Miten pääsee lääkäriin
Olen 30-kymppisenä ihminen, enkä oikein tiedä miten pääsee lääkäriin. Mihin pitää soittaa tai missä pitää mennä käymään, että pääsee valittamaan esim. Jatkuvasta väsymyksestä?
Muistan kun kävin kunnan terveyskeskuksessa joskus 24-vuotiaana. Siellä minulle sanoi nainen tiskin takana, että minun ei ole tarkoitus käyttää terveyskeskusta, se on lähinnä suunnattu lapsille ja vanhuksille. Olin siellä hakemassa sairauslomaa eikä meillä töissä kukaan tiennyt mistään työterveydenhuollosta (johon virkailija minua yritti laittaa) yhtään mitään, ei kuulemma ole.
Yritin soittaa tuohon paikalliseen yksityiseen lääkäriasemaan, mutta ei siellä kuulemma ole tuollaisia lääkäreitä ja ilmeisesti sellaiset palvelut on alkaen 150€/h. Hauskaa oli että sekin virkailija oli vain hetken hiljaa asian esittelyn jälkeen ja sai sitten sanottua että "jaaa emmäää tiiä"
Nyt uudessa firmassa on joku supertyöterveyshuolto mikä kattaa about kaiken. Meillä on pääkonttori Vantaalla ja nämä palvelut on ostettu Aava sairaalasta ja nyt Neo osti Aavan, niin minun tietoja ei ole heidän systeemissä enää missään eikö niitä ole kahden kuukauden aikana sinne saatu. Asun Turussa ja pitäisi ilmeisesti mennä lääkäriin Vantaalle.
Missä ihmiset yleensä käy lääkärissä?
Kommentit (12)
Eiks Turussa Aava ole Neo-lääkäriasema ja Raisiossa on ainakin Aava. Kysy nyt ihmeessä työpaikaltasi työterveyshoidosta. Tuskin nyt Vantaalle asti tarttee mennä ja kyllä terveyskeskukseenkin pääsee, mut joutuu varmaan odottaan aika pitkään, voi olla jonoa.
No mikä vastaus tuo nyt on? Joka kerta kun olen yrittänyt päästä lääkäriin on jotain mennyt vituiksi eikä hoitoa ole koskaan edes aloitettu. Hammaskin on ollut kaksi vuotta tulehtuneena ja kerran jouduin päivystykseen kun käsi murtui. Istuin siellä 10h ja lähdin röntgenin jälkeen kotiin. Tuli sitten itsekseen kuntoon koska minulle ei mistään saatu lääkäriä sitä kipsaamaan. Koskaan.
Työterveyshuolto on otettu Vantaalle, koska olen ainoa työntekijä Turussa. Sairaala Neo ei ole Aavan oston jälkeen minun tietoja saanut Aavasta, joten minua ei ole heidän järjestelmässä olemassa. Töissä en asiasta voi enempää huutaa, olen koeajalla ja minun pitäisi olla yli-ihminen, joten potkut tulisi heti.
-ap
Mitä ihmettä? Kyllä esimiehen luulisi osaavan kertoa työterveysaseman yhteystiedot. Terveyskeskukseen voi myös ihan hyvin yleensä mennä, jos on joku akuutti vaiva, tai varata ajan ennakkoon puhelimella tai netin kautta, jos ei tarvitse välitöntä hoitoa.
Yksityislääkäripalvelut eivät yleensä maksa 150 euroa käynniltä, vaan ovat huomattavasti halvempia. Yksityislääkärikäynnistä saat myös korvausta joko Kelan, työterveyskassan tai vakuutuksen kautta.
Netistä voit ihan rauhassa tutkia eri lääkäriasemien palveluja ja yhteystietoja.
Onpas se nyt vaikeaa... Turusta varmaan löytyy ihan perus Terveystalot, Mehiläiset yms. Googlaa ja varaa vaikka netistä aika. Ei oo yhtään sen vaikeempaa kuin kirjoittaa av:lle.
Ei tuollaisen syyn takia voi potkuja antaa, työnantajahan joutuisi oikeuteen.
Jos tietojasi ei saada siirrettyä aiemmasta hoitopaikasta, niin sinulle voidaan aina tehdä uusi rekisteröinti uuteen työterveyspisteeseen.
Tähän liittyen, miksi aina sanotaan että on hyvä terveydenhuolto ja vieläpä verorahoin maksettu? Kiva maksaa monta sataa euroa siitä että lekuri sanoo että syö c-vitamiinia
Vierailija kirjoitti:
Tähän liittyen, miksi aina sanotaan että on hyvä terveydenhuolto ja vieläpä verorahoin maksettu? Kiva maksaa monta sataa euroa siitä että lekuri sanoo että syö c-vitamiinia
Ai susta olisi parempi maksaa monta sataa ja tuhatta euroa turhista hoidoista vaivaan, joka paranisi c-vitamiinilla, mutta et halua että lääkäri kertoo sulle sitä?
Päivystykseen on tarkoitus hakeutua, jos tarvitsee hätäensiapua. Ei-kiireellisissä tapauksissa varaa aika kuntasi terveyspalveluihin tai yksityiselle, jos olet valmis maksamaan itse hoidostasi. Kunnan puolella ei yleensä saa suoraan lääkäriaikoja vaan täytyy mennä ensin hoitajan juttusille. Turun tapauksessa voit lukea täältä lisätietoja: https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut.
Toivottavasti nyt pääset edes jonkun lääkärin juttusille, vaikka ei häneltäkään todennäköisesti tuollaiseen vaivaan mitään hoitoa saa. Onko ruokavalio ja elämäntavat kunnossa? Syötkö d-vitamiinia?
Itse katselin muutaman kymmenen vuotta sivusta, kun eräs lähisukulaiseni yritti saada hoitoa sappikiviin. Kävi muutaman kuukauden välein ensiavussa ja eri lääkäreiden vastaanotoilla, mutta koskaan ei saanut muuta kuin tarjouksia erilaisista psyykelääkkeistä, joita ei sitten halunnut, koska kipu oli fyysinen. Selkä kuvattiin kymmeniä kertoja vaikka vikaa ei ollut. Lopulta ihan onnenkantamoisena pääsi leikkaukseen, ja kirurgi oli ilmeisesti ennenkin törmännyt sappikivitautiin, joten poisti sappirakon vaikka aluksi etsikin tulehdusta ihan muualta.
Eli älä luovu toivosta, saatat lopulta saada hoitoakin.
Ymmärrän hyvin ap:n avuttomuuden, koska olen itse samanlainen. Koulussa lääkäriin käskettiin ja sen jälkeen en ole tarvinnut kuin hammaslääkäriä. Kerran kun on yksityisellä käynyt, niin sen jälkeen on säännöllisesti tullut kutsu hoitoon, eikä asiaa ole tarvinnut enempää miettiä.
Kävi minulle silti joitain vuosia sitten pieni tapaturma, jonka jälkeen päivystyksessä laitettiin jäsenet takaisin paikoilleen. Sen jälkeen sama paikka on vaivannut, mutta ei ole oikein käsitystä mitä asialle voisi tehdä. Kun juttu ei tapahtunut työpaikalla, niin ei voi käyttää työterveyspalveluja. Sen kanssa kuitenkin pystyy elämään, niin eikö ole väärin mennä julkiselle?
Sun työpaikalla on varmasti työterveyspalvelut tarjolla myös Turussa, jos siellä olet töissä. Kysy esimieheltäsi, ellei tietoa löydy vaikka firmasi intranetistä.