Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suvaitsevaisuuskasvatus peruskoulussa?

18.04.2017 |

Kuinka paljon lapsenne koulussa opetetaan feminismiä ja suvaitsevaisdoktriineja, vai oletko edes tietoinen niistä?

Voitko kertoa seikkaperäisiä esimerkkejä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu peruskoulun opetussuunnitelmaan ihan itse.

Vierailija
2/6 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännön toteutus vaihtelee opettajasta riippuen. Hyvän käsityksen saat kun liityt Facebookissa alakoulun aarreaitta ryhmään ja etsit aiheesta käydyt keskustelut.

Itse olen lukenut opsin tätäkin asiaa silmälläpitäen, mutta käytännön toteutukset tosiaan vaihtelee. Seta oli opsin kirjoitusvaiheessa hyvin aktiivisesti lobbaamassa ja tasa-arvo opas kouluihin on ollut nyt keväällä otsikoissa.

Monet opettajat hyvin aktiivisestikin sivuuttavat sukupuolet ja pitävät kunnia-asianaan olla näkemättä mitään eroja. Paljon on silti vanhanaikaista: "vinkkejä miten innostaa pojat lukemaan..?" -keskustelunaloituksia, missä hyvinkin stereotyyppisesti lähestytään asiaa. Valistuneemmat taas postaavat kauhistuneena kuvia enkun harjoituskirjasta, jossa " Nellyllä on pitkät hiukset ja hän on tekstin mukaan kaunis, kun lyhyttukkainen Phil taas on älykäs.."

Katsomusaineisiin on lanseerattu kaikille yhteinen "hyvä elämä"-osio, jossa esim. ekalle luokalle on listattu ainakin erilaiset perheet-teema.

Kirjoja tähänkin aiheeseen on kirjoitettu viime vuosina valtavasti, ainakin meidän kirjaston kirjahyllyssä on lukuisia kerrostalokirjoja yms. erilaisten perheiden käsittelyn tueksi. Opsin mukaan asiaa pitäisi käsitellä lähinnä lasten kokemusmaailmasta käsin eli keitä hänen elämänpiiriinsä kuuluu, mutta ilmeisesti jos lapsi ei tarpeeksi liberaaleja tunne niin moni opettaja kokee tarpeelliseksi vähän avartaa maailmankuvaa juuri näiden kirjojen ja videoiden kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että lienee kaikille selvää, että nimenomaan evankelis-luterilaisen uskonnon opettajat ovat et-maikkojen ohella tunnollisimpia näiden humanististen arvojen opettamisessa. Muut nimeltämainitsemattomat katsomukset eivät kokemukseni mukaan suhtaudu ollenkaan yhtä intohimoisesti näihin teeseihin.

Olen lueskellut mielenkiinnosta eri uskontojen ala-asteen oppikirjoja.

Tästä tuli mieleen, että kirjaton opetusmenetelmä lisääntyy jatkuvasti ja käytännössähän se tarkoittaa opettajille entistä vapaampia käsiä koostaa opetusmateriaali, joka heistä on antoisinta missäkin aineessa. Erot käsittelytavoissa luulisi entisestään lisääntyvän, siinä missä ennen kahlattiin joko kirjasarjaa A tai B, niin nyt materiaali koostetaan enemmän itse, omista lähteistä. Kirjoista luopumisessa ollaan käsittääkseni vielä kuitenkin aika alkumetreillä.

Vierailija
4/6 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koulukirjat ovat ainakin täynnä musta mies + valkoinen nainen pusuttelemassa keskenään.

Entä sitten? Pitäisikö naisten pussata jotain saastaista rajakkia?

Ei sun tartte pussata, kun mä otan sua leuasta kiinni ja pussaan.

T: Siniristilippu, kotka ja salamat tatuoitu selkään.

Vierailija
5/6 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Ninja on luonnollisin mutta mikä koulutus? 

Vierailija
6/6 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei kuulu. Ideologioiden opetus ei kuulu kouluun.