Pelkään etten koskaan tule saamaan kumppania, koska olen (raitis) alkoholisti :(
Alkoholi on lähes kaikille jotenkin niin arkipäivää. Mutta minulle se on myrkky ja ahdistava, hirveä asia. Kun join vielä ajoin törkeän rattijuopumuksen, varastin kaupoista ihan turhia juttuja ja alkoholia, kaatuilin tosi usein niin, että naamassa on kolme ikuista arpea muistuttamassa niistä.
Haluaako kukaan oikeasti viettää ihan kokonaan raitista elämää? Olen realisti ja tiedän ettei siitä kyllä mitään tule jos mies "vähän ottaa" ja minä katon vierestä sellaista. Nähty ja koettu on. Olen vasta 25-vuotias. Ja tuntuu ettei mitään lomailua tai hauslaa voi tehdä ilman sitä, että se alkoholi tulee aina kuvioihin... ja kun en tosiaankaan ole sinut ongelmani kanssa ja AA:n fraaseja saarnaamassa, muita valistamassa, niin ihan hiton vaikeaa aina kieltäytyä juomisesta kun ihmiset minun ympärillä sitä tyrkyttää koko ajan. Enkä ihmettele periaatteessa kun olinhan ennen kova ottamaan, mutta en tiedä miksen vielä halua sanoa kaikille, että se on kokonaan ohi nyt se. Itkettää.....
Kommentit (36)
Minulla päinvastainen ongelma eli kaveripiirissä ei ole juuri ollenkaan henkilöitä jotka käyttäisivät alkoholia :D raittiita nuoria on paljon! Olen saman ikäinen kanssasi.
Kyllä kumppani löytyy. Itseäni ei haittaa puolison kohtuukäyttö, mutta hän on aina ottanut fiksusti (viisasten juoma?) Tsemppiä! t. toinen raitistunut alkoholisti.
Mitä AA kokoontumisissa tehdään?
Mulla on vaan jenkkileffoista tuttumalli mielessä. Moi mä olen Jore, oon alkoholisti. Moi Jore! Sitten Jore kertoo riipaisevan tarinan omasta elämästään, joka liittyy löyhästi illan aiheeseen.
Sitten muut nyökyttelee ja kyynelehtii. Lopuksi jaetaan raittiuspoletit ja poltellaan pirukseen tupakkaa ja juuan kahvia.
Jokaisella on oma tukihenkilö (samaa sukupuolta), jolle voi soittaa aina, kun tekee mieli juoda.
Tuo mielikuva on monilla muillakin, sen takia muutamaa ei saa kokouksiin, koska siellä pitää avautua. Myöskään ei luottoa ole, että vaitiolovelvollisuutta noudatetaan.
Raittiita miehiä kyllä löytyy! Käytän itse alkoholia, mutta kaveripiirissäni on tällä hetkellä neljä raitista miestä, iältään 30-60 v. Yksi on ajat sitten raitistunut alkoholisti ja loput saivat vain tarpeekseen alkoholin viihdekäytöstä. Jokainen on hauskaa seuraa ja keksii paljon kivaa tekemistä, ollaan käyty keikoilla ja syömässä porukalla sekä pidetty erilaisia illanistujaisia. Ja hyvin ovat tyttöystäviä löytäneet, yksi taitaa olla sinkkuna nyt. Joten raittiit eivät ole harvinaisia eikä varsinkaan tylsiä, ole ap ylpeä itsestäsi!
Mä yritän rimpuilla alkoholista eroon. Tarvisin varmasti ulkopuolista apua aluksi ja uskon että esimerkiksi rasvamaksa on jo joko olemassa tai vain ajan kysymys, milloin se todetaan.
Ongelma on lääkärissä käynti. Tiedothan jää sinne onakantaan ja ovat siellä aina näkyvissä. Pelottaa se leimautuminen. Siksi aina valehtelen lääkärissä alkon käytöstä.
Ap:lle sanoisin, että upea suoritus! Olet vielä niin nuori, että varmasti löydät seuraa. Omille alkoholia käyttäville ystäville sanot vain reippaasti, että olet päättänyt näin ja tuntuu hyvältä. Urheilu- ja luontoporukoista varmasti löytyisi samanlaista seuraa.
25: Cityterveydessä voit ottaa verikokeita ilman lähetettä ja ultrankin saa ilman lähetettä. Tiedot ei varmaan sieltä mene omakantaan? Tai en oo varma, kannattaa kysyä heidän aspasta.
25: jos et lääkäriin uskalla mennä, niin googlaapa Nina Saine amplia klinikka. Häneltä saattaisit saada avun.
Fakta on AP myös, että alkoholistina et ihan takuuvarmasti saa mitään järkevää puolisoa (sen toisen alkkiksen). Raittiina sinun mahdollisuutesi ovat kasvaneet todella rajusti. Osa ihmisistä halveksii entisiä alkoholisteja (myös heidän lapsiaan; itse olen sellainen); OK, se on totta. Mutta näistä ei pidä välittää - on paljon myös niitä, jolla itsellään on ollut vastoinkäymisiä ja pystyvät ymmärtämän, että kukaan ei ole täydellinen ja menneisyydestä pääsee kyllä eroon ja irti. Uudet alut ovat täysin mahdollisia.
Hyvää uutta alkua sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Mä yritän rimpuilla alkoholista eroon. Tarvisin varmasti ulkopuolista apua aluksi ja uskon että esimerkiksi rasvamaksa on jo joko olemassa tai vain ajan kysymys, milloin se todetaan.
Ongelma on lääkärissä käynti. Tiedothan jää sinne onakantaan ja ovat siellä aina näkyvissä. Pelottaa se leimautuminen. Siksi aina valehtelen lääkärissä alkon käytöstä.
Ap:lle sanoisin, että upea suoritus! Olet vielä niin nuori, että varmasti löydät seuraa. Omille alkoholia käyttäville ystäville sanot vain reippaasti, että olet päättänyt näin ja tuntuu hyvältä. Urheilu- ja luontoporukoista varmasti löytyisi samanlaista seuraa.
Häpeä on paha.
Luultavimmin se lääkäri kyllä jo tietää ongelmasi. Sen meinaan näkee naamasta. Itse holistin lapsena valitettavasti perustietooni ihmisistä kuuluu se, että tunnistan naamasta ja haistan heti, kun joku on alkkis. Kivaa olla pätevä tällaisessa asiassa. Tuonne noin 35:n pystyy ehkä piilottamaan ulkonäössä tupakan ja alkoholismin (kroppa antaa vielä anteeksi), mutta sitten ei kyllä enää. Eikä nuorempanakaan kovin rajussa käytössä.
Mutta: pohjalta ei pääse kuin ylöspäin.
Mieti vaikka, että jos sinulla olisi AIDS, olisi vielä kauheampaa mennä sinne lekurille.
Vierailija kirjoitti:
Vai että raitis alkoholisti. :D
Sä olet alkoholisti. Raitis et voi olla ikinä, kun sairastuit alkoholisimiin. Ehkä parantuva alkoholisti, mutta raitis ei tod.
Miksi muka ei voi olla? ex-alkoholisti voi minusta aivan hyvin olla absolutisti eli raitis.
Lapsen siittänyt tai synnyttänytkin voi olla lapseton, jos lapsi on kuollut. Se on joskus ollut, ja on äiti tai isä, mutta on silti lapseton. Nyt.
Syöpää sairastaneella on riski saada se uudestaan; silti on puhdas tai terve; syövätön. Siitä ei ole ripettäkään jäljellä.
Kokeile kannabista tai amfetamiinia. Myös kipulääkkeet ovat hyvä vaihtoehto.
Mun mies raitistui Naantalin Rehapissa (minnesota-mallinen hoito) ja siellä on tullu tavattua just nuoria miehiä jotka on kaivannu puolisoa joka ei juo, mutta ei ole juomatta pelkästään uskonnollisten syiden takia.
Facebook-ryhmään kannattaa liittyä tai soittaa ja kysyä paikasta enemmän, jos et siis jo ole minnesotan avulla raitistunut. Toki kaikki tavat raitistua on ihan yhtä arvokkaita, mutta tässä oma vinkkini kuinka itse niitä raiittiina olleita nuorukaisia oon tavannu. :)
Tsemppiä, oikeasti raitistuneitra on olemassa, koska raitis ei retkahda. Se on se oikea "asetus" päässä, mutta tottakai raittiuttaan pitää hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuukäyttäjä kirjoitti:
Etsi jostain kaltaisesi raitistunut alkoholisti. Alkoholistin kanssa repsahdat ja kohtuukäyttäjän kanssa asiasta tulee kuitenkin jonkinlaisia ongelmia.
Miksi ihmeessä kohtuukäyttäjän kanssa tulisi ongelmia? Olen itse kohtuukäyttäjä, juon alkoholia harvoin ja silloinkin yleensä vain yhden annoksen, joskus harvoin kaksi. Ja voisin yhtä hyvin olla juomattakin, mutta lähinnä miehen yllyttämänä tulee juotua edes tuon verran. Jos minulla olisi puolisona raivoraitis, niin en varmaan itsekään joisi ollenkaan. Tai jos joskus lasillisen ottaisin, niin tuskin se raivoraitis siitä raiteiltaan menisi.
Ihan loogisesti, koska sitä on tarjolla - se tuoksuu ja se näkyy. Toinen ihminen tuoksuu viinalta ja alkaa tehdä mieli.
Itselläni on paino-ongelma ja mm. suklaan ym. suhteen on paljon helpompaa olla 0-linjalla kuin kohtuukäyttäjä. Jos asunnossa toisella ihmisellä on suklaarasia auki, se on kidutusta minulle ja otan. Kun sokerihumala alkaa, sitä on vaikea lopettaa. Elimistö haluaa sokeria. On paljon helpompaa olla 0-linjalla.
Addiktius kuin addiktius.
Tupakan suhteen takuuulla on sama: kun muut polttelevat ja sen haistaa ja näkee; sitä on tarjolla ("ota yksi"), niin lakko rikkoutuu.
Pahimpia ovat juuri ystävät, jotka tuputtavat, että "ota yksi" - oli se sitten se suklaanpala tai epäilemättä se kalja.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile kannabista tai amfetamiinia. Myös kipulääkkeet ovat hyvä vaihtoehto.
Addiktoituvan ihmisen ei kannata vaihtaa addiktiuttaan toiseen.
Uskon vakaasti, että taipumus mm. päihteisiin on geneettinen heikkous. Osa addiktoituu helpommin kuin toiset. Tästä on tutkimustakin.
Saako kysyä, miten pääsit alkoholista eroon?
T. Kaksi läheistä alkoholisteja, toinen varmaan jo liian pitkällä, ettäkö kukaan voisi enää auttaa ja toinen saattaisi olla vielä autettavissa...