Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuudesluokkalainen tarvitsee apua matikan läksyissä!

Vierailija
17.04.2017 |

Siis totaah... Oon ollu kipeenä, enkä siis ole oppinut prosenttilaskuja ihan kokonaan. Paljonko on 5% sadasta kahdestakymmenestä(120)? Miten se lasketaan?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN TIE!

Vierailija
2/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0,05 kertaa 120 tai toisinsanoen 5/100 kertaa 120. Vastaus on6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis totaah... Oon ollu kipeenä, enkä siis ole oppinut prosenttilaskuja ihan kokonaan. Paljonko on 5% sadasta kahdestakymmenestä(120)? Miten se lasketaan?

Näin: 5x120 ja tämän tuloksen jaat 100:lla. Vähennät tuloksen tuosta 120. Vastauksen pitäisi olla 114

Vierailija
4/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

(120/100) x 5 = 6

Vierailija
5/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-100/5. Ei jatkoon.

Vierailija
6/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasket ensin yhden prosentin. Sen saa jakamalla sadalla, koska prosentti on sadasosa kokonaisesta niin kuin senttikin on sadasosa metristä. Sitten kun tiedät yhden prosentin, niin osaat laskea kuusi prosenttia. Sen osaat, jos muistat, miten lasketaan esim. 6 metrin hinta, kun tiedetään yhden metrin hinta.

Vierailija
7/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrä pilkkuu kahdella vasemmalle, niin saat prosentin. Sitten kerrot sillä luvulla, minkä parhaaksi näet.

Vierailija
8/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on 3,14159265358979.

Vierailija
9/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on aurinko.

Vierailija
10/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lasken päässäni, että kuusi. Helppoa kuin heinänteko. Jos kyse on isoista luvuista, laske kymmenesosa ja tarvittaessa - kuten nyt - jaa tai kerro. Eli kymmenesosa 120:stä on tietysti 12, ja koska kyse oli puolet pienemmästä prosenttiosuudesta, tulos on puolet eli kuusi.

Jos kyse pienistä prosenttiosuuksisya, vaikka kolmesta prosentista, mietin prosentin, eli tässä tapauksessa 1,2. Sen kerron päässä kolmella, saan 3,6.

Noin yhtälönä tuo ilmaistaan muuttamalla prosentti desimaaliluvuksi. Sata prosenttia olisi yksi, kymmenen prosenttia 0,1, viisi prosenttia 0,05, kolme prosenttia 0,03 ja yksi 0,01. Prosenttihan oli sadasosa, näjetsen.

Ja sitten kerrot sillä sen luvun, josta prosenttiluku piti laskea. Eli nyt: 0,05x120=6.

Tuota on päässä vaan vaikeampi laskea, siksi alun pitkä selitys, sorry....

Vierailija
11/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa pitää huomioida suhteellisuusteoria. Lisää siihen valonnopeuden vakio.

Vierailija
12/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudesluokkalainen? Tuleeko prosenttilaskut nykyään noin aikaisin?

Vierailija
13/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuudesluokkalainen? Tuleeko prosenttilaskut nykyään noin aikaisin?

Oma lapsi teki noita juuri. En katsonut kirjaa, mutta puheistaan käsitin, ettei lasketa vielä yhtälöllä vaan päätellään, kuten kymppi alussa teki.

120:stä 10% on 12. Ja 5% on puolet siitä.

Vierailija
14/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kaikille! Sainpa läksyt tehtyä. :)

(Ja anteeksi muuten, ehkä tän saattoi laskea provoksi kun sen laskemisen tajusin itsekin viidessä minuutissa sen jälkeen kun olin saanut viestin laitettua, mutta eipä voi mitään)

- AP (keskustelun aloittaja jos olen oikein ymmärtänyt?)

Vierailija
15/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa, mutta varmasti totta sinänsä, vaikka aloitus ei olisi. 

Jotkut lapset joutuvat elämään kodeissa, joissa ei ole alkeellisakaan älyn pilkahduksia. 

Järkyttävää, että on aikuisia joille tuo ei ole yhdellä silmäyksellä itsestään selvää. Järkyttävää, että se ei ole kuudesluokkalaiselle myös. 

Vierailija
16/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että täällä puitaisiin sitä miten jo kuutosluokkalainen voi tarvita apua matikan läksyissä :D

Vierailija
17/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin että täällä puitaisiin sitä miten jo kuutosluokkalainen voi tarvita apua matikan läksyissä :D

Kai niitä voi tarvita ihan ekasta lähtien. 

Ilmeisesti jotain erityisvakeutta on äidilläkin ja se on periytynyt. 

Vierailija
18/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa, mutta varmasti totta sinänsä, vaikka aloitus ei olisi. 

Jotkut lapset joutuvat elämään kodeissa, joissa ei ole alkeellisakaan älyn pilkahduksia. 

Järkyttävää, että on aikuisia joille tuo ei ole yhdellä silmäyksellä itsestään selvää. Järkyttävää, että se ei ole kuudesluokkalaiselle myös. 

Sitä matikkaa opiskellaan ihan syystä. Toivottavasti et ole opettaja, mikään ei tapa motivaatiota niin hyvin kuin tuollainen asenne.

Vierailija
19/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(Ja anteeksi muuten, ehkä tän saattoi laskea provoksi kun sen laskemisen tajusin itsekin viidessä minuutissa sen jälkeen kun olin saanut viestin laitettua, mutta eipä voi mitään)

Sait tehtyä alakoululaisen läksyt av:n avulla. 

Onneksi olkoon! Olet nero! 

Huonompia terveisiä lapsellesi. 

Vierailija
20/22 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sait tehtyä alakoululaisen läksyt av:n avulla. 

Onneksi olkoon! Olet nero! 

Huonompia terveisiä lapsellesi. 

Eh, olen oikeasti kuudesluokkalainen, joskaan en nerosta tiedä. Tällä hetkellä olen edelleen kuumehuuruissa eivätkä aivot toimi kunnolla. :) hm, totta. Sain alakoululaisen löksyt, eli omani, tehtyä palstan avulla kun muuta apua ei ollut saatavilla. Näetkö siinä ongelman?