Miten saan teinipoikani kiinnostumaan hygieniastaan? Tyttöystäväkin on, mutta lähes yhtä likainen..
Tuntuu olevan joku in-juttu noissa piireissä olla likainen. Rasvainen tukka jota ei pestä (ehkä kerran kuussa mäntysuovalla), ei käytetä dödöä ja vaatteetkin saa ihan rauhassa olla likaiset. Koko huoneensa löyhkää. Parisuhde on kestänyt jo toista vuotta joten asiat on sillä saralla kunnossa, ja välillä meneekin pesemään hampaansa kun tyttöystävä pyytää. Muuten pesee muutaman kerran víikossa.
Jos kyseessä olisi lapsi, voisi suihkuun vain komentaa ja ne vaatteet voisi vain laittaa pesukoneeseen. Se ei ole kuitenkaan ihan niin yksinkertaista kun kyseessä on 17-vuotias joka on muutenkin aika vaikea tapaus. Pitääkö mun vain luottaa että tämä on vaihe ja odottaa sen menevän ohi, vai taistelenko tästä asiasta niin kauan kunnes poika muuttaa kotoa pois ja sen jälkeen annan homehtua omassa luukussaan?
Kommentit (43)
Minulla on kolme lasta, vanhin on poika, jo aikuinen, ja kaksi tytärtä. En ole antanut erivapauksia kummallekaan sukupuolelle ja huolehtivat kaikki hygieniastaan hyvin. Nuorin ei ole vielä murrosiässä, mutta en ole koskaan huomannut, että isommat lapseni haisisivat kainalo- tai jalkahielle. Pojallani taisi olla ammattikoulussa vaihe, että suihkuun oli patisteltava, mutta meni kuitenkin. Ja sitten taas patistelin pois suihkusta, kun suihku kesti puoli tuntia.
Ottaisin asian ystävällisesti puheeksi ja kertoisin, että suihkussa käydään päivittäin ja hampaat pestään vähintään kerran päivässä. Enkä antaisi periksi.
Mun mieheni on tällainen entinen likainen teinipoika. Hänen vanhempansa olivat alkoholisteja, lapsi sai siinä sivussa pärjäillä miten osasi. Nykyään sentään pesee hampaitaan useammin kuin suhteemme alkuaikoina, jolloin ei oikeasti pessyt ollenkaan. Olen minäkin varmaan tosi pitkäpinnainen tyyppi kun olen tänne asti viitsinyt tällaista katsella...
Hyvä juttu jos tuo huono hygienia on vaan vaihe, eikä mikään opittu tapa (tavattomuus).
Amen