasan eivät käy onnenlahjat.

Vierailija
8/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

brown house kirjoitti:

Yksityiselle gastroenterologille varaat ajan, valitat oireita ja maksat laskun itse. Tutkimukseen valmistaudutaan useita päiviä kestävällä paastolla.

Vierailija
9/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

brown house kirjoitti:

Yksityiselle gastroenterologille varaat ajan, valitat oireita ja maksat laskun itse. Tutkimukseen valmistaudutaan useita päiviä kestävällä paastolla.

Ei nykyään paastota, vaan suoli tyhjennetään lääkejuoman avulla (joka on aivan tajuttoman pahan makuista). Käytännössä ripuloit puoli päivää ennen tähystystä.

Vierailija
10/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lääkäri sairauslomatodistuksen kirjoittaessaan arvioi juuri sen potilaan / tapauksen lepotarpeen. Juuri tällaisista syistä sairauslomien syyt on yksityisasioita, jotka ei kuulu työkavereille. Ei niiden tarvitse tietää muuta kuin että on poissa ja tulee päivän X. Kun diagnoosit ja syyt on tiedossa, alkaa selän takana puhuminen ja taivastelu.

Vierailija
11/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle määrättiin keuhkojen tähystyksen jälkeen monta päivää saikkua. Vaikka ei otettu edes koepaloja. Oli keuhkot niin ärtyneet ja ärtyivät tähystyksestä lisää että käskivät vaan lepäämään. Moni muu varmasti oli täysin työkykyinen jo seuraavana päivänä.

Vierailija
12/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut yhtään sairaslomaa. Piti tehdä tutkimusaikakin sisään.

Tasan eivät käy onnenlahjat.

Niin, minä otin tutkimuspäiväksi lomapäivän. Muuten olisi pitänyt mennä töihin ja tehdä puuttuvat tunnit takaisin. Saikku ei tullut mieleenkään eikä lääkäri siitä mitään sanonut.

Nro 1

Vierailija
13/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

brown house kirjoitti:

Ei nykyään paastota, vaan suoli tyhjennetään lääkejuoman avulla (joka on aivan tajuttoman pahan makuista). Käytännössä ripuloit puoli päivää ennen tähystystä.

Hyvä tulla pätemään, kun ei näköjään itsekkään tiedä mistään mitään. Esim. Picoprep niminen tyhjennysaine maistuu appelsiiniltä ja sitä pitää juoda aluksi noin 2dl + muutama litra kirkkaita juomia, limuja, mehuja ym. Paska lentää, mutta sitä pahan makuista nestettä ei nykyään tarvi juoda, kun vaihtoehtoja on.

Vierailija
14/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse joutunut järjestämään tähystykset vapaapäiville, sillä työnantajani sallii lääkärikäynnit sairaspäivinä ainoastaan hätätilanteissa. Itse suunnittelen tähystykset kuitenkin aina kolmen päivän vapaille: tyhjennyspäivä, tähystyspäivä ja kolmas päivä vielä varmuuden vuoksi, koska jos joutuvat antamaan suoneen kipulääkettä, kärsin yleensä voimakasta päänsärkyä ja pahoinvointia jälkeenpäin.

Vierailija
15/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää kaksi päivää, tyhjennyspäivän otan aina vuosilomaa ja tutkimuspäivän saan sairauslomaksi.

Vierailija
16/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla, mutta minulla ei ollut paksusuolessa mitään tulehduksellista. Luulen, että pahoin tulehtunut suoli voi vaatia lepopäivät.

No eihän se tähystys siihen mitään vaikuta. Sen sijaan, jos tulehdus on niin paha, että verinen kurapaska lentää jatkuvasti niin, ettei läheskään aina kerkiä vessaan asti, niin tokihan se työtekoa vaikeuttaa, eikä työkaveritkaan tykkää, jos kolleegalla on kurat pöksyssä pitkin päivää.

Tähystyksen jälkeen vaan hetken aikaa piereskelet ilmaa pihalle ja siinä kaikki. Mutta jos ei tulehdusta saada liennytettyä ja se on paha, niin tottahan se työntekoon vaikuttaa, kuten edellä totesin.

t: Colitis ulcerosa

Vierailija
17/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

brown house kirjoitti:

Hyvä tulla pätemään, kun ei näköjään itsekkään tiedä mistään mitään. Esim. Picoprep niminen tyhjennysaine maistuu appelsiiniltä ja sitä pitää juoda aluksi noin 2dl + muutama litra kirkkaita juomia, limuja, mehuja ym. Paska lentää, mutta sitä pahan makuista nestettä ei nykyään tarvi juoda, kun vaihtoehtoja on.

Ihan oikeinhan tuo edellinen kirjoitti. Paastota ei tarvitse kuin reilu puoli vuorokautta ennen tutkimusta ja silloinkin juodaan tyhjennysjuomaa ja vettä. Vähäjätteistä (vähäkuituista)ruokavaliota mielellään viikon ajan ennen tutkimusta ja pari päivää ennen tutkimusta syödään lisäksi maidotonta ruokavaliota. Jos tutkimus on esim. maanantai aamuna, niin sunnuntaina illansuussa alkaa tyhjennysjuoman nauttiminen ohjeen mukaan. Silloin ei saa syödä mitään. Toki ohjeistus voi olla paikkakohtainen.

t. tähystyshoitaja

Vierailija
18/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

brown house kirjoitti:

Kyllä on myös ruoka-ainerajoituksia edeltäville viikoille, että mitä saa syödä ja mitä ei.

Vierailija
19/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tähypäivä saikkua. Olen saanut lääkityksen ja on vintti sekaisin. ja lisäksi on aina ollut valtavat vatsakivut sen jälkeen. En pysyisi tekemään työtäni sen jälkeen. Joku ehkä pystyy.

Käytänössä on otettava vapaata myös edellinen päivä, jos tähystys on aamulla. Opin parista ekasta kerrasta että suoleni ei tyhjene niin nopeasti kuin ohjeessa sanotaan ja tähystys on ollut hankalaa kun suoli ei ole tyhjä. Joudun aloittamaan litkun juomisen jo vuorokautta ennen, jotta litku toimii. Töissä sitä ei tietysti pysty juomaan.

Minulta poistettiin kasvain ja olen ikionnellinen että säännöllinen tähystys tehdään, vaikkei tunnu mukavalta. En valita. Ilman sitä minulla olisi syöpä.

Vierailija
20/26 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, mun läheinen joi edellisiltana sen juoman, meni seuraavana päivänä töistä päivällä tutkimukseen ja töihin takaisin sitten.. ei varmaan tiennyt, että olisi voinut sairaslomaa kysyä, liukumavapaita käytti sen pari tuntia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi