Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määrääkö (yksityiset) lääkärit liian helposti Pkv-lääkkeitä?

Vierailija
18.04.2017 |

🤔

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräyksen tekemällä lääkäri pääsee eroon hankalasta väärinkäyttäjästä. Niin minäkin varmasti lääkärinä tekisin. Onko heillä edes mitään hälyttimiä uhkaavia tilanteita varten?

Miten toisen henkilön esiintymisjännitys aivan eri organisaatiossa voi olla uhka terveydenhuollon työntekijälle?

Vierailija
42/53 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut määrää. Tosin niin määrää myös jotkut kunnalliset lääkärit.

Itselle tulee lähes joka päivä uusittavaksi rauhoittavia, unilääkkeitä ja vahvoja kipulääkkeitä, joita ko potilas on käyttänyt vuosikaudet ja usein kahta tai kolmea pkv lääkettä yhtä aikaa. Sijaisena on hankala alkaa puuttumaan näihin, mutta aika usein laitan kyllä uusintakiellon niin että potilaan on tultava lääkäriin jos haluaa lääkettä lisää. Silloin sekä hoitavan lääkärin että potilaan on ainakin hetkeksi pysähdyttävä miettimään onko käyttö järkevää. Joskus myös kieltäydyn uusimasta tai uusin vain pienimmän mahdollisen pakkauksen. Jos potilas on estänyt reseptikeskuksen tietojen katsomisen niin kieltäydyn automaattisesti uusimasta mitään lääkettä, koska uusiessani lääkkeen otan samalla kokonaisvastuun lääkityksen sopivuudesta ja tätä en tietenkään voi tehdä jos minulla ei ole tarvittavia tietoja siihen.

Mutta siis, tk:ssakin (jossa itse työskentelen), turhan usein joku on käyttänyt vuosikausia vahvoja lääkkeitä ilman että teksteissä on mitään merkintää miksi lääke on käytössä ja miksi sitä edelleen jatketaan.

Koet että määräämällä lääkkeitä et voi puuttua potilaan lääkkeidenkäyttöön? Kuulostaa järjenvastaiselta. Kertoisitko hieman tarkemmin niin me maallikotkin ymmärtäisimme. Sinä siis uusit reseptejä mutta koet ettet voi puuttua potilaan lääkkeidenkäyttöön. Ja toisaalta sanot että pystyt kuitenkin keltäytymään uusinnasta. Tämä voi mennä monelta muultakin maallikolta yli hilseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei bentsojen lopetus ole vaikeaa suuriltakaan annoksilta jos sen tekee laitoksessa tukilääkityksen ja valvonnan alaisena. Isoin vaara on epileptiset krampit joissa potilas saattaa teloa itseään.

Vierailija
44/53 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei bentsojen lopetus ole vaikeaa suuriltakaan annoksilta jos sen tekee laitoksessa tukilääkityksen ja valvonnan alaisena. Isoin vaara on epileptiset krampit joissa potilas saattaa teloa itseään.

Laitoskin voi olla ylimitoitettua. Ilman mitään suunnitelmaa ja tukitoimia mitään lääkettä tuskin kannattaa lopettaa. Mutta aika ylimitoitetuilta puheet mahdottomista lopetuksista kuulostavat jos vertaa siihen mitä kaikkea ihmiset muutenkin kokevat kotonaan. 

Vierailija
45/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit määräävät pkv lääkkeitä ja lopetus on mahdotonta. 

Vierailija
46/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koukuttavat potilaat pkv lääkkeisiin, väärällä diaknoosilla kipupotilaalle opamox ja lopetus on mahdotonta. Selvisin eturauhassyövästä mutta en rauhoittavien lopetuksesta. 

Vierailija
47/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle tulee lähes joka päivä uusittavaksi rauhoittavia, unilääkkeitä ja vahvoja kipulääkkeitä, joita ko potilas on käyttänyt vuosikaudet ja usein kahta tai kolmea pkv lääkettä yhtä aikaa. Sijaisena on hankala alkaa puuttumaan näihin, mutta aika usein laitan kyllä uusintakiellon niin että potilaan on tultava lääkäriin jos haluaa lääkettä lisää. Silloin sekä hoitavan lääkärin että potilaan on ainakin hetkeksi pysähdyttävä miettimään onko käyttö järkevää. Joskus myös kieltäydyn uusimasta tai uusin vain pienimmän mahdollisen pakkauksen. Jos potilas on estänyt reseptikeskuksen tietojen katsomisen niin kieltäydyn automaattisesti uusimasta mitään lääkettä, koska uusiessani lääkkeen otan samalla kokonaisvastuun lääkityksen sopivuudesta ja tätä en tietenkään voi tehdä jos minulla ei ole tarvittavia tietoja siihen.

Mutta siis, tk:ssakin (jossa itse työskentelen), turhan usein joku on käyttänyt vuosikausia vahvoja lääkkeitä ilman että teksteissä on mitään merkintää miksi lääke on käytössä ja miksi sitä edelleen jatketaan.

Tuollainen toiminta sinulta voi vaarantaa potilaan hengen. Mieti nyt jos potilaalla on useitakin vahvoja pkv-lääkkeitä ja lopetat kaikki seinään. Vieroitusoireisiin voi kuolla.

Vierailija
48/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten olisi hyvä saada mömmöt ajoissa. Jos tulee tarpeeseen.

Vierailija
49/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin kuin tuo lääkäri edellää väittää, ei ole mitään tieteellistä näyttöä että pkv -lääkkeet pienellä annoksella tuhoaisi aivoja tai aiheuttaisi Alzheimerin tautia. Mutta pitkään jatkunut unettomuus kylläkin ihan tasan varmasti heikentää kognitiota. 

Hyvin moni erittäin maltillisesti esim nukahtamislääkkeitä käyttävä elää laadukkaampaa elämää näiden lääkkeiden avulla , kuin niin ettei nukkuisi juuri koskaan. Meitä on monia , jotka kärsivät perinnöllisestä unettouudesta, ja pystymme esim hyvin pienellä annoksella nukahtamislääkkeitä (1/2 jotain stilncoctia tms) olemaan mukana työelämässä, kasvattamaan lapsia ja elämään täysipainoista elämää kunhan saa nukuttua sen 5-7 tuntia yössä. Aika moni olisi mennyt köyden jatkoksi jo ajat sitten, jos ei tätä pientä apua olisi saanut. Väärinkäyttäjät ovat valitetattavasti vieneet tämänkin mahdollisuudeen. t. uneton ja toivoton.

Vierailija
50/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt imovaanea monta vuotta. Aina ennen tk lääkäri uusi sen 30kpl. Nyt varmaan puolivuotta olen saanut 230kpl kun pyysin.  Kaisa nähnyt vuosien saatossa että en ole väärinkäyttäjä.  Olen tullut niistä riippuvaiseksi.  Nyt olen ominluvin lopettatamassa pubrobionin. Saa nähdä mitn menee olen ollut ilman 4 päivää. 

Vierailija
51/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääke on toiminut ja toimii edelleen pitäen ne oireet kurissa, johon se on määrätty. 

Miksi te ette ilmoita potilaalle, miksi ei uusita ja mitä uusintakielto tarkoittaa? 

Se "ota yhteyttä terveyskeskukseen" on hyvin epämääräinen ja saattaa säikäyttää tosi pahasti. 

Mulla on ollut jatkuvasti opamox ja imovane katkolla. Eivät ole tajunneet, että niiden takia en ole rampannut valittamassa unettomuutta ja paniikkihäiriö pysyy kurissa. 

"Ensisijaisesti lääkkeettömät hoitokeinot ja ei pitkäaikaiseen käyttöön". No pitäskö vaikka tarkistaa toimiiko lääke vielä ja mikä potilaan meininki muuten on?!? 

Parhaillaan joutuu sairaslomalle näiden katkomisten ja lekureiden mielivaltaisten päätösten takia. 

Vierailija
52/53 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin kuin tuo lääkäri edellää väittää, ei ole mitään tieteellistä näyttöä että pkv -lääkkeet pienellä annoksella tuhoaisi aivoja tai aiheuttaisi Alzheimerin tautia. Mutta pitkään jatkunut unettomuus kylläkin ihan tasan varmasti heikentää kognitiota. 

Hyvin moni erittäin maltillisesti esim nukahtamislääkkeitä käyttävä elää laadukkaampaa elämää näiden lääkkeiden avulla , kuin niin ettei nukkuisi juuri koskaan. Meitä on monia , jotka kärsivät perinnöllisestä unettouudesta, ja pystymme esim hyvin pienellä annoksella nukahtamislääkkeitä (1/2 jotain stilncoctia tms) olemaan mukana työelämässä, kasvattamaan lapsia ja elämään täysipainoista elämää kunhan saa nukuttua sen 5-7 tuntia yössä. Aika moni olisi mennyt köyden jatkoksi jo ajat sitten, jos ei tätä pientä apua olisi saanut. Väärinkäyttäjät ovat valitetattavasti vieneet tämänkin mahdollisuudeen. t. uneton ja toivoton.

Oon miettinyt, mitä sitten jos annokset nousisivatkin jos ei aiheuta sivuoireita?

Siis muuta kuin toleranssin kasvun ja riippuvuuden. 

Jos se elämä kuitenkin on parempaa ja suoriutuu kuten ihmisen pitää. 

Vierailija
53/53 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen toiminta sinulta voi vaarantaa potilaan hengen. Mieti nyt jos potilaalla on useitakin vahvoja pkv-lääkkeitä ja lopetat kaikki seinään. Vieroitusoireisiin voi kuolla.

Tiedät paremmin kuin läägärs? Eiköhän riipu ihan lääkkkeestä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan