Miksi miehet alkaa haluamaan lapsia nykyään vasta nelikymppisenä?
Ystäväpiirissäni on useita 38-45 -vuotiaita sinkkumiehiä, jotka ihan avoimesti meille ystäville puhuu siitä, että haluaisi lapsen ja perheen, ja etsii aktiivisesti parisuhdetta, jossa voisi perustaa perheen. Olen itse käynyt treffeillä kymmenien noin nelikymppisten miesten kanssa, ja suuri osa heistä on suunnilleen jo ekoilla tai tokilla deiteillä ottanut puheeksi, että haluavat lapsia. Muutama miespuolen yli nelikymppinen ystäväni on lopettanut parisuhteen äskettäin siitä syystä että se nainen ei halunnut lasta ja mies halusi. En muista, että vähän yli kolmikymppisenä kukaan tuttu mies olisi mitenkään ilmaissut haluavansa lasta, päin vastoin. Mikä siinä on että nykyään miehet yhtäkkiä nelikymppisenä "heräävät" siihen, että he haluavat lapsen ja perheen ja yhtäkkiä pitäisi jostain sitten saada se parisuhde, jossa voisi sen perheen perustaa. Miksi miehet ei kolmikymppisinä halua vielä lapsia? Ja joo, tiedän että mies voi lisääntyä vanhempana kuin nainen, mutta nyt ei ole kyse siitä. Sillä mies tarvii sen naisen kuitenkin perheen perustamiseen, ja keskimäärin ihmiset nyt pariutuu kuitenkin suunnilleen oman ikäisten kanssa.
Kommentit (84)
Minkä takia pitäisi uhrata parhaat vuotensa johonkin perhepelleilyperseilyyn? Tai ylipäätään myöhemminkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni kävi nelikymppisenä steriloinnissa kun lapset on jo teini-ikäisiä. Kaikki eivät kuitenkaan halua lapsia vanhemmalla iällä ja haluaa viettää eläkepäiviään ilman vastuita ja velvoitteita alaikäisistä.
Vaikka tekee lapsen nelikymppisenäkin, ei itse ehdi eläkkeelle ennen kuin lapsi on täysi-ikäinen. Ei meillä ainakaan ole 58 eläkeikä.
No miehellänipä on ja vielä alempikin. Riippuu ammatista.
Kyllä balettitanssijoilla on alhainen eläkeikä ja joku vakavasti sairas täysrampa 19-vuotiaskin saa eläkepaperit, mutta suurin osa ihmisistä jää eläkkeelle reilusti yli kuusikymppisenä ja eläkeikää koko ajan nostetaan lähemmäs seitsemääkymppiä. Puhutaan enemmistöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.....
Maailma on muuttunut ja siellä on niin paljon muita mahdollisuuksia kuin perheen perustaminen. Moni elää pitkitettyä nuoruutta, eikä haluta asettua aloilleen ennen kuin on "pakko" eli lapsia tehdään niin myöhään kuin on mahdollista. Sitä ennen nautitaan elämästä ilman, että on varsinaisesti sidottu mihinkään. Ei haluta ottaa vastuuta.
Näin se varmaan on. Mutta mietin tässä että mikä siinä vastuussa on niin "kamalaa", ettei sitä halua ottaa. Moni on kuitenkin jo kolmekymppisenä hyvinkin vastuullisessa työssä. Miksi yksityiselämän vastuuta ei haluta?
Se ei ole palkitsevaa, ja koko aikuiselämää ei haluta alistaa rutiineille, vastuille ja pakoille. Kun on päivät töissä ja omistautuu työtehtäville, jää vielä illat, viikonloput aikaa nauttia elämästä vapaasti. Jos olisi lapsia, tähän ei jäisi mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma mies 42 vuotias, itse. 25. Lapsia kumpikaan ei halua, alussa ikäero vähän mietitytti mutta ollaan samassa elämäntilanteessa niin hyvin menee. Hän on mun oma George Clooney 😉
Mutta ei sinunkaan tuttavapiirissä ole monellakaan naisella vanhempaa miestä, eikös niin.
Ei ole, tottahan se on. Mutta olen myös varma ettei hän halua yhtäkkiä nyt nelikymppisenä haikailemaan perhettä. Kyllä miesten jotka ensin haluavat viettää perheetöntä vapaata elämää nelikymppiseksi, pahimmassa tapauksessa vieden parhaat lisääntymisvuodet naiseltaan, pitäisi katsoa peiliin. Ainahan voi mieli muuttua mutta vähän pitäisi osata elämäänsä suunnitella jos edes mielessä on perheen perustaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma mies 42 vuotias, itse. 25. Lapsia kumpikaan ei halua, alussa ikäero vähän mietitytti mutta ollaan samassa elämäntilanteessa niin hyvin menee. Hän on mun oma George Clooney 😉
Mutta ei sinunkaan tuttavapiirissä ole monellakaan naisella vanhempaa miestä, eikös niin.
Ei ole, tottahan se on. Mutta olen myös varma ettei hän halua yhtäkkiä nyt nelikymppisenä haikailemaan perhettä. Kyllä miesten jotka ensin haluavat viettää perheetöntä vapaata elämää nelikymppiseksi, pahimmassa tapauksessa vieden parhaat lisääntymisvuodet naiseltaan, pitäisi katsoa peiliin. Ainahan voi mieli muuttua mutta vähän pitäisi osata elämäänsä suunnitella jos edes mielessä on perheen perustaminen.
Kyllä teidän naistenkin on vain vaivattava pikku päätänne sillä, että mietitte ihan itse, mitä haluatte, ja otatte vastuun omaa elämäänne koskevista päätöksistä. Ellette sitten ole holhouksenalaisia tai ddlg-suhteessa. Ei keneltään voi viedä vuosia, mutta kuka tahansa voi tuhlata omat vuotensa.
Tunne kun kasvattaa lapsensa kunnollisesti läpi tämän yhteiskunnan ja se 24h vastuu lapsesta päättyy kun lapsi täyttää 18 vuotta. Odotan sitä, kyllä todellakin. Tuntuu että omassa- ja parisuhteessa alkaa taas uusi aika. Nuoria ja terveitä molemmat vielä ollaan alle 40+.
Vierailija kirjoitti:
Tunne kun kasvattaa lapsensa kunnollisesti läpi tämän yhteiskunnan ja se 24h vastuu lapsesta päättyy kun lapsi täyttää 18 vuotta. Odotan sitä, kyllä todellakin. Tuntuu että omassa- ja parisuhteessa alkaa taas uusi aika. Nuoria ja terveitä molemmat vielä ollaan alle 40+.
Minä elin menin ja viipotin sinne nelikymppiseksi ennen lapsia. Eipä ole kiire päästä heistä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät tajua sitä, että vaikka heidän olisi biologisesti helppo saada lapsia vielä neli-viiskymppisenä, synnytysikäisen naisen löytäminen päälle nelikymppisenä ei enää olekaan helppoa. Päinvastoin se vain koko ajan vaikeutuu mitä enemmän ikää tulee lisää. Toki on miehiä, jotka perustavat perheen vasta 5-kymppisinä. Mutta se mikä on mahdollista jollekulle George Clooneylle, ei ole mahdollista suomalaiselle perusjampalle. Jos meinaa saada 10-20 vuotta itseään nuoremman naisen, miehen pitää olla älykäs, menestyvä, hyvin säilynyt, kivannäköinen, sosiaalisesti taitava, kokenut, hauska, mukava jne. Moniko päälle nelikymppinen sinkkumies on, siis noita kaikkia?
Itse olen noita edellämainittuja ja siihen vielä jotain päälle. Ja lisäksi harjoitellut yhteiseloa lähes 30 vuotta yhden naisen kanssa joka ei loppupeleissä halunnut lasta. Aion vielä tavata naisen, perustaa perheen ja hankkia lapsia. Minulla on naisten suhteen senverran väljät kriteerit ettei tarvitse olla edes suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Tunne kun kasvattaa lapsensa kunnollisesti läpi tämän yhteiskunnan ja se 24h vastuu lapsesta päättyy kun lapsi täyttää 18 vuotta. Odotan sitä, kyllä todellakin. Tuntuu että omassa- ja parisuhteessa alkaa taas uusi aika.
Se tunne, kun tuota ei tarvitse kokea koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni kävi nelikymppisenä steriloinnissa kun lapset on jo teini-ikäisiä. Kaikki eivät kuitenkaan halua lapsia vanhemmalla iällä ja haluaa viettää eläkepäiviään ilman vastuita ja velvoitteita alaikäisistä.
Vaikka tekee lapsen nelikymppisenäkin, ei itse ehdi eläkkeelle ennen kuin lapsi on täysi-ikäinen. Ei meillä ainakaan ole 58 eläkeikä.
No miehellänipä on ja vielä alempikin. Riippuu ammatista.
Kyllä balettitanssijoilla on alhainen eläkeikä ja joku vakavasti sairas täysrampa 19-vuotiaskin saa eläkepaperit, mutta suurin osa ihmisistä jää eläkkeelle reilusti yli kuusikymppisenä ja eläkeikää koko ajan nostetaan lähemmäs seitsemääkymppiä. Puhutaan enemmistöstä.
Mies kuuluukin vähemmistöön tässä asiassa. On moniakin (miesten) ammatteja, joissa eläkeikä on alhainen. Näitäkin kannattaa miettiä koulutusta ja ammattia suunnitellessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä elin menin ja viipotin sinne nelikymppiseksi ennen lapsia. Eipä ole kiire päästä heistä eroon.
Eipä sitä kuusikymppisenä enää mitään viipotettavaa olekaan.
Kun naiset puhuu miehistä niin he tarkoittavat yleensä niitä halutuimpia miehiä jotka ei halua sitoutua.
Itse olen halunnut lapsia jo pitkään mutta edelleen 31v etsin naista joka haluaisi sitoutua muhun.
Esim viimeksi kun olin tindertreffeillä niin nainen tavanomaisesti valitteli että miehet haluaa vain kevyitä suhteita ja on paljon varattuja miehiä ym ja minä siinä vieressä ajattelin mielessäni, että tässä on mies joka haluaisi sitoutua. Nainen poisti minut mätseistä treffien jälkeen.
=naiset haluaa sitouttaa vain niitä halutuimpia miehiä, minä en kelpaa.
Neljä sivua jauhantaa ilmiöstä, jota ei ole olemassa.
Lukekaa Väestöliiton perhebarometreja, niin teille selviää, että lapsia haluavia on tasaisesti kaikenikäisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät tajua sitä, että vaikka heidän olisi biologisesti helppo saada lapsia vielä neli-viiskymppisenä, synnytysikäisen naisen löytäminen päälle nelikymppisenä ei enää olekaan helppoa. Päinvastoin se vain koko ajan vaikeutuu mitä enemmän ikää tulee lisää. Toki on miehiä, jotka perustavat perheen vasta 5-kymppisinä. Mutta se mikä on mahdollista jollekulle George Clooneylle, ei ole mahdollista suomalaiselle perusjampalle. Jos meinaa saada 10-20 vuotta itseään nuoremman naisen, miehen pitää olla älykäs, menestyvä, hyvin säilynyt, kivannäköinen, sosiaalisesti taitava, kokenut, hauska, mukava jne. Moniko päälle nelikymppinen sinkkumies on, siis noita kaikkia?
Kummasti vaan ikäerot parisuhteissa ovat olleet suurenemaan päin, että en nyt allekirjottas tota siun väitettäs. Nää julkkikset vaan tulevat esille, mut kyllä näitä "Dannyjä" löytyy joka kylältä.
Tietysti löytyy, mutta silti nuo vanhempi mies - nuorempi nainen -liitot ovat poikkeus. Tottakai yksittäisiä sellaisia tapauksia on. Mutta suurimmalle osalle miehistä se ei silti ole mahdollista. Ehkä 5-10 % miehistä voi saada nuoremman naisen.
Kyllä perusjamppakin voi, jos hakee Thaimaasta...
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen sinkkumies kirjoitti:
Väittäisin että mies alkaa olla noin yleensä ottaen henkisesti kypsä vanhemmaksi vasta noin 30 - 40 ikävuoden välillä. Ainakin itse ajattelen näin.
No tuo se varmaan on. Mutta miksi? Kyllä 70-luvulla miehet oli kypsiä vanhemmaksi jo alle kolmikymppisenä, tai ainakin vaan lisääntyivät nuorempana, kypsiä tai ei.
Nykyään moni tuntuu ajattelevan nimenomaan sitä taloudellista näkökulmaa. Ajatellaan, että lapsia ei ole varaa hankkia, ennen kuin on opiskeltu hyvä tutkinto, saatu "kunnon" työpaikka, ostettu omistusasunto, maksettu opintolainat pois, jne. 70-luvulla tyydyttiin vähempään, eikä työttömyyskään ollut yhtä suuri peikko kuin nykypäivänä, sillä töihin "vain mentiin" ja jos ei ollut tutkintoa, niin siinäpä työn ohessa opeteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen noita edellämainittuja ja siihen vielä jotain päälle. Ja lisäksi harjoitellut yhteiseloa lähes 30 vuotta yhden naisen kanssa joka ei loppupeleissä halunnut lasta. Aion vielä tavata naisen, perustaa perheen ja hankkia lapsia. Minulla on naisten suhteen senverran väljät kriteerit ettei tarvitse olla edes suomalainen.
Mikset sitten eronnut aikaisemmin? Vai aloitko itsekin haluta lasta vasta 5-kymppisenä?
Minä olen 25v nainen ja kolmesta (!) ikäisestäni miehestä olen eronnut siksi kun heillä tullut vauvakuume.
Eli omien kokemuksieni pohjalta en allekirjoita tuota.
Vierailija kirjoitti:
Kun naiset puhuu miehistä niin he tarkoittavat yleensä niitä halutuimpia miehiä jotka ei halua sitoutua.
Itse olen halunnut lapsia jo pitkään mutta edelleen 31v etsin naista joka haluaisi sitoutua muhun.
Esim viimeksi kun olin tindertreffeillä niin nainen tavanomaisesti valitteli että miehet haluaa vain kevyitä suhteita ja on paljon varattuja miehiä ym ja minä siinä vieressä ajattelin mielessäni, että tässä on mies joka haluaisi sitoutua. Nainen poisti minut mätseistä treffien jälkeen.
=naiset haluaa sitouttaa vain niitä halutuimpia miehiä, minä en kelpaa.
Luuletko, että sitoutumishalukkuus riittää naiselle? Kyllä sinun täytyy olla viehättävä ja kiinnostava ihan omana itsenäsi, jos haluat saada toiset treffit.
Mun mielestä just toisinpäin... Miehille on ok tulla isäksi jo nuorina, kun taas naiset haluavat lapsia vasta 30-40v nykyään, lähempänä 40v.
Kaikki tuntemani ikäisät ovat hankkineet lapsensa saman ikäisten naisten kanssa. Nelikymppiset pariskunnat siis yhdessä. Näin meilläkin. Molempien esikoinen syntyi kun olimme 40+.