Mikä hel.etti avuksi kun lapsi ei syö kunnolla?! Kohta alipainon puolella.
On käynyt verikokeissa ja viitteitä kilpirauhasen vajaatoiminnasta löytyi. Muutoin kaikki hyvin. Ajan saanut lastentautien lääkärille mutta sinne on vielä aikaa.
Tyttö on iloinen ja energinen mutta ei vaan syö kunnolla. Närppii ruokaansa ja kaikki on yäk. Alipainosta ei kaukana olla. Luut taas paistaa kyljistä. Nyt kun paino lähti nousuun niin tottakai tuli taas oksennustauti ja ollaan taas lähtöpisteessä.
Mitä ihmettä mä tuon tytön kanssa teen. Tekee pahaa katsoa kun toinen vaan laihtuu ja silti ei syö.
Kommentit (21)
Minkähän ikäisestä on kysymys?
"Alipainosta ei kaukana olla" kertoo että siis normaalin hoikka. Se on kuule terveellistä semmoinen, miksi yrität lihottaa?
Tytöillä on sellaisia villityksiä kavereiden kesken että nyrpistellään ja yökötellään kaikelle ruualle. Koita saada tyttö innostumaan itse ruuanlaitosta, mitä hän tykkäisi laittaa itselleen.
Tyttö täyttää pian 5-vuotta. Silminnähden liian hoikka. Pituuskasvu on hidastunut ja painoa ei ole tullut lisää. Pituutta taitaa olla noin 102cm ja painoa 15kg.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö täyttää pian 5-vuotta. Silminnähden liian hoikka. Pituuskasvu on hidastunut ja painoa ei ole tullut lisää. Pituutta taitaa olla noin 102cm ja painoa 15kg.
Meillä 4v tyttö on aikalailla saman mittainen ja painoa 14kg. Siro, muttei alipainoinen. Yäk yäk yäk kaikki on yäk ja pahaa. Sitten taas syö reippaasti pari päivää ja pari päivää nirsoillaan. Lapsi syö, kun on nälkä. Itse teen suosiolla niin, että jos päiväkodissa on "pahaa" ruokaa, tarjoan kotona hyvää ruokaa. Ja jos päiväkodissa on hyvää ruokaa niin kotona sitten jotain mikä ei oo sitä varmana maistuvaa. Yleensä joku kelpaa lautaselta, edes vähän. Kakkaa, pissaa ja jaksaa leikkiä. Hedelmiä ja kasviksia ei meinaa syödä juuri mitään, lähinnä kurkkua, vesimeloonia, mansikoita ja banaania. Joskus mustikoita, mutta vain jäisinä. :) Liha on kausiluontoista, joskus syö hyvällä halulla aivan kaikkea mitä tarjoan, joskus sanoo hyi lihaa ja ei meinaa edes maistaa. Esikoinen oli samanlainen, nyt syö lähes kaikkea (5v), mutta ei kastikkeita. Vasta nyt pari viikkoa sitten söi ekan kerran keittoa (aiemmin ei ole kelvannut), tuli voittaja fiilis. Huolehdin siispä, että joka päivä saa edes jotain mikä maistuu, voitelen leivät rasvalla (usein nuolee pelkät rasvat.. :D ), sitkeästi tarjoan niitä ei maistuviakin (vaikka välipalan yhteydessä jos ei muuten) ja silloin kuin on syömättämyyskausi menossa, annan punaista maitoa. Muuten juomme sinistä. Eipä siinä muuta voi... älä kiinnitä liikaa huomioo ruokailuun!! Jos hössötät ja yrität pakottaa, se vain pahentaa tilannetta.
Hei, minulla on myös 3 v tyttö, jonka syöminen on ollut aina ollut niukkaa ja valikoivaa. Neuvolassa ollaan käyty useammin ihan kasvua seuraamassa. Eivät kuitenkaan näe ongelmaa, koska hän pysyttelee normaalikäyrällä (alarajoilla) tasaisesti.
Syökö tyttö terveellisesti kasviksia yms? Meillä onneksi syö ja olen lisännyt öljyä vähän joka ruokaan. Tuntuu että hänen syömistään saa aina huolehtia ja seurata. Ei kuulemma syö päiväkodissakaan yhtään sen paremmin.
Ehkei kannata ottaa paineita, mutta tiedän miten vaikeaa on olla ottamatta!
Tyttö tykkää lähinnä puurosta ja hedelmistä. Ruisleipää söi ennen reilusti, enää ei kelpaa. Lihasta ei tykkää, eikä kanasta tai kalasta. Punaista maitoa juo ja paljon jugurtteja. Joskus syö paremmin, joskus ei paljon mitään. Ja sitten taas paino tippuu. Nyt on ollut useamman kerran kipeänä ja taas on kylkiluut näkyvissä vaikka aiemmin oli jo saanut pyöreyttä. Koitan olla stressaamatta mutta ei se aina onnistu. Pelottaa että kuihtuu kohta koko lapsi.
4 lisää vielä, meillä vanhemman painon nousu on hidastunut nyt 4-5v iässä pituuteen verrattuna. Neuvola veikkasi, että paino etsii nyt ns paikkaansa ja lähtee nyt tasaantumaan, mutta paino tarkistetaan 5,5 vuotiaana. Tsemppiä sinulle :) Tiedän mitä koet, mutta tässä on nyt osattu vähän päästää irti siitä "lapseni on liian laiha" huonosta oma tunnosta ja annetaan asioiden mennä omalla painollaan. Sairaita kun eivät ole, niin ei hätää. Osa meistä vaan on aina pieniä ja siroja. Voit toki kannustaa lasta maistelemaankin esim. Tarroilla. Nuolaisu riittää ja saa tarran. Tai jotain sellaista..
Sirohan tuo tyttö tulee olemaan ja saa ollakkin, mutta kunhan nyt vähän edes saisi pyöreyttä lisää. Tässä välillä näytti jo paljon "terveemmältä" mutta sitten tuli taas kipeäksi. Harmittaa kun eräskin sukulainen nimitteli tyttöä rimppakintuksi ja laiheliiniksi. Se ei ainakaan auta tyttöä syömään sen paremmin.
Hei te kaikki huonosyömäisten lasten vanhemmat. Apteekista Fortini Multi fibre maitojuoma, jossa runsaasti kaloreita (täysvitaminoitu). 300kcal/200ml. Meidän tyttö 3,5v juo yhden tällaisen iltapalan jälkeen, jotta saisi kalorit täyteen päivässä. Auttaa siihen että lapsi voi ilman vanhempien stressiä harjoitella syömistä, ja ei paino tipu liikaa. Maut neutraali maito, kaakao, banaani, mansikka ja marjasmoothie.
Erikoislääkäri tätä aikanaan meille suositteli ja hyvä on. Jotkut lapset vaan oppii hitaammin syömisen makuun.
Kilpparin vajaatoiminta voi tosiaan aiheuttaa ruokahaluttomuutta. Toivottavasti lääkityksen kautta tilanne korjaantuu!
Mulla on hoikka poika. Nyt yli 8 - vuotiaana painaa 23 kiloa. On ollut aina hoikka, syö paljon!
Onko pysynyt omalla kasvukäyrällä?
Kuulostaa tosi kurjalta että 5- vuotiaan kehoa arvioidaan ääneen hänen kuullen ja ihan suvun kanssa. Pitäis vähän rajoittaa puheita. Välillä voisi puhua kauniisti hänen kehosta.
Myös ruoka-aineallergiat voivat aiheuttaa syömättömyyttä. Lapsi lopettaa niiden aineiden syömisen, joista hänelle tulee ikävä olo.
Apuja kirjoitti:
Hei te kaikki huonosyömäisten lasten vanhemmat. Apteekista Fortini Multi fibre maitojuoma, jossa runsaasti kaloreita (täysvitaminoitu). 300kcal/200ml. Meidän tyttö 3,5v juo yhden tällaisen iltapalan jälkeen, jotta saisi kalorit täyteen päivässä. Auttaa siihen että lapsi voi ilman vanhempien stressiä harjoitella syömistä, ja ei paino tipu liikaa. Maut neutraali maito, kaakao, banaani, mansikka ja marjasmoothie.
Erikoislääkäri tätä aikanaan meille suositteli ja hyvä on. Jotkut lapset vaan oppii hitaammin syömisen makuun.
Oi kiitos
Jos lapsi syö puuroa ja hedelmiä niin sehän on jo aika hyvä. Terveellisiä molemmat. Anna aamulla ja illalla puuroa ja hedelmiä ja tuollainen kalorijuoma päälle jos tarvetta on. Lapsi ei voi huonosti jos on iloinen ja leikkii ja pituuttakin on normaalisti. Ja koita nollata se oma stressi. Se ei yhtään auta sitä ruokailua, että äiti takakireänä kyttää. Tiedän, että olet huolissasi ja haluat hyvää, mutta (olen nähnyt näitä) se huolissaan kyttäävä äiti ei kyllä asiaa yhtään auta. Mulla on pari nirsoa lasta (onneksi poikia) ja noilla on pituuskasvun aiheuttama nälkä tuossa +11v auttanut syömisasiaa kummasti. Tytöillä vastaavaa vaihetta ei taida tulla ainakaan niin selvästi, mutta kyllä se lapsi hengissä pysyy. Toiset vaan on hitaita, kuka missäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hoikka poika. Nyt yli 8 - vuotiaana painaa 23 kiloa. On ollut aina hoikka, syö paljon!
Onko pysynyt omalla kasvukäyrällä?
Kuulostaa tosi kurjalta että 5- vuotiaan kehoa arvioidaan ääneen hänen kuullen ja ihan suvun kanssa. Pitäis vähän rajoittaa puheita. Välillä voisi puhua kauniisti hänen kehosta.
Pikkuinen on ollut aina, paitsi syntyessään. Nyt on käyrät lähteneet laskuun.
Ehkä ollaan tehty tästä syömisestä ja syömättömyydestä liian iso juttu. Tyttö vahtii itsekkin vartaloaan ja odottaa että paino nousee.
Meilläkin tyttö oli tuossa iässä tosi hoikka, kylkiluut näkyi selästä(kin) ja lappuhaalarit oli ainoat mitkä pysyi päällä. Tyttö söi kuitenkin ihan hyvin ja monipuolisesti, mutta määrät oli aina pieniä. Yllätyin, kun päiväkodissa kerrottiin että oli ottanut lisää. Ehkä toisten lasten esimerkki kannusti tai jotain? Koskaan tuo ei ollut minulle ongelma, kun tiesin että isänsä oli ollut armeijaan asti laiha kuikelo. Ja mitään nirsoilua ei ole koskaan ollut. On vaan osannut säädellä niitä syömisiään niin, että ei syö enempää kuin vatsa vetää ja herkutkaan ei uppoa, jos on kylläinen olo.
Meillä murrosikä korjasi tuon langanlaihuuden ihan itsestään.
Kokeile uusia ruokia ja älä arvostele tytön painoa ääneen. Olin (ja olen vieläkin) lapsena ja teininä välillä todella laiha ruokahaluttomuuden takia, ja huomauttelu ei auttanut asiaa ollenkaan. Halusin syödä, mutten voinut. Kyseessä ei siis ollut mikään syömishäiriö, vaan ihan silkka ruokahaluttomuus. Myöhemmin tälle löytyi syykin mutta en jaksa alkaa avata sitä tässä. Jouduin terveydenhoitajien ja opettajien silmätikuksi koska eihän teinityttö tietenkään voi olla ruokahaluton ja laiha muuten kuin syömishäiriön takia, ehei.
Meillä on molemmat lapset kasvaneet kylkiluut paistaen keskiarvon alapuolella, mutta kun ovat pysyneet normaalipainossa ja jaksaneet touhuta niin en ole nähnyt syytä hätääntyä. Kuulostaa kyllä tosi huolestuttavalta jos 5-vuotias lapsi tarkkailee kehoaan ja painoaan, eli nyt tarkkana sen suhteen mitä ja miten puhutte - tämä ei ole syytös, lapset lukee rivien välit ja äänenpainot ja silmien liikkeet tarkemmin kuin me aikuiset haluaisimme. Mutta oikeasti. Toivottavasti jos lapsella on jotain terveydellistä pulmaa niin se on helposti hoidettavissa, ja jos ei ole, toivottavasti saat mielesi rauhoitettua sen suhteen että lapsi nyt vain on hoikka.
No vanha viisaus vois päteä tähän eli ykskään lapsi ei oo nälkään kuollu katetun pöydän ääressä.
Eli kyllä se syö ku nälkä on.
Tyttö oli neuvolassa ja sielläkin häneltä tarkkaan kyseltiin mitä tykkää syödä ja mitä ei ja kuinka usein syö jne. Kyllähän tuo aavisti miksi me neuvolassa käytiin. Oikein siellä lupasi syödä paremmin.
Itse taas kotona mietin koko ajan mitä ruokaa antaisin ja pitäisikö taas jotain syömistä kokeilla laittaa. Koitan nyt ottaa rennommin. Kunhan tyttö taas oksennustaudista paranee niin ehkä se paino alkaa taas nousta. Pelottaa vaan taas seuraava punnitus. Liekkö kohta luulevat että meillä ei ruokaa anneta ollenkaan kun taas ei varmaan paino ole noussut uuden oksennustaudin vuoksi.
Älä stressaa suotta koska se heijastuu suoraan lapsen ruokahaluun. Minulla lapsi oli pienenä alipainoinen koska oksenteli herkästi refluksitaudin vuoksi ja alkoi karttamaan ruokia, jotka ajoivat oksettamaan. Lopulta päätin etten ota paineita jatkuvista punnituksista sairaalassa ja annan lapsen syödä haluamansa määrän kunhan syö ravitsemusterapeutin määräämän rasvalisän. Nyt teininä hän on pullukka koska alkoi rakastamaan ruokaa kun se alkoi pysymään sisällä paremmin lääkityksen saamisen ansiosta.