Voiko kyseessä olla syyhy tällaisista hoitotoimenpiteistä huolimatta?
Vuosi sitten yhtäkkiä alkoi kamala kutina ympäri kroppaa, kutinaa ihan joka paikassa mutta pahiten varpaissa ja jalkapohjissa, kyljissä, selässä, säärissä, käsivarsissa, päänahassasekä kasvoissa (sierainten pielet ja kulmakarvojen seutu). Minulla ei ole ollut mitään nyppyjä tai käytäviä mutta iholla on punaista outoa läikikästä ihottumaa (etenkin suihkun jälkeen sen huomaa hyvin) ja ihottumaa on käsivarsissa, säärissä ja kasvoissakin. Ihottuma ei kuitenkaan ole järin huomattavaa, sellasta kevyttä punoittavaa läikkää 1 käsivarressa, sääressä pari pientä läiskää ym.
Kutina on luonteeltaan paikkaa vaihtavaa ja kuvaan sitä aina sanoilla että iholla juokisi tai hyppisi kirppuja tai ikäänkuin joku vetäisi pitkää hiuskarvaa pitsin ihoa, kutina on ikäänkuin liikkuvaista sortiltaan. Kutina on erittäin huomattavaa mutta ei sietämätöntä.
Olen käynyt 8 kertaa ihotautilääkäreillä julkisella ja yksityisellä ja ties mitä atooppisia ihoja ja piirtopaukamointitauteja on diagnosoitu ja määrätty rasvoja ja pillereitä eikä mikään ole auttanut sen enempää ja aina seuraava lääkäri kumonnut edellisen diagnoosin.
Itse olen kokoajan ollut syyhyn kannalla mutta jokainen lääkäri väittänyt ettei kyse ole syyhystä koska syyhypunkin tekemät käytävät puuttuvat iholta eikä ole mitään näppyjäkään. Kellään tutulla ei ole ole ollut syyhyä eikä myöskään ilmennyt kutinoita.
Olen 2 kertaa koittanut syyhyhoitoa. Ensimmäisellä kerralla melkein vuosi sitten tein Nix-voitelut viikon välein, kotona pesin 90asteessa lakanat, tyynyliinat, pyyheliinat, sisäpeitot, sisätyynyt, käytössä olleet vaatteet ja käsittelin esimerkiksi puhelimen suojakuoret, nahkaisen kukkaron, housun vyön, kuntossalikengät ja kuntosalitarvikkeeni, matot jätesäkkeihin, sohva käyttökieltoon... Kaikkia puhtaita ja "saastuneita" tekstiilejä käsittelin kumihanskoin jotka vaihdoin aina kun olin yhden homman tehnyt.
Tällöin kutina hävisi 2viikoksi mutta palasi sitten takaisin. En osaa sanoa johtuiko kutinan hävinä syyhyhoidosta vai oliko sillä mitään tekemistä sen kanssa?
Toisen syyhyhoitokerran tein reiluviikko sitten jolloin Nix-voide, Nix shampoo ja vielä suun kautta invermektiinipillerit. Kumihanskat kädessä erillisiin jätesäkkeihin kaikki petivaatteet ja sisätyynyt ja sisäpeitot ja petarit, kaikki vaatteet (myös viimeaikoina käytössä olleet, esim kengät ja takit) ja niin ikään jätesäkkeihin kaikki pyyheliinat, pöytäliinat, matot ja sohvatyynyt ym, pakkaseen pakastepusseissa hanskat kädessä hiusharjat, vyöt, kuntosalitavarat, puhelimen suojakuoret, lompakko.... Sohva käyttökieltoon ja desinfioin hanskat kädessä kaikki ovenkahvat, kaapinkahvat, vessapytyn istuinosan ja muutkin osat, puhelimet ja vesihanat ja valokatkaisijat ja imuroin vimmatusti.
Toistin kaiken saman uudelleen eilen ja siitt'ä huolimatta kutina ei ole hävinnyt ja parhaillaankin kutiaa kuin vimmattu esimerkiksi kyljet, selkä ja päänahka ikäänkuin kirppuja juoksisi. Onko tää nyt syyhyä vai aivan muuta?
Sellaisen "oudon" piirteen olen tosin huomannut että jos rasvaan ihoa niin hetken päästä ihon pinnalla alkaa tuntua outoa kipristelyä, ihoa itsessään ei siis kutise tai nipistele mutta tuntuu kuin ihon pinnalla silloin oudolla tavalla joku alkaisi hyppiä"sätkiä vimmatusti. Mitään ei silti ihon pinnalla näy.
Sairauksia minulla ei ole, ei ole allergioita, ei lemmikeitä, syön ja liikun ihan terveellisesti ja opiskelen. Olen normaalipainoinen terve 25v nainen.
Kommentit (33)
Kuulostaa siltä, ettei tuo enää syyhyänile, mistä kärsit.
Joku yliherkkyys pesuaineille/kosmetiikalle/hajusteille tms?
Tyypillinen atooppinen iho, kutinan määrä voi vaihdella vuodenajan mukaan ja myös paikka voi vaihdella. Noiden syyhymyrkkyjen käyttäminen ei atopiaa paranna. Syyhypunkkien kävelyä ei tosiaankaan tunne iholla, ne eivät juokse, hypi tai sätki iholla.
Kortisonia kuurina, hyvää kosteusvoidetta, laadukkaat lounnonkuituiset alusvaatteet ja petivaatteet, allergiaystävälliset pesuaineet, pese petivaatteet ja pyyhkeet kuudessakympissä.
Vierailija kirjoitti:
Joku yliherkkyys pesuaineille/kosmetiikalle/hajusteille tms?
Kutinan alkaessa luovuin kaikista kosmetiikkatuoteista. En käytä meikkiä ollenkaan edes ripsiväriä, saatikka muita meikkejä eli en puuteria, meikkivoidetta, luomiväriä, huulipunaa... En ole koskaan käyttänyt minkäänlaisia hajuvesiä.
Kutinan alkaessa vaihdoin pesuaineen kalliisiin allergiaystävällisiin hajusteettomiin pesuaineisiin mutta niillä ei ole ollut vaikutusta. Kutinaa on myös peseytymisen jälkeen ilman että pukeudun mihinkään vaatteisiin.
Olen miettinyt pääni puhki mistä tämä voisi johtua mutta en ole keksinyt yhtikäs mitään syytä. Asun yhdessä miesystäväni kanssa ja hänellä kutinaa ei ole ollut koko aikana joten toisaalta vaikuttaisi ettei kyseessä voi olla syyhy.
Kävitkö ihotautilääkärillä? Luulisi sellaisen saavan selkoa mikä sua vaivaa. Ainakin voisi sulkea pois kaikki todennäköisimmät selitykset.
Formikaatio
Formikaatio (latinan sanasta formica ’muurahainen’) on tuntemus, jossa tuntuu siltä kuin hyönteinen (kuten muurahainen) kävelisi iholla tai sen alla. Tuntemuksen saattaa aiheuttaa joidenkin huumausaineiden kuten kokaiinin tai amfetamiinin käyttö tai delirium tremens (juoppohulluus). Se saattaa aiheuttaa potilaalle pelkotiloja, paniikkia ja tarvetta raapia ihoa.
Liiallisen raapimisen takia iho voi tulehtua ja se saattaa johtaa jopa amputaatioon. Yleisimmin formikaatio esiintyy kädessä.
Meidän perheessä oli syyhy viime syksynä. Miehelle jäi KOVASTI KUTISEVA ekseema nix-voiteesta (huom!tämä oli itsetehty diagnoosi kun ketään muuta ei enää kutittanut ) ja kutina jatkui monta kuukautta. Bepanthen anti-exem mainos radiossa sai mut sitä ostamaan apteekista ja se pelasti mieheni mielenterveyden ja kutina lakkasi parissa päivässä!!!!
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen atooppinen iho, kutinan määrä voi vaihdella vuodenajan mukaan ja myös paikka voi vaihdella. Noiden syyhymyrkkyjen käyttäminen ei atopiaa paranna. Syyhypunkkien kävelyä ei tosiaankaan tunne iholla, ne eivät juokse, hypi tai sätki iholla.
Kortisonia kuurina, hyvää kosteusvoidetta, laadukkaat lounnonkuituiset alusvaatteet ja petivaatteet, allergiaystävälliset pesuaineet, pese petivaatteet ja pyyhkeet kuudessakympissä.
En väitäkään että joku elukka juoksisi ja hyppisi iholla mutta kutina joka minulla on on sen tuntuista. Mitään elollista ihollani ei kuitenkaan näy. Ostin myös suurennuslasin ja puolisoni on katsonut myös ihoani suurennuslasin avulla mutta mitään ei ihossa näy silläkään katsoen.
Kortisoonia kokeiltu niin rasvana kuin tablettina, ei kummastakaan edes pientä apua. Ei myöskään mistään antihistamiineista tai apteekin ihorasvoistakaan. Myös perus Aqualan tehoton, näin esimerkkinä.
Petivaateet ja pyyheliinat olen aina vaihtanut vähintään 1kerran viikossa ja pesen aina 60asteessa ja aina allergiaystävällisillä hajusteettomilla pesuaineilla, tälläkään ei ole ollut pienintäkään vaikutusta kutinaan - kutina ei ole edes lievittynyt saatikka siis loppunut.
Mutta tuntuu että kutinaa olisi enemmän etenkin näin kevätaikaan. Kutina alkoi viime keväänä ja olen huomannut ihon alkaneen taas tänä keväänä kutiavan enemmän kuin esimerkiksi syksyllä, kesällä tai talvella. Kutina alkoi viime maalis-huhtikuussa ja taas tänä keväänä ollut merkittävästi pahempaa kuin esimerkiksi kuluneen talven aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kävitkö ihotautilääkärillä? Luulisi sellaisen saavan selkoa mikä sua vaivaa. Ainakin voisi sulkea pois kaikki todennäköisimmät selitykset.
Kävin yhteensä 8 ihotautilääkärin vastaanotolla. Osa heistä oli julkisen puolen ihotautilääkäreitä mutta kahdella eri lääkärillä myös terveystalossa ja yhdellä mehiläisessä. Kukaan ei osannut antaa suoraa selitystä vaivalle mutta kaikilla oli "jokin ajatus" mielessä. Yhden mielestä esimerkiksi syynä oli piirtopaukamointi johon määäräsi lääkkeitä ja voidetta mutta eivät tuoneet mitään apua 2kk aikana ja menin seuraavalle lääkärille joka sanoi ettei tämä todellakaan mitään piirtopaukamointia ole kun iholla ei ole sille tyypillisiä tunnusmerkkejä eikä kutina ole sen luonteista ja sanoi että on vaan kuiva iho ja että tulee rasvata ja määräsi apteekista voiteita jotka menin ostamaan ja rasvailin ahkeraan ja käytin antihistamiinia joista ei ollut mitään apua ja seuraava lääkäri antoi reseptin toiseen antihistamiiniin mutta siittä yhtä vähän apua. Sitten yksityinen lääkäri sanoi että voisi olla jonkun kirpun purema ja siittä alkanut allerginen reaktio ja määräsi jotain pillereitä siihen jotka hain apteekista ja popsein niitä taas pari kuukautta ilman mitään apua ja taas lääkäriin. Ja seuraava lääkäri kumosi sen diagnoosin ettei ole sellaisesta kyse ollenkaan ja kortisoonirasvaa vaan ja siittä ei apua ja niin edelleen.
Tällä hetkellä siis mitään diagnoosia ei tälle kutinalle ole ja viimeksi usea kuukausi sitten kun kävin lääkärissä lääkäri sanoi että kutina menee itsellään ohi varmaan muutaman kuukauden aikana - ei ole mennyt eikä helpottunut pätkääkään. Pikemminkin tuntuu pahentuneen kevään aikana siittä mitä oli talvella.
Vierailija kirjoitti:
Formikaatio
Formikaatio (latinan sanasta formica ’muurahainen’) on tuntemus, jossa tuntuu siltä kuin hyönteinen (kuten muurahainen) kävelisi iholla tai sen alla. Tuntemuksen saattaa aiheuttaa joidenkin huumausaineiden kuten kokaiinin tai amfetamiinin käyttö tai delirium tremens (juoppohulluus). Se saattaa aiheuttaa potilaalle pelkotiloja, paniikkia ja tarvetta raapia ihoa.
Liiallisen raapimisen takia iho voi tulehtua ja se saattaa johtaa jopa amputaatioon. Yleisimmin formikaatio esiintyy kädessä.
Mutta on tuota tunemusta siis ympäri kroppaa, tänään ollut hiusrajan tuntumassa, molemman kulmakarvan seudulla, sierainten pielissä (etenkin nenän sisäpuolella sierainten reunoilla), molemmassa kyljessä alhaalta ylös, jalkapohjissa ja varpaissa ja selässä sekä vatsanseudulla. Käsivarsissa ja kasvoilla tunne "jostain liikkuvasta" on pahin, muualla kutina on vain tavallista voimakasta kutinaa.
Alkoholia käytän noin 2kertaa vuodessa, viimeksi join alkoholia viime marraskuussa ravintolassa. Huumeita en käytä enkä ole ikinä elämäni aika käyttänyt tai kokeillut missään muodossa. Mitään lääkitystä minulla ei ole käytössä enkä syö edes mitään vitamiinia purkista. Särkylääkettä olen joskus ottanut päänsärkyyn, viimeksi viimevuoden puolella taisin panadolin ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä oli syyhy viime syksynä. Miehelle jäi KOVASTI KUTISEVA ekseema nix-voiteesta (huom!tämä oli itsetehty diagnoosi kun ketään muuta ei enää kutittanut ) ja kutina jatkui monta kuukautta. Bepanthen anti-exem mainos radiossa sai mut sitä ostamaan apteekista ja se pelasti mieheni mielenterveyden ja kutina lakkasi parissa päivässä!!!!
Haluiaisitko kertoa miten teillä syyhy perheessä oireile? Oliko selkeät näpyt ja/tai käytävät syyhystä kärsineiden iholla? Teittekö merkittäviä "toimenpiteitä" kotona tekstiilien ym suhteen?
Ajattelette varmaan että mulla tuntuu olevan kaikkiin ehdotuksiin vastaansanomista ja kiellän kaikkien ideat mistä voisi olla kyse - juttu on vain niin että vuosi tässä on menty kutisten ja vuosi on todella pitkä aika.. ja sitä on yrittänyt itsekin miettiä kaiken mahdollisen ja mahdottoman ja kokeilla kaikenlaisia konsteja erilaisia päiväkirjanpitoa mistä selviäisi jotain yhditäviä tekijöitä mikä liittäisi kutinan johonkin tekemiseen, syömiseen tai tasvaataan.
Ainoat "erikoisuudet" ovat että kutina muuttuu kipristeleväksi jos rasvailen vaikka Aqualanilla sääret niin pienen hetken päästä alkaa outo kipristelyn tunne säärten ihon pinnalla (ei ihon alla eikä ihossa vaan sen päällä oudosti) ja että kutina alkoi keväällä 2016 ja nyt tänä keväänä tuntuu että kutina on pahentunut.
Ihoni ei ole kuiva tai hilseilevä eikä mitään näppyjä ole tai ole ollut. Etenkin suihkun jälkeen sääret, käsivarret ja joskus kasvot on hieman laikukkaan punaiset ja kutiavat.
Lääkäri on myös ottanut verikokeita miltei jokaisella käynnillä vuoden aikana ja mitään poikkeavia arvoja ei ole ollut. Maksakokeita, munuaiskokeita, kilpirauhasarvoja, tulehdusarvoja ja jokin igE-vastainekoekin otettiin ja oli normaali tulos.
Olen alkanut pelkäämään että tämä olisi pahimmillaan jotain syöpää. Netissä olen törmännyt väitteeseen että monet syövät oireilevat voimakkaalla kutinalla vartalolla johon ei löydy mitään muuta selitystä. Jos tämä tosin olisi jokin syöpä luulisi että olisi muita oireita. Muuten koen olevani terve, nukun yöunet ja olen aamuisin virkeä, syön terveellisesti ja ruokahalu on ennallaan, harrastan liikuntaa kävelyn ja kuntosalin muodossa ja mitään kipuja tai kolotuksia tai muita vaivoja ei ole ruumissaa eikä sielussa paitsi kutina joka meinaa tehdä aika ajoin hulluksi!
Vaivaako kutina esim. työpäivänä, joudutko keskeyttämään työt sen takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluiaisitko kertoa miten teillä syyhy perheessä oireile? Oliko selkeät näpyt ja/tai käytävät syyhystä kärsineiden iholla? Teittekö merkittäviä "toimenpiteitä" kotona tekstiilien ym suhteen?
tutulla oli syyhy todettu aiemmin niin osattiin sitä "odottaakin". Ei selkeitä käytäviä, ei edes suurempia ihottumia paitsi miehellä tais olla pahin reisien sisäosassa... siivosin HULLUNA ja itkin ja PESIN PYYKKIÄ ja itkin, sohvat ja nojatuolit raijasin pariksi kk:deksi varastoon jne jne kaikki lasten lelut oli viikkokaupalla karanteenissa, kenkiä säilytettiin arkkupakkasessa.... istuttiin koko perhe alusvaattesillaan paljaalla lattialla ja katsottiin kelloa milloin saa mennä nukkumaan....huhhuh ku muisteleeki sitä touhua 😭😭 Oli suoranainen pakkomielle ja kammo koko syyhystä pitkän aikaa. Yhtä helvettiä 😞
Minun veikkaukseni on että asut hometalossa.
Onko asunnon ilmaa tutkittu.? Onko huoneistossa ollut kosteusvaurioita? Toimiiko ilmanvaihto kunnolla?
Joko home tai siitepölyt aiheuttajana. Pyydä allergiatesti siitepölyistä...ja kokeile amtihistamiinia siihen kutinaan. Googlaile, mikä olis paras keino tutkia kämppä homeen varalta.
Nyt voin ap kertoa, että tärppäsi kun näin tekstisi. Itselläni oli täsmälleen samoja oireita 3vuotta sitten 4kuukauden ajan ja olin tulla hulluksi kutinasta:(. Minäkin kokeilin Nixiä varmaankin 4kertaa. Oireisiin auttoi jonkin verran Sibikort. Loppuivat kuin seinään, kun sain opintoni päätökseen homekoulussa. Mieti, missä oleilet, olisiko työpaikallasi tai koulussasi hometta tms bakteereita ilmassa?
Tutullani oli 15v sitten syyhypunkkitartunta jonka sai Espanjan matkalta hotellin lakanoista.
Kävi lääkärissä kutinan takia ja sitten rasvasi ihon voiteella ja kotona pisti pesukoneeseen petivaatteet, käytössä olleen kylpypyyheen sekä päällään olleet vaatteet. Ja niin vain oli syyhy selätetty ja kutina lakkasi 1-2päivän kuluttua voitelusta. Mitään muita desinfiointeja tai eristämisiä hän ei tehnyt kotonaan. Toki toisilla voi "käydä tuuri" ja päästä syyhystä helposti ja toisilla taas tuuri toiseen päähän ja saa siittä pitkän riesan mutta mielestäni olet kyllä tehnyt melko perusteellista siivousta ja varotoimenpiteitä kotona.