Miten pääsen katumuksesta?
Miten te muut selviätte siitä, että olette tehneet virheen?
En tiedä olenko erilainen, mutta minulla on tapana mässäillä tekemilläni virheillä loputtomiin. Saatan miettiä vuosien takaisia erheita ja soimata niistä itseäni loputtomiin. En todellakaan halua elää näin.
Olen luonteeltani aika perfektionisti ja "tuplatarkistelija", joten en todellakaan mokaile usein. Mutta joskus arviointikyky pettää, ja skarppina ei voi olla joka sekunti. Ymmärrän tämän järjellä, ja että kaikki erehtyy, myös minä, mutta silti katumusajatukset ja itseni soimaaminen on minulle jokapäiväistä.
Antakaa neuvoja :-(
Kommentit (14)
Ootko masentunut? Masentuneilla on usein tapana nähdä itsensä negatiivisessa valossa ja juurikin mässäillä noilla tekemillään virheillä.
Omalta osalta täytyy sanoa, että olen siedättänyt itseni olemaan välittämättä virheistä. Kun mokaa tarpeeksi paljon, niin siihen turtuu. Ei vaan enää hävetä eikä nolota, eikä tunnu missään, ja ohitan olankohautuksella. Ehkä se onkon just se, ettet mokaile tarpeeksi.
Et mitenkään. Tuo on älykkään ja jopa erittäin analyyttisen ihmisen piirre. :)
Opettele elämään asian kanssa. Niin se vain on. Ei se koskaan lopu.
Virheistään voi toki yrittää oppia.
Tai sitten jossain vaiheessa luovutat, niin kuin esimerkiksi minä olen tehnyt.
Mun jättimokien suma vain tihenee, mutta lisää vettä myllyyn! :D
Ei käy eläminen tylsäksi, kun aina pitää morkkistella. ;)
Jossain vaiheessa tajuat, ettei sinua hyväksytä "sellaisena kuin olet".
Suurimpia harhoja, mitä ihmisten mieliin tuputetaan.
Opettele kontrolloimaan ajatuksiasi. Kiinnitä huomiota siihen kun alat jauhaa samaa kaavaa päässäsi, ja käske itseäsi lopettamaan. On täysin mahdollista opetella pois vanhoista ajatuskuvioista.
"Muutkin mokaa", jos yhtään lohduttaa. Välinpitämättömyys ei välttämättä ole se paras tapa kuitenkaan. Voi tulla jo kusipääksi tai sitten hölmöksi, joka mokailee jatkuvasti edes itse tajuamatta seurauksia. Mutta tuo voi auttaa, että isommassa mittakaavassa olet vaan yksi meistä miljardeista ihmisistä. Kaikki mokailee joskus, eikä kukaan ole täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Opettele kontrolloimaan ajatuksiasi. Kiinnitä huomiota siihen kun alat jauhaa samaa kaavaa päässäsi, ja käske itseäsi lopettamaan. On täysin mahdollista opetella pois vanhoista ajatuskuvioista.
Minullakin on välillä päässäni ahdistavia ajatusmalleja, joista ei meinaa päästä irti. Tämä on kai totta, että voi opetella niistä pois, mutta en ole ihan varma miten. Luulen, että vain kokemukset auttavat omalla kohdallani. Kun saan itse koettua jotain, joka kumoaa aiemman ajatuskuvion, niin se todistaa ja edesauttaa, että voin ajatella toisin. En pysty vaan päättämään, että nyt vaan alan ajattelemaan toisin. Siinä mielessä ajatusten kontrollointi on lähes mahdotonta kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on välillä päässäni ahdistavia ajatusmalleja, joista ei meinaa päästä irti. Tämä on kai totta, että voi opetella niistä pois, mutta en ole ihan varma miten. Luulen, että vain kokemukset auttavat omalla kohdallani. Kun saan itse koettua jotain, joka kumoaa aiemman ajatuskuvion, niin se todistaa ja edesauttaa, että voin ajatella toisin. En pysty vaan päättämään, että nyt vaan alan ajattelemaan toisin. Siinä mielessä ajatusten kontrollointi on lähes mahdotonta kohdallani.
Ei se ole mahdotonta, se vain vaatii harjoittelua. Aivoja voi harjoittaa siinä missä muitakin lihaksia. Sitkeällä harjoittelulla opit kontrolloimaan ajatuksiasi.
Mä en kadu mitään pikku juttuja, mutta on pari asiaa mitä olen katunut ihan hirveästi jo monta vuotta enkä pääse siitä yli. Tiedän, että turha märehtiä ja murehtia, kun tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta vaikea on olla katumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mahdotonta, se vain vaatii harjoittelua. Aivoja voi harjoittaa siinä missä muitakin lihaksia. Sitkeällä harjoittelulla opit kontrolloimaan ajatuksiasi.
Niinpä kai, mutta aivot ei todellakaan ole mikään tavallinen lihas. Jos siellä on asioita, jotka on opittu ja koettu vuosikymmenten aikana, sekä temperamentti ja luonteenpiirteet geeneissä, niin ei niitä ajatuksia niin vaan kontrolloida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä kai, mutta aivot ei todellakaan ole mikään tavallinen lihas. Jos siellä on asioita, jotka on opittu ja koettu vuosikymmenten aikana, sekä temperamentti ja luonteenpiirteet geeneissä, niin ei niitä ajatuksia niin vaan kontrolloida.
Ei niin vaan, sanoinkin että se vaatii harjoittelua ja sitkeyttä.
Käy juttele psykologin kanssa, hän voi suositella ajatustenhallintakeinoja. Oppii esim. sanomaan itselleen "lopeta, muista mitä sovittiin psykologin kanssa", (kun oli sovittu, etten päästä vanhoja vatvovia ajtuksia pörräämään ympyrää päässäni).
Minä selviän siitä soimaajasta toisen kehittämäni näkökulman, eli "äänen" avulla. Se on itselleen ihmisyyden anteeksi antaneen ääni.
Itselleen anteeksi antaminen voi olla vaikeaa, mutta sitäkin voi opetella.
Miten tosiaan? Kadun aivan hurjasti erästä asiaa. Vahinko siitä on tullut vain minulle (etuhammas pilalla). Ei ollut tapaturma tms. Miten päästä yli?
Ajattele. Ei antikristuskaan mieti virheitä!