Tuleeko teille koskaan paha mieli facebookissa näkemistänne kavereiden päivityksistä tms?
Olen miettinyt lähtöä kokonaan pois FB:sta, nimittäin huomaan pahoittavani usein mieleni ja olevani apealla tuulella selailtuani ystävien päivityksiä. Siellä jollain tapaa korostuu erityisen selvästi se, kuka on toiselle se tärkeä ystävä ja kuka taas ei. Nytkin katselin tosi haikeana aiemmin minulle todella tärkeän ystävän päivitystä, jossa hän ja muutama muu kaverini olivat upealla USA:n matkalla. Heillä näytti olevan tosi hienoa siellä. Tykkäilin kuvista ja kommentoin niitä pala kurkussa. Jälkeenpäin mietin, että miksi teen tämän itselleni, miksi käyn facessa selailemassa minulle kerran niin tärkeiden ihmisten päivityksiä, jotka eivät enää välitä tuon taivaallista. Huomasin miettiväni; kunpa minutkin olisi kutsuttu tuolle matkalle.. kunpa minäkin olisin noissa värikkäissä ja iloisissa kuvissa kera ystäväporukan. Ei tule tapahtumaan.
Joo, olen yksinäinen. Enkä oikein tiedä miksi. Musta tykätään, mulle uskoudutaan ja olen ollut niin monen ihmisen luottoystävä kunnes... jotain tapahtuu?! Esim. näiden nyt reissussa olleiden tyttöjen kanssa olin joskus tosi läheinen. Yksi heistä vaan lopetti yhteydenpidon kuin seinään ja jätti saapumatta sovittuun tapaamiseen - joka sitten jäi viimeiseksi. Toisen kanssa loppui samalla tavalla ystävyys kuin seinään, kun aloin seurustella vakavasti ja menin sittemmin naimisiin. Hän jotenkin suuttui siitä tai jotain?!
Eli pointtini siis on, että olisko parempi vaan lähteä kokonaan SOMEsta ja lakata tuhertamasta itkua niiden ystäväporukoiden kivojen kuvien takia? Oletko päätynyt sellaiseen ratkaisuun, anyone?
Niin ja sitten on nämä syntymäpäivätoivotukset; eräskin hyvä ystäväni postaa aina toisen kaverinsa sivuille piiiitkät tekstit miten ihana ystävä tämä on ja oiiiiiikeeeen ihanaa synttäriä rakkaalle "siskolle" ja mulle: onnea. Jotenkin niin loukkaavaa.. En vaan ilmeisesti osaa olla riittävän aikuismainen ja ottaa tota siten että huihai anti olla.
Kommentit (61)
Ei, koska mua ei kiinnosta koko facebook enkä ole liittynyt sinne. Ei jaksa kiinnostaa muiden huomiohu*raamiset siellä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kateellinen heille? Hanki muita ystäviä ja siirry kohteliaasti toisiin kaveripiireihin. Mitä tuosta välittämään. Maailmassa ihmisiä riittää.
Matkalle pääsee kuka vaan, jos on rahaa ja voimassaoleva passi. Ei muuta kuin menoksi.
Kera? Sanavalinnat. Ne ärsyttävät.
Olen kateellinen, surullinen, olo on hylätty ja paljon muuta. Kelpaamaton. Varmaan olen ärsyttäväkin, miksi mulle muuten kävisi tällä tavalla niin monen ystävän kohdalla. En vaan osaa nimetä sitä kohtaa missä menee pieleen ja mikä minusta tekee niin epäkelvon ja ärsyttävän? Ystävyyteen kelpaamattoman? Voiko se muka olla mun sanavalinnat?? Oikeasti?! Ärsyttääkö semmoiset sitten niin paljon..
Välillä aika samoja fiiliksiä. Parasta on että ottaa yhteyttä johonkin, mutta kaikista ikävimmältä tuntuu olla ainoa "ei kutsuttu". Voit pohtia, onko sinulla ketään jonka kanssa lähtisit reissuun tms. Jo kahvilla käynti on alku! Joskus ihmiset/tutut myös mainitsevat että haluavat nähdä jonkun elokuvan, kätdä jossain museossa/ravintolassa tms, kannattaa vaan sanoa että itsekin on kiinnostunut ja sitten rohkeasti kysyä pääseekö mukaan.
Jotenkin rivien välistä luettavissa että olet hiukan hankala ihminen, en sano tätä pahalla. Jos useampi ihmissuhde loppuu seinään, on itsetutkiskelun paikka. Et kysynyt miksi ystävä ei saapunut tapaamiseen, eikö mitään keskustelua ollut sen jälkeen?
Ymmärrän sinua. Tunnen itsekin joskus samoin. Käyn fb:ssa enää ryhmien takia. En kovin usein edes lue muiden päivityksiä.
Niin ja siis vaikka joku olisinin kiinnostunut jostain erityylisestä kuin sinä, mutta mainitsee haluavansa mennä kannattaa silti sanoa olevansa kiinnostunut. Aina voi löytää uutta:)
Ystävät vaihtuvat matkalla eli aiemmin hyvä ystävä ei enää pidä yhteyttä.
Ehdotan, että poistat kyseiset henkilöt Facebookista tai et enää seuraa heitä.
Olen pitänyt Facebook-kaveripiirin hyvin pienenä ja osan viestejä en seuraa lainkaan. Ystävän mies on käyttänyt huumeita ja mielestäni hän on pelottava. Otin hänet ystäväkseni, koska en kehdannut jättää häntä pois ystävän vuoksi. En seuraa miehen päivityksiä, koska hän vaikuttaa aggressiiviselta.
Päivitän itse todella harvoin mitään, joten olen oikeastaan turhaan Facebookissa. Seuraan kummityttöni elämää ulkomailla ja joidenkin ystävieni, mutta Fb tuntuu muuten aika turhalta.
En kadehdi, mutta matkoista luen mielelläni, koska matkustaminen kiinnostaa minua.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin rivien välistä luettavissa että olet hiukan hankala ihminen, en sano tätä pahalla. Jos useampi ihmissuhde loppuu seinään, on itsetutkiskelun paikka. Et kysynyt miksi ystävä ei saapunut tapaamiseen, eikö mitään keskustelua ollut sen jälkeen?
Kiitos kommentistasi, oikeasti. Voisitko tarkentaa millä tavalla tai mistä huokuu minun hankaluus ihmisenä? Olen valmis ottamaan kritiikin vastaan ja todella, nyt on sen itsetutkiskelun paikka. Siksi mielelläni kuulisin mistä sellainen mielikuva sulle tarkalleen ottaen tuli?
Ystävä oli ennen ohareita vähän kummallinen pidemmän aikaa. Myöhästeli kun nähtiin, ei ikinä soittanut/viestittänyt ja lopulta tuli sitten tämä että odottelin sovitussa paikassa eikä hän koskaan tullut. Lähdin ja myöhemmin soitin, että niin odottelin muuten sua siellä että toivottavasti oot kunnossa. Vastaus oli tämä: "Joo, näin yhden kaverin ja jäin hänen kanssa juttelemaan ja kuljettiin keskustaan samaa matkaa" eli selitys myöhästymiselle oli se, että hänestä oli vaan mukava rupatella jonkun kaverinsa kanssa eikä sitten välittänyt ilmoittaa mulle, että hei mä myöhästyn nyt. Odottelin tuolloin 20-30 minuuttia ennen kuin luovutin ja lähdin. Olin niin loukkaantunut hänen käytöksestä ja tuosta selityksestä, että päätin antaa hänen sitten ottaa yhteyttä kun siltä tuntuu. Sitä yhteydenottoa ei koskaan tullut.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kateellinen heille? Hanki muita ystäviä ja siirry kohteliaasti toisiin kaveripiireihin. Mitä tuosta välittämään. Maailmassa ihmisiä riittää.
Matkalle pääsee kuka vaan, jos on rahaa ja voimassaoleva passi. Ei muuta kuin menoksi.
Puuttuuko tunneäly?
Selvästi ap kaipaa ystäviä ja tahtoo läheisyyttä.
Ala rustailla kiinnostavia huumorintajuisia päivityksiä pienistä arkisista sattumuksia, omilta matkoiltasi (jos reissaat), tapaamisista jne. Muiden päivitysten peukuttamisen sijaan kommentoi niitä hauskasti ja omaperäisesti. Ja katso, mitä tapahtuu.
AP, miksi ihmeessä tykkäilet ja kommentit noiden tyyppien kuvia/päivityksiä? Se ei ole pakollista... Voit myös lopettaa noiden tyyppien seuraamisen. Jos sinua ei haluta tavata kahvilassa, tuskin sinua halutaan toisen fb-juttuja kommentoimaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Ala rustailla kiinnostavia huumorintajuisia päivityksiä pienistä arkisista sattumuksia, omilta matkoiltasi (jos reissaat), tapaamisista jne. Muiden päivitysten peukuttamisen sijaan kommentoi niitä hauskasti ja omaperäisesti. Ja katso, mitä tapahtuu.
Tätä teen jo nyt :) Kommentoin aina toisten mielenkiintoisia matkakuvia, päivityksiä ym. positiivisessa hengessä. Ja omat päivitykset haluan pitää hyvänmielen päivityksinä, en avaudu enkä valita tai hauku mitään/ketään. Mutta en myöskään päde tai brassaile päivityksissäni saati ole ällöttävän siirappinen. Luin taannoin jostain jonkun listan 10 ärsyttävimmästä tavasta päivittää fb-profiili, enkä löytänyt omia päivityksiäni tuolta listalta :)
Vierailija kirjoitti:
AP, miksi ihmeessä tykkäilet ja kommentit noiden tyyppien kuvia/päivityksiä? Se ei ole pakollista... Voit myös lopettaa noiden tyyppien seuraamisen. Jos sinua ei haluta tavata kahvilassa, tuskin sinua halutaan toisen fb-juttuja kommentoimaankaan.
Olet oikeassa, he tuskin minun kommentteja ja tykkäämisiä kaipaavat. Saati haluaisivat nähdä minua missään. Kun näen tuota entisten ystävieni porukkaa sattumalta vaikkapa juuri kahvilassa, he näyttävät todella vaivaantuneilta. Silti on tällainen jännä ilmiö, että eräässä vuotuisessa tilaisuudessa, jossa tiemme väistämättä kohtaavat he hieman alkoholia nautittuaan ja vapauduttuaan aina hakeutuvat seuraani juttelemaan, mikä on aina tosi hauskaa ja nauramme kuten ennen vanhaan. Mutta turha on toivoa, että he näidenkään tilaisuuksien jälkeen minua mihinkään kutsuisivat.
Juu tulee kyllä aika usein paha mieli facessa koska siellä näkee näitä muiden hehkutuksia reissuista, juhlista yms. Myös minun ystävyyssuhteeni ovat katkenneet/ väljähtyneet syystä, jota en itse tiedä. Minun on kyllä vaikea ystävystyä/ tutustua ihmisiin. Olen yrittänyt olla avoin ja ystävällinen mutta jostain syystä ystävyyssuhteita ei synny. Olisi kiva jos olisi edes yksi ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentistasi, oikeasti. Voisitko tarkentaa millä tavalla tai mistä huokuu minun hankaluus ihmisenä? Olen valmis ottamaan kritiikin vastaan ja todella, nyt on sen itsetutkiskelun paikka. Siksi mielelläni kuulisin mistä sellainen mielikuva sulle tarkalleen ottaen tuli?
Ystävä oli ennen ohareita vähän kummallinen pidemmän aikaa. Myöhästeli kun nähtiin, ei ikinä soittanut/viestittänyt ja lopulta tuli sitten tämä että odottelin sovitussa paikassa eikä hän koskaan tullut. Lähdin ja myöhemmin soitin, että niin odottelin muuten sua siellä että toivottavasti oot kunnossa. Vastaus oli tämä: "Joo, näin yhden kaverin ja jäin hänen kanssa juttelemaan ja kuljettiin keskustaan samaa matkaa" eli selitys myöhästymiselle oli se, että hänestä oli vaan mukava rupatella jonkun kaverinsa kanssa eikä sitten välittänyt ilmoittaa mulle, että hei mä myöhästyn nyt. Odottelin tuolloin 20-30 minuuttia ennen kuin luovutin ja lähdin. Olin niin loukkaantunut hänen käytöksestä ja tuosta selityksestä, että päätin antaa hänen sitten ottaa yhteyttä kun siltä tuntuu. Sitä yhteydenottoa ei koskaan tullut.
Eli sä vaan lähdit etkä ilmoittanut mitään? Kaveri tuli paikalle ja sä et ollutkaan (enää) siellä? Et sinäkään kovin kivasti tehnyt, vaikka toki tuollainen myöhästyminenkin on epäkohteliasta (riippuen toki vähän paikastakin missä odotellaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuttuuko tunneäly?
Selvästi ap kaipaa ystäviä ja tahtoo läheisyyttä.
Älä käy henkilöön. Ap pyysi tiukkaakin kritiikkiä, missä vika ja halusi itsetutkiskella myös. En tunne häntä, joten en kommentoi häntä, vain yleisellä tasolla.
Ohareita tekevät kaverit kannattaa oikeasti unohtaa ja etsiä oikeita kavereita. Elämä opettanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo aikaisemmin kommentoinut, mutta samat fiilikset tuli. Ap, oletko vähän takertuva? Tai jotenkin raskasta tai tylsää seuraa? Minulle tämä fiilis tuli esim. siitä, että kommentoit joidenki ex-kavereiden lomakuvia. Vaikka ne nyt onkin siellä fb:ssä esillä, niin pikkuisen menee liian "intiimiksi" tuo kommentoiminen ja tykkäily. SOME on jotenkin saanut ihmiset käyttäytymään kummallisesti ja unohtamaan sellaiset normaalit rajat yms. ihmisten ja ihmisryhmien välillä.
Ja sitten tuo, että lähdit vetämään, mutta et siis ilmeisesti soittanut tuolle kavereille ennen lähtöäsi? 30min on aika lyhyt aika vielä...
Tuli mieleen: mitkä ovat sosiaaliset taitosi? Kuulostaa todella oudolta, että sinut noin vain hylätään, ja olet jäänyt ihmettelemään asiaa. Onko mahdollista, että on tapahtunut jotakin, mitä et ole ymmärtäyt?
Ja tätä ei ole sitten tarkoitettu loukkaukseksi.