Vierailija

Älkääkä viitsikö valehdella, koska tekijätiedot on helppo tarkistaa levyjen diskografiasta. Aloitan: Jari Sillanpää.

• ylös 7
  • alas 3

Sivut

Kommentit (39)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suvi Teräsniska - vai onko hänellä sanoituksia?

Ei ole sävellyksiä eikä sanoituksia. Sitähän se Suvi kirjaimellisesti itki Vain elämäässä kun on pelkkä tulkitsija.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Näyttäisi siltä että areena-kokoluokan artisteista vain rokkibändit ja räppärit tevät musiikkinsa itse - tai Haloo Helsingin ja PMMP:n tapauksessa osallistuvat sen tekemiseen.

Vierailija

Aloittajan kysymys kuulosta siltä kuin artistin pitäisi tehdä itse biisinsä. Miksi pitäisi? Aika harva klassisen musiikin esittäjä säveltää itse biisinsä. Ja harva säveltäjä myöskään esiintyy. Usein ne parhaimmat lopputulokset tulee juuri niin, että musiikin eri osa-alueet ovat ammattilaisten tekemiä. Miksi populaarin musiikin esittäjän pitäisi tehdä itse biisit, joita esittää? Tekeekö taksikuski autonsa, sihteeri tietokoneensa, tarjoilija tarjoamansa ateriat, näyttelijä näytelmän tekstin tai elokuvan musiikin? Ehkä aloittaja ei tarkoittanut arvostella näitä artisteja, mutta kysymyksen sävy viittasi siihen.  

• ylös 5
  • alas 12
Vierailija

En minä tällä mitään negatiivista tarkoittanut koska musiikki on tärkeintä oli biisit sitten tehnyt kuka tahansa. Itse en diggaa vain muiden kappaleita läpi laulavia artisteja, koska he eivät voi vaikuttaa siihen mitä heille laulettavaksi annetaan. Robinkin on tainnut osallistua alusta asti jonkun biisin tekoon?

Ap

Vierailija

Minulla oli epäilyjä muutaman naisartistin sihteen, mutta tarkistin tekijätiedot. Kyllä näköjään Anna Puu, Janna ja Jenni Vartiainen tekee itse suuren osan kappaleisiinsa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En minä tällä mitään negatiivista tarkoittanut koska musiikki on tärkeintä oli biisit sitten tehnyt kuka tahansa. Itse en diggaa vain muiden kappaleita läpi laulavia artisteja, koska he eivät voi vaikuttaa siihen mitä heille laulettavaksi annetaan. Robinkin on tainnut osallistua alusta asti jonkun biisin tekoon?

Ap

Riippuu laulajasta laulaako hän biisit läpi vai ei. En kutsuisi Edith Piaffia, Frank Sinatraa, Elvistä jne läpilaulajiksi. Biisin kirjoittaminen ja sen tulkinta ja  laulaminen vaativat erilaisia lahjakkuuksia. Joskus ne yhdistyvät samassa henkilössä, mutta silloinkin on usein niin, että laulussa tingitään: siger-songwriterit ovat enemmän kirjoittajia kuin laulajia ja tulkiitsevat biisejään vaillinaisen laulunsa  rajoissa, ovat tekniikkansa vankeja eivätkä tekniikkansa valtiaita. Monesti tulee mieleen, ettenkin suomipoppareiden kohdalla, kuinka paljon biisi oliiskaan hyötynyt, jos se olisi annettu oikealle laulajalle laulettavaksi.

Samaa mieltä. Kyllä ne todella suuret artistit ovat juuri niitä, jotka tekevät oman musiikkinsa. Ne, jotka jäävät historiaan. Nämä Suomen hölynpöly "artistit" ovat kyllä ihan kertakäyttökamaa. Viiden vuoden päästä kukaan ei muista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ap

Riippuu laulajasta laulaako hän biisit läpi vai ei. En kutsuisi Edith Piaffia, Frank Sinatraa, Elvistä jne läpilaulajiksi. Biisin kirjoittaminen ja sen tulkinta ja  laulaminen vaativat erilaisia lahjakkuuksia. Joskus ne yhdistyvät samassa henkilössä, mutta silloinkin on usein niin, että laulussa tingitään: siger-songwriterit ovat enemmän kirjoittajia kuin laulajia ja tulkiitsevat biisejään vaillinaisen laulunsa  rajoissa, ovat tekniikkansa vankeja eivätkä tekniikkansa valtiaita. Monesti tulee mieleen, ettenkin suomipoppareiden kohdalla, kuinka paljon biisi oliiskaan hyötynyt, jos se olisi annettu oikealle laulajalle laulettavaksi.

Mun mielestä ei kaikkea tarvitse tehfä ykfin vaan olla mukana tekijätiimissä on hyödyllistä. Anna Abreu on ehkä surullisin esimerkki siitä kun muut ohjailee täysin hänen uraa: viimeisin engl.kielinen levy ei myynyt edes kultaa, jolloin levy-yhtiön sedät käski vaihtaa laulukielen suomeksi. Ei mennyt tämäkään tekele kaupaksi joten sedät suunnittelee nyt jotain muuta. Artistilta ei tässä kysytä mitään vaan joutuu laulamaan mitä käsketään (kuten Ratatata ja Grindaa flowaa ym hirvitykset). Jos tekisi omaa musaa, voisi vaihtaa vaikka levy-yhtiötä jottei ura lopahda kokonaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älkääkä viitsikö valehdella, koska tekijätiedot on helppo tarkistaa levyjen diskografiasta. Aloitan: Jari Sillanpää.

Väärin, Siltsu on sanoittanut ainakin hitin Bum Bum Bum. Ehkä muitakin.

Täällä on myös väitetty, etteivät tangokuninkaalliset ole tehneet sanoituksia, väärin sekin Kyösti Mäkimattila on tehnyt sanoituksia useitakin, myös muille kuin itselleen.

Rokkarien taivaaseen siirtynyt Kirka, ei sen sijaan ole tehnyt yhtään sanoitusta.

Vierailija

Täällä ketjussa valehdellaan jo aika lailla korvat heiluen. Moni mainituista artisteista ei ole tehnyt suurinta osaa työstä biisiensä eteen, mutta monen nimi löytyy fono.fi:stä kuitenkin tekijätiedoista osassa biiseistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ap

Robin on nykyään ainakin mainittuna osallistujana sanoituksiin uusimmissa julkaisuissa. Alkuun muut teki aika täysin biisit, mutta oli mukana teossa ainakin siten, että kommentoi jos sanoitukset ja aiheet ei sopineet suuhun (Robin elokuvassa oli kuvattuna aika paljon studiotyöskentelyä).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täällä ketjussa valehdellaan jo aika lailla korvat heiluen. Moni mainituista artisteista ei ole tehnyt suurinta osaa työstä biisiensä eteen, mutta monen nimi löytyy fono.fi:stä kuitenkin tekijätiedoista osassa biiseistä.

Kerro ketkä. Kaikki eivät osaa tarkistaa. Valehtelijaksi syyttäminen on rumaa ja huonoa käytöstä, ellei ole varma, että joku kertoo väärää tietoa tahallaan. Valehtelu edellyttää tahallisuutta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kerro ketkä. Kaikki eivät osaa tarkistaa. Valehtelijaksi syyttäminen on rumaa ja huonoa käytöstä, ellei ole varma, että joku kertoo väärää tietoa tahallaan. Valehtelu edellyttää tahallisuutta.

Alkuun nyt esim Tuisku ja Kaija Koo. En jaksa alkaa joka artistin tuotantoa fonosta nyt käymään läpi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.