Tämä Suomen tukijärjestelmä on kyllä älytön
Ollaan mietitty että ostettaisiin tai vuokrattaisiin yhteinen asunto kahden vuokra-asunnon sijaan. Ei ole kuitenkaan mitään järkeä kun mun (meidän) tulot tippuu yli 400 euroa kuussa vaikka otettaisiin nykyinen yhteisvuokra huomioon. Eli järkevämpää asua näin, elää leveämmin ja säästää ainakin toistaiseksi.
Kommentit (13)
Niin on. Tulisi vain perustulo äkkiä kaikille.
Perustulo helpottaisi tätä hirvittävää härdelliä tukien hakemisen ympärillä, mitä itse koin jo opiskeluaikoina ja myöhemmin sitten työttömänä. Monta kertaa, kun yritin erittäin pienituloisena ja vähävaraisena ihmisenä tukia hakea, tuli vain vastauksena lisäselvityspyyntöjä ja vielä lisäselvityspyyntöjä lisäselvityspyyntöjen perään. No, saihan niitä tukia sitten joskus, kuukausien jälkeen, mutta melkoinen rumba se oli.
Asuntotuki pitäisi lakkauttaa ja sisällyttää tuki kiinteänä muihin tukiin.
Perustuloa pitäisi ajaa ponnekkaammin.. kaikki paperinpyörittäjät pellolle niin siinä on jo kustannukset katettu. Saisi yrittäjätkin jotain turvaa. Mutta osaltaanhan byrokratialla halutaan kyykyttää vähempiosaista.
Vierailija kirjoitti:
Noloa.
Samaan aikaan joku tarvitsee asuntoa eikä saa sellaista.
Täällä ei kyllä mitään asuntopulaa ole :)
Siis kyllähän teidän menot muuttuu jos hankitte yhteisen asunnon erillisten sijaan, eikä parina asuvat tietenkään ole oikeutettu tuplamäärään yksinasuvan vuokramaksimista. Mikä tässä on älytöntä? En varmaankaan ymmärtänyt aloitusta oikein, hieman epäselvästi selitetty.
Mulla on jo alkanut oma tilanne huvittaa/vituttaa. Saan palkkatukea, asumistukea ja soviteltua päivärahaa. Nyt pitää tulojen muutoksen takia uusia elatussopimus ja se on näillä "tuloilla" äkkiä sen verran että joudun hakemaan tt-tukea. Tämmöistä tämä tukiviidakko on ja yksikään lappu ei liikkunut virastojen välillä että järjestelmää saisi yksinkertaistaa jos halutaan säästää kuluissa.
Opiskeluaikoina asuin kotona, mutta vuokrasin koulun läheltä kämpän, sen vuoksi että tukien jälkeen käteen jäävä raha oli isompi, kun asuin "yksin". Kyseisessä kämpässä nukuin pari kertaa, ku oli lähellä kapakkaa jossa välillä kävin (ei tarvinnu tilata taxia kotiin).
Niin? Tietysti asumistuet putoaa, kun kahden asunnon sijaan tuetaan yhtä. Pieneneehän teidän asumismenotkin, olettaisin.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Tietysti asumistuet putoaa, kun kahden asunnon sijaan tuetaan yhtä. Pieneneehän teidän asumismenotkin, olettaisin.
Itse asiassa ei pienene koska saan nyt täyden asumistuen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo alkanut oma tilanne huvittaa/vituttaa. Saan palkkatukea, asumistukea ja soviteltua päivärahaa. Nyt pitää tulojen muutoksen takia uusia elatussopimus ja se on näillä "tuloilla" äkkiä sen verran että joudun hakemaan tt-tukea. Tämmöistä tämä tukiviidakko on ja yksikään lappu ei liikkunut virastojen välillä että järjestelmää saisi yksinkertaistaa jos halutaan säästää kuluissa.
Ei kai elatussopimusta edestakaisin venkslata jonkun palkkatukityön takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai elatussopimusta edestakaisin venkslata jonkun palkkatukityön takia?
Sosiaalityyppi meinasi että sopimus uusiksi. Sillä oli niin hurjat vaatimukset jo päivärahoista että piti toppuutella.
Selitin sille hyvin kärsivällisesti ettei mun ole mitään järjeä ensin maksaa ja sitten hakea sama summa tt-tukena.
Kelahan sen elarinkin maksaa kun olen työtön niin miksei näitä maksuja voi sopia kelassa?
Kun pari vuotta sitten muutin mieheni kanssa yhteen, asumistuki puolittui. Kysyin kelasyöta että miksi näin, koska suhde oli tuore. Kehottivat muuttamaan yksin niin saan paremman asumislisän :D