" Lapsiperheen koti kiiltää aina" -juttu eilisessä I-lehdessä:
Ko. perhe asuu " tilavassa kartanotyppisessä" uudessa omakotitalossa Porvoossa. Aina on supersiistiä, kuin sisustuslehdestä kuulemma. Äidin mielestä on helpoa, kun tilaa on niin paljon. Ihmetyttää vaan, että miten lastentarhanopettaja+ poliisi-pariskunta rakentaa tällaisia lukaaleja ja sisustaa viimeisen päälle. EI ainakaan omilla palkoillaan, joka on noin 4000 bruttona kuukaudessa kaikkine lisineen parilta yhteensä.
En ole katkera, mutta pisti vaan hiukan silmään, että kaikilla lastentarhanope+ poliisipareilla ei alle 4-kymppisenä kyllä tuohon ole realistista mahdollisuutta omilla ansioillaan.....
Kommentit (31)
Mielummin maksan asuntolainaa nuorena ja karsin muista menoista. 50 vuotiaana meillä on lapsille maksettuna talo jonka saavat periä eikä nippua postikortteja Teneriffalta ja kuitteja maksetusta vuokrasta.
Kolmikymppisiä ollaan, mies on paiskonut valtiolla töitä vajaa kaksikymppisestä, minä opiskellut ja tehnyt matalapalkkatyötä siinä ohella. Ennen tapaamistamme miehellä lähes velaton kerrostalokaksio keskustassa, josta sai kivan pesämunan.
Nyt olen hoitovapaalla eli lähes miehen tuloilla eletään ja ihan kohtuullisesti tullaan toimeen. Lainaa on, mutta ei järkyttäviä määriä. Pointti oli kuitenkin mulla se, että ei kaikkien 30-40 -vuotiaiden aina tarvi ottaa mitään megalainaa.
Meillä on uusi talo, tilaa ja siistiä. Olen siis neuroottinen, huonosti lapsistani huolehtiva kontrollifriikki. Ainakin AV:n kriteerien mukaan.
Mitäs jos sanon, että me ollaan päädytty tähän hyvien asuntokauppojen kautta? EI kaikilla nelikymppisillä ole silmät ja suut täynnä velkaa. Veikkaan, että meidän velkasaldo on aika pientä moneen muuhun verrattuna. Ja vaikka meillä on siistiä, ei siivoaminen stressaa. Meillä käy kerran viikossa siivooja, joka tekee ns. normaalin viikkosiivouksen. Itse korjaan jälkiä, hoidan pyykkihuollon ym. viikolla. Ja kun tavarat laittaa heti paikalleen, ei niitä sotkuja tulekaan. Lastenhuoneet saavat olla sellaisenaan, mutta ennen siivoojan tuloa kerätään lelut että siivooja pääsee tekemään hommansa.
Itse nautin tästä elämästä, vaikka arvaan että kateellisten mammojen armeija hyökkää? Avioerokaan ei kolkuta, vaan elämä miehen ja perheen kanssa on ihanaa. On aikaa harrastuksille, työlle ja perheelle ihan sopivassa suhteessa.
Eli millään 30 000:lla ei niitä sieltä saa. Ja talo oli hulppea, siis näytti ökytalolta. JOs pariskunta tienaa bruttona 4000, ni jokainen voi laskea, ettei niitä omilla palkoilla maksella vaikka miten oltais säästeliäitä. Varsinkin kun nainen luultavasti ollut jo pidempään kotona.
Muutenkin oli outoa, että illan päätteeksi jokainen lapsi riisuutuu aina kodinhoitohuoneessa, jolloin vaatteet saa kätevästi heti pesupisteeseen yms. Eihän toi muija palkallaan ostais edes noita sohvia hitto vie..... Että perintöjä täytyy olla, turha sitä on kiistää.....
" lapset keräävät lelut heti pois" eivätkä tuo alakertaan kuin korkeintaan yhden lelun. Okei, okei. Joo kyllä mä ymmärrän, että ei halua, että joka mesta on leluja täynnä. Mutta musta taas jos lapsilla on omaa tilaa, niin on kiva jos leikki saa myös kehittyä, ettei sitä tarvitse korjata heti pois, kun tauko tulee.
ovat saaneet ehkä vanhasta talosta puolet talon hinnasta pois. Jos nyt ovat sitten ottaneet 100 000 lainaa ja maksuaikaa 20 vuotta niin ihan hyvin varmaan pärjäävät.
siitä ne rahat on kertyny. *varma tieto* 10 suihinottoa illassa à 50¿ = 500¿. Eikä tarvi maksaa veroja eikä mitään! 500¿*21 päivää = 10500¿ Verotta!
Kyllä poskeenottamalla rikastuu, paremmin kuin se eilisen parturi-kampaaja!
Ihme juttuja täälläkin mietitään...
Jutussahan sanottiin, että tähän asti isä on ollut raksalla koko lasten elämän ajan, eli itse on jotakin tehty. Ja toisaalta, aiemmat onnistuneet talokaupat antavat hyvän pesämunan uuteen taloon, vaikkei tulot mahdottomia olisikaan.
Meidän tuttu rakensi pitkästä tavarasta itse talon ja sai 150 neliön talon + kalliit huonekalut joka huoneeseen. Koko juttu huonekaluineen maksoi 150 000 ¿. Sähkömies, putkimies ja muurari (teki takan) kävivät raksalla, muuten tutun mies teki kaiken itse.
Ei kaikki ole aina niin yksinkertaista?!