Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kyseessä olla syyhy tällaisista hoitotoimenpiteistä huolimatta?

Vierailija
17.04.2017 |

Vuosi sitten yhtäkkiä alkoi kamala kutina ympäri kroppaa, kutinaa ihan joka paikassa mutta pahiten varpaissa ja jalkapohjissa, kyljissä, selässä, säärissä, käsivarsissa, päänahassasekä kasvoissa (sierainten pielet ja kulmakarvojen seutu). Minulla ei ole ollut mitään nyppyjä tai käytäviä mutta iholla on punaista outoa läikikästä ihottumaa (etenkin suihkun jälkeen sen huomaa hyvin) ja ihottumaa on käsivarsissa, säärissä ja kasvoissakin. Ihottuma ei kuitenkaan ole järin huomattavaa, sellasta kevyttä punoittavaa läikkää 1 käsivarressa, sääressä pari pientä läiskää ym.
Kutina on luonteeltaan paikkaa vaihtavaa ja kuvaan sitä aina sanoilla että iholla juokisi tai hyppisi kirppuja tai ikäänkuin joku vetäisi pitkää hiuskarvaa pitsin ihoa, kutina on ikäänkuin liikkuvaista sortiltaan. Kutina on erittäin huomattavaa mutta ei sietämätöntä.

Olen käynyt 8 kertaa ihotautilääkäreillä julkisella ja yksityisellä ja ties mitä atooppisia ihoja ja piirtopaukamointitauteja on diagnosoitu ja määrätty rasvoja ja pillereitä eikä mikään ole auttanut sen enempää ja aina seuraava lääkäri kumonnut edellisen diagnoosin.
Itse olen kokoajan ollut syyhyn kannalla mutta jokainen lääkäri väittänyt ettei kyse ole syyhystä koska syyhypunkin tekemät käytävät puuttuvat iholta eikä ole mitään näppyjäkään. Kellään tutulla ei ole ole ollut syyhyä eikä myöskään ilmennyt kutinoita.

Olen 2 kertaa koittanut syyhyhoitoa. Ensimmäisellä kerralla melkein vuosi sitten tein Nix-voitelut viikon välein, kotona pesin 90asteessa lakanat, tyynyliinat, pyyheliinat, sisäpeitot, sisätyynyt, käytössä olleet vaatteet ja käsittelin esimerkiksi puhelimen suojakuoret, nahkaisen kukkaron, housun vyön, kuntossalikengät ja kuntosalitarvikkeeni, matot jätesäkkeihin, sohva käyttökieltoon... Kaikkia puhtaita ja "saastuneita" tekstiilejä käsittelin kumihanskoin jotka vaihdoin aina kun olin yhden homman tehnyt.
Tällöin kutina hävisi 2viikoksi mutta palasi sitten takaisin. En osaa sanoa johtuiko kutinan hävinä syyhyhoidosta vai oliko sillä mitään tekemistä sen kanssa?

Toisen syyhyhoitokerran tein reiluviikko sitten jolloin Nix-voide, Nix shampoo ja vielä suun kautta invermektiinipillerit. Kumihanskat kädessä erillisiin jätesäkkeihin kaikki petivaatteet ja sisätyynyt ja sisäpeitot ja petarit, kaikki vaatteet (myös viimeaikoina käytössä olleet, esim kengät ja takit) ja niin ikään jätesäkkeihin kaikki pyyheliinat, pöytäliinat, matot ja sohvatyynyt ym, pakkaseen pakastepusseissa hanskat kädessä hiusharjat, vyöt, kuntosalitavarat, puhelimen suojakuoret, lompakko.... Sohva käyttökieltoon ja desinfioin hanskat kädessä kaikki ovenkahvat, kaapinkahvat, vessapytyn istuinosan ja muutkin osat, puhelimet ja vesihanat ja valokatkaisijat ja imuroin vimmatusti.
Toistin kaiken saman uudelleen eilen ja siitt'ä huolimatta kutina ei ole hävinnyt ja parhaillaankin kutiaa kuin vimmattu esimerkiksi kyljet, selkä ja päänahka ikäänkuin kirppuja juoksisi. Onko tää nyt syyhyä vai aivan muuta?

Sellaisen "oudon" piirteen olen tosin huomannut että jos rasvaan ihoa niin hetken päästä ihon pinnalla alkaa tuntua outoa kipristelyä, ihoa itsessään ei siis kutise tai nipistele mutta tuntuu kuin ihon pinnalla silloin oudolla tavalla joku alkaisi hyppiä"sätkiä vimmatusti. Mitään ei silti ihon pinnalla näy.

Sairauksia minulla ei ole, ei ole allergioita, ei lemmikeitä, syön ja liikun ihan terveellisesti ja opiskelen. Olen normaalipainoinen terve 25v nainen.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Sä tarvitsisit Dr. Housen ja sen tiimin.

Vierailija
22/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on tosi kaukaa haettua mutta jos mitään syytä kutinalle ei ole niin voisi kuvitella etä vika on niissä reseptoreissa itsessään. Oletko kokeillut ihan perus särkylääkkeillä vaikuttaisiko se kutinaa lieventävästi, kun kutinahan on erääntyyppistä kipua?

Ja se rasvauksen jälkeinen hyppelehtivä tunne tulee minullekkin, se johtuu minulla siitä kun ihokarvat taipuvat rasvatessa ja "pongahtavat" pystyyn rasvan imeytyessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet häipyvät 2 kk:n sisällä, kun muutat pois hometalostasi. (Jos home siis aiheuttajana.)

Vierailija
24/33 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin näitä sun kuvauksiasi vuosi sitten ja nyt nämä muistuttavat atopiaa. Mun iho on kirjava aina pesun jälkeen ja se on kuiva. Esim kasvoissa nenän yläpää kutisee kovasti, ja se ei edes punota. Ihoa pitää rasvata runsaasti ja kauteen sopivalla rasvoilla / rasvoja pitää vaihtaa. Jos iho on oikein kuiva, se pahimmillaan kirvelee rasvauksen jälkeen.

Vierailija
25/33 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt on tosi kaukaa haettua mutta jos mitään syytä kutinalle ei ole niin voisi kuvitella etä vika on niissä reseptoreissa itsessään. Oletko kokeillut ihan perus särkylääkkeillä vaikuttaisiko se kutinaa lieventävästi, kun kutinahan on erääntyyppistä kipua?

Ja se rasvauksen jälkeinen hyppelehtivä tunne tulee minullekkin, se johtuu minulla siitä kun ihokarvat taipuvat rasvatessa ja "pongahtavat" pystyyn rasvan imeytyessä.

Mä komppaan osittain tätä.

Voi olla, että kutinan alkuperäinen syy on jo kadonnut/hoidettu, mutta olet herkistynyt "kuuntelemaan" kutinaa, ja pienet tavalliset tuntemukset voimistuvat todella koviksi.

Jos ihossa ei todella ole mitään näkyvää ihottumaa ja kutiaa vaan, voi syy olla psyykkinen. Enkä tarkoita, että olisit hullu ja kehittänyt kutinan tyhjästä, vaan tosiaan kutina jäänyt päälle hoidetusta vaivasta.

Toisaalta, voihan home tai jokin autoimmuunisairauskin tuota kutinaa aiheuttaa, mutta toisaalta, jos verikokeita on paljon otettu, niin vasta-aineissa jotain varmaan näkyisi.

Minkälaisia vaatteita käytät? Ihonmyötäiset, keinokuituiset voivat hautoa ihoa. Tai voit olla allerginen jollekin vaatekuidulle. Vaihteleeko kutinan määrä? Laitatko liikaa pesuainetta? Ihoystävällinenkin pesuaine on myrkkyä, jos sitä jää vaatteisiin. Huuhteleeko pesukone hyvin?

Vierailija
26/33 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdessä ohjelmassa kerrottiin miehestä, joka kärsi kutinasta ja mitään syytä ei löytynyt. Lopulta eräs lääkäri tajusi, että kutina johtui elohopea-allergiasta. Elohopeaa irtosi amalgaamipaikoista vereen ja allergiasta johtuen mies tunsi jokapuolella kutinaa.

Vierailija
27/33 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve,

Löytyikö sinulle apu vaivoihin / selvisikö mistä oli kyse

Vierailija
28/33 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teillä tilanne nyt?

Vierailija
29/33 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut kiva tietää onko apuja löytynyt kun itsellänikin on nyt samoja oireita

Vierailija
30/33 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ollut kutinaa, nenässä, korvissa, kulmakarvoissa, ulkoreisissä, vatsassa. Välillä pistelee tai

inhottava tunne. Ei tarvitse raapia, mutta rasvauskaan ei

auta? Minulla psori ja diabetes. Lääkäreissä olen ollut kolme

kertaa. Nyt on verikokeet otettu, mahtaakohan niissä näkyä

mitään. Kutinahetkiä on ollut ennenkin mm.päänahassa ja

iholla. Aluksi pelkäsin että saimme kylpylästä syyhyn, vaikka

saunassa ja uimassa kävimme joka päivä. Kutinaa on ihmisillä, eikä aina saa selville, mistä se lienee tullut?

Vierailija
31/33 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Miten täällä palstalla kutisee?😵

On kirjoiteltu että on syyhy epidemia päällä nyt.

Jotkut kuulemma hakevat ruottin puolelta Tenutex voidetta. Se on tehokkaampaa kuin suomessa myytävä(permetriini)voide.

Sitten kuulemma käytetty hevosille tarkoitettua voidetta-kutinaan. Joku Bionix. Oli joku nuori nainenkin jo kokeillut(oli juttua netissä)

Onko muilla näistä kokemuksia? Kirjoittele tänne 🙂

Vierailija
32/33 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
33/33 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yhdessä ohjelmassa kerrottiin miehestä, joka kärsi kutinasta ja mitään syytä ei löytynyt. Lopulta eräs lääkäri tajusi, että kutina johtui elohopea-allergiasta. Elohopeaa irtosi amalgaamipaikoista vereen ja allergiasta johtuen mies tunsi jokapuolella kutinaa.

Elohopea ei ole amalgaamipaikoissa muodossa, joka voisi imeytyä jotenkin vereen, vaan vaativat käymistä vaikka järven kautta päätyen lopulta ihmiseen, kemiallisten prosessien kautta ekosysteemissä. 

Paikoista lohjennut amalgaami poistuu ulosteen mukana. 

Mikä lie lääkäri taas satuilemassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän