Lue keskustelun säännöt.
Vauvan hampaiden pesu?
21.01.2006 |
Milloin olette aloittaneet pesemään vauvojenne hampaita? Hammastahnalla vai ilman? Entä fluorin käyttö?
Kommentit (4)
Meillä täällä ainakin on neuvottu että harjaamaan kannattaa alkaa kun eka hammas rupeaa ikenen läpi näkymään (voi toki jo aikaisemminkin), mutta että hammastahnaa aletaan käyttää vasta
n.1 1/2 vuotiaana.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vauvoille on olemassa fluoritonta hammastahnaa, jossa mm. Xylitolia, saa apteekista. Ko. tahna ei vaahtoa. Fluorihammastahnaa saa käyttää vasta, kun lapsi osaa sylkeä tahnan pois. Vesipesukin kyllä riittää aluksi, ei tarvi tahnaa vältsisti.
Täällä meilläpäin ohjeistettiin, että hammastahnaa käytetään vasta kun lapsi osaa itse sylkäistä pois ja poskihampaat ovat puhjenneet. Muuten kehotettiin pesemään heti ekan hampaan puhjettua. Tai " pesemään" ... Tarkoittaa sitä, että laitetaan hammasharja suuhun ja vauva pureskelee sitä, mutta periaatteessa siis pestään.
Itse aloin harjata jo ikeniää heti kun muistin. oiskohan vauva ollut muutaman kuukauden ikäinen. Samalla tavalla olen sitten pikaisesti pyröäyttänyt harjaa koko suussa päivittäin, jos muistan. Ihan pikkiriikkisen olen välillä laittanut hammastahnaakin, että tottuu makuun - sitä on kyllä tosi ihmetellen maisteltu. Yleensä siis kuitenkin ihan vaan vedellä.