Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alhainen verenpaine, supistelut ja ennenaikainen synnytys?

24.03.2006 |

Onko muilla kokemusta? Esikoinen syntyi ennen 36 viikkoa ja koko edellisen raskauden " kärsin" alhaisesta verenpaineesta. Alhainen verenpaine (yläpaine alle 100, alapaine 60 molemmin puolin) ei sinänsä haitannut elämää, mitä nyt huimausta ja päänsärkyä oli jonkin verran. Nyt tokan kohdalla sama juttu, supistelut alkaneet jo ennen vk19, ei pahoja/kivuliaita mutta tulee useita per päivä. Ja taas verenpaine laskenut. Neuvolassa ei puututa alhaiseen verenpaineeseen, ainostaan korkeasta ollaan huolestuneita. Netistä ei paljoa löydy tietoa asiasta, muutama tutkimus jossa ennenaikaiset synnytykset ja sikiön kuolleisuus linkataan alhaiseen verenpaineeseen mutta tutkimustulokset on ristiriitaisia. Esikoisen kohdalla sain jonkin aikaa supisteluja ehkäisevää lääkitystä mutta sehän laskee verenpainetta vielä lisää ...Onko täällä muita joilla kokemusta asiasta? Eli onko alhainen verenpaine liittynyt vauvan ennenaikaiseen syntymään? Nyt rv 21 eli matkaa olis vielä...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alhainen verenpaine, ollut jokaisessa raskaudessa, nyt kuudes menossa ja kaikki lapset syntyneet viikosta 39 eteenpäin

Nyt viikolla 37 oli paineet 108/60 samalla tasoilla ollut kaikissa raskauksissa. Mitään toimenpiteitä ei olla asian takia tehty.

Vierailija
2/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menossa neljäs raskaus viikoilla 22+1 ja verenpaine kovin matalalla. Ei minulla normaalistikkaan ole mikään päätä huimaava paine, mutta normaali kuitenkin. Kaikissa muissa raskauksissa yläpaine on pysytellyt 120 ja alapaine 60 hujakoilla ja kaikki raskaudet ovat olleet ns helppoja ja vähä vaivaisia. Nyt neuvolassa mitattiin paineiksi 102/55 ja päätä särkee, korvissa humisee ja vatsaa supistelee ei onneksi häiritsevästi eikä kivuliaasti, mutta selkeästi kovettuu ja pingottuu useita kertoja päivässä. meillä ei myöskään isommin noteerattu matalaa verenpainetta kehoettiin vain rauhoittamaan vähän tahtia, mikä villin kaksi vuotiaan kanssa kotona ollessa ei ole aivan yksinkertaista ja sanottiin että ota särkylääkettä päänsärkyyn vain jos on aivan pakko.

Itsekseen sitä kuitenkin on huolissaan jos paineet tästä vielä laskee ja supistelut muuttuu äkäisemmiksi, jospa kuitenkin jossain välissä joku puuttuisi asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

verenpaineilla ja syntyneet 39+ viikolla. En uskois kyllä muutenkaan ton verenpaineen osallisuuteen ennenaikaisissa synnytyksissä. Toisilla on supistusherkemmät kohdut, kuten ilmeisesti myös sinulla. Ei tuo silti tarkoita, että tällä kertaa lapsi syntyisi etuaikaan, vaikka viimeksi näin kävikin.

Vierailija
4/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla myös alhainen,nyt on sellaiset 81/52,päänsärky oli ystäväni 2kuukautta,ja nyt raskauden aikana ei niinkään pari viikkoa kärsin..

se on inhottavaa ku siihen ei paljoa puututa..mulla on kylläkin aina olle alhainen ja kolmisen vuotta sitte meinattii aloittaa lääkitys mut se sit taas nousi sen verran.ikinä ei varmaan ole yläpaine ollu yli 110,eikä alapaine yli 70.

nyt raskauden aikana on vain laskenu ja alkaa vähän jo mietityttää,pitää ottaa asia pöydälle seuraavas neuvolas..

voimia=)

rv21+2

Vierailija
5/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai,verenpaineestako tämä pään epämääräinen jomotus johtuukin. Mulla mitattiin just eilen neuvolassa 93/63, sanoi vain, voi vähän huimata. Olen rv 33+6 ja ollut saikulla supistusten ja niistä johtuvien kohdunkaulan muutoksien takia.

Esikoisesta taas verenpaine nousi loppua kohden ja sitä mittailtiinkin lopussa aika tiuhaan, poika syntyi rv 39+3.

Hassua on se, että esikoisesta jouduin myös syömään rautaa koko ajan ja nyt taas Hb on ollut korkeempi kuin normaali tilassa.....

Vierailija
6/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

verenpaine aina alhainen,nyt kolmas raskaus vk 17 ja 96/64. kaksi ekaa syntyneet viikoilla 39+4 ja 39+3. epämääräinen väsy ja huononolon tunne vaivaa,tosin hbkin alhainen. jos minulla ei olisi turvotusongelmaa,vetelisin sipsejä olan takaa,mut kun sit ei kengät mahdu jalkaan,mikä näin maaliskuussa on varsin harmillista ;). kahvi joka myös nostais verenpainetta,ei käy,olen kofeiiniyliherkkä ja yks mukillinen aamulla vie kahden seur. yön unet.

ei tosiaan löydy vinkkejä alhaiseen verenpaineeseen,korkeaan kyllä.

Vierailija
7/9 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimakkaasti,kerran olin s-lomalla lepäämässä.

Vierailija
8/9 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olekaan osannut yhdistää alhaista verenpainetta ja supisteluja. Tällä hetkellä paineet 84/50. Supisteluja on ollut jo viikkoja ja pari kertaa jopa ikäviä kuukautiskipumaisia. Muutama yökin on mennyt supistusten kanssa valvoen. Ensi viikolla on neuvolalääkäri ja olen miettinyt sairasloman pyytämistä. Tuntuu vain kuin menisi tarkoituksella valittamaan.. ja suomalainenhan ei valita. Hitsi. Nyt pari päivää sitten alkoi sydämmentykytykset. Kotimittarilla mitaten sydän hakkaa 80/min, mikä ei tunnu enää kivalta. Mutta kaipa tämä on normaalia....

Ei pitäisi surffailla yöllä etsimassä tietoa raskausvaivoista; menee loputkin yöunet.

Vierailija
9/9 |
25.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkin on aika alhaalla ja raskausaikana vieläkin alhaisemmat. neuvolassa lähinnä lukuihin oltiin tyytyväisiä, " kun nyt ei ainakaan liian korkea ollut" . huimausta ym. esiintyi aina välillä. Myös mulla alkoi supistelut jo ennen rv20, ja niitä jatkuikin koko raskauden, mutta poika syntyi vasta 39+1 siitä huolimatta. sama homma esikoista odottaessa, joka myöskin syntyi vasta viikoilla 39+1. Tosin inhottavaahan se ennen aikainen supistelu on ja pelottavaakin, mutta meillä ei ainakaan vauvat siitä huolimatta syntyneet normaalia aikaisemmin.

onnea odotukselle!

viivi ja vaavi 4kk (vauva-puolelta vierailemassa tällä puolella)