Vahva epäilys, että mulla on ADD. Help..
Olen tehnyt netissä testejä, peilannut oireitani, miettinyt koulu aikoja. Olen aika varma asiasta. Nyt haluaisin elämääni helpotusta. Ainut vaan, että mulla on kaksi lasta, joihin tää asia ei vaikuta ollenkaan. Jos soitan psykiatriselle, tehdäänkö automaattisesti lasu?
Kommentit (23)
Ei tehdä todellakaan, jos sinulla on muuten arjen hallinta kunnossa, etkä käytä päihteitä.
🇺🇦🇮🇱
Kyllä arjen hallinta on kunnossa.En käytä, paitsi ehkä kerran parissa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä arjen hallinta on kunnossa.En käytä, paitsi ehkä kerran parissa kuussa.
Jos arjen hallinta on kunnossa niin mikä on se mihin haluat "helpotusta"?
Meillä on rutiinit kunnossa perheessä. Ruoka ja nukkuma ajat on samat. Asiat vaan tuppaa jäämään viime tippaan. Hankala aloittaa eri asioita, paitsi niitä, mitkä on ihan pakko. Ajatukset harhailee paljon. Kaupassa jään usein miettimään mitä pitikään ostaa ja silti saattaa unohtua jotain.
Lisäksi olen mestari hävittämään tavaroitani. Se on yleinen vitsi ystävä porukassakin, sitten niitä etsitään kissojen ja koirien kanssa.
Mutta lapsilta ei puutu mitään..
ADD on neurologinen eikä psykiatrinen häiriö.
Kyllähän toi kuulostaa juurikin siltä mitä epäilet itsekin. Millainen olit lapsena?
Niin ja tota listaa olisi voinut jatkaa, mut tossa muutama esimerkki
Vierailija kirjoitti:
Meillä on rutiinit kunnossa perheessä. Ruoka ja nukkuma ajat on samat. Asiat vaan tuppaa jäämään viime tippaan. Hankala aloittaa eri asioita, paitsi niitä, mitkä on ihan pakko. Ajatukset harhailee paljon. Kaupassa jään usein miettimään mitä pitikään ostaa ja silti saattaa unohtua jotain.
Lisäksi olen mestari hävittämään tavaroitani. Se on yleinen vitsi ystävä porukassakin, sitten niitä etsitään kissojen ja koirien kanssa.
Mutta lapsilta ei puutu mitään..
Mutta eikös kaikki ihmiset ole juuri tuollaisia? Kuulostaa todella tutulta ainakin minulle. Toki olen kehittänyt omia selviytymismekanismejani vuosien mittaan. Ennen olin myöhässä kaikkialta ja edelleen unohdun haaveilemaan tämän tästä. Mutten ole mitenkään hyperaktiivinen todellakaan. Silti mulla on korkeakoulututkinto, hyvä vakityö ja perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lapsilta ei puutu mitään..Mutta eikös kaikki ihmiset ole juuri tuollaisia? Kuulostaa todella tutulta ainakin minulle. Toki olen kehittänyt omia selviytymismekanismejani vuosien mittaan. Ennen olin myöhässä kaikkialta ja edelleen unohdun haaveilemaan tämän tästä. Mutten ole mitenkään hyperaktiivinen todellakaan. Silti mulla on korkeakoulututkinto, hyvä vakityö ja perhe.
Niin. En tiedä sitten onko kaikki tuollaisia. Itse olen ollut aina. Koulussakin oli aina vaikea keskittyä oppitunneilla kun jäin haaveilemaan. Kyse ei ollut siitä, ettenkö olisi halunnut oppia ja pidin sitä tärkeänä, jotenkin vaan uppouduin omiin ajatuksiin paljon.
Ammattikoulussa tilanne olikin paljon parempi, kun olin aidosti kiinnostunut.
Hankkiudut tutkimuksiin yksityiselle psykiatrille joka sitten lähettää keskussairaalaan ja ne tekee siellä diagnoosin (jos tekee). Diagnoosia taas tarvitset lähinnä lääkkeitä varten.
Sulla on samat oireet kun mulla. Sain diagnoosin pari vuotta sitten.
Mitä nettitestejä olet tehnyt ? Oletko lukenut ihan itse häiriöstä ja lukenut muiden kokemuksia? Nettitestit nyt antaa vähän kaikelle pisteitä.
Se millainen olit lapsena vaikuttaa kaikista eniten diagnoosiin, ei se millainen olet nyt. Kuka tahansa voi unohdella asioita ja olla pitämättä asioiden tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Hankkiudut tutkimuksiin yksityiselle psykiatrille joka sitten lähettää keskussairaalaan ja ne tekee siellä diagnoosin (jos tekee). Diagnoosia taas tarvitset lähinnä lääkkeitä varten.
Mistä lähtien ne ovat keskussairaalaan lähettäneet? Lähetettä ei saa yleisellä puolella paitsi jos kyse on lapsesta tai että se vaikuttaa elämään niin paljon. Usein aikuiset joutuvat maksamaan omasta pussista tutkimukset yksityisellä (kuten minä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lapsilta ei puutu mitään..Mutta eikös kaikki ihmiset ole juuri tuollaisia? Kuulostaa todella tutulta ainakin minulle. Toki olen kehittänyt omia selviytymismekanismejani vuosien mittaan. Ennen olin myöhässä kaikkialta ja edelleen unohdun haaveilemaan tämän tästä. Mutten ole mitenkään hyperaktiivinen todellakaan. Silti mulla on korkeakoulututkinto, hyvä vakityö ja perhe.
Add eroaa adhd sta juuri siinä että add ei ole hyperaktiivisuutta h siinä adhd lyhenteessä tarkottaa hyperaktiivisuutta.
Adhd=Attention deficit hyperactivity disorder
Add=attention deficit disorder
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Toki asioiden aloittaminen on joskus vaikeaa kaikille, ja jokainen unohtelee asioita ja myöhästelee. Mutta se jatkuva kaaos, ihan kaiken lykkääminen ja ihan kaiken hävittäminen ei ole normaalia.
Hei ap,
voit esimerkiksi soittaa terveyskeskukseen ja pyytää lähetteen neuropsykiatriselle / neurologille (kummassa yksikössä ADD:tä sinun alueellasi tutkitaankaan). Jos menet yksityiselle, suosittelen, että selvittelet vähän neurologeista, kuka handlaa homman. Todennäköisesti sinulle tehdään neuropsykologinen testaus, menit sitten julkisella tai yksityisellä. Se seulontakaavake ei riitä.
*
Se, millainen olit lapsena, vaikuttaa paljon diagnoosiin, jos sinulla on esim. lastenneurologian merkintöjä tms., siellä saattaa olla huomioita esim. "tarkkaamattomuudesta" tai "hutiloinnista" tai jostain vastaavasta. Jos sinulla on ADD ja olet tyttö, lapsuuden tarkkaamattomuus on voinut esimerkiksi opettajilta jäädä pimentoon. Lisäksi ADD:ssä /ADHD:ssä on spesifiä oireistoa, joihin mm. neuropsykan testauksissa kiinnitetään huomiota.
T. ADHD-diagnoosin aikuisena saanut
Koulussa tuli paljon huolimattomuus virheitä esim. Matematiikassa. Jä juurikin ajatusten harhailua. 11 vuotiaan opettaja passitti psykologille, muistakseni keskittymiskyvyn puutteen ja soveltavien tehtävien vaikeuden takia. Sen jälkeen suositeltiin sudokuja vaan😀
No ei.