Aivan käsittämätöntä rienausta! Ennen ei olisi tullut kysymykseenkään että pääsiäisenä esitetään televisiossa formulaa, pelataan lentopalloa, tanssitaan tähtien kanssa jne.
Kyllä on pyhyys kadonnut ihmisten mielistä, kun raha on tullut arvojen tilalle.
Kommentit (37)
Jaa. Itse ajattelin pestä ikkunat tänään. Mies menee töihin. Oli eilenkin. Jotta ihmiset pääsee shoppailemaan. Ei tunnu pyhältä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tiukkapipoisten pakkoankeuttajien aika on väistymässä. Itse en ole koskaan kuulunut kirkkoon ja silti kirkko määräilee miten minun tulisi elää.
Ne ajat tulevat kohta takaisin ja kuuntelemme Imaamien julistuksia.
En ole ajatellut kuunnella.
Siis eilenhän ei tullut tietyiltä kanavilta muuta kuin Jeesus sitä ja tätä, oikeastiko joku väittää ettei pääsiäisenä ole lähetetty tarpeeksi kristillistä ohjelmaa? :D
Kyllä joskus 1980-luvulla pääsiäinenkin oli tympeää aikaa nuorelle, kun ei varsinkaan pitkäperjantaina ei ollut mitään tekemistä.
Hoitakoon kirkko omia asioitansa eikä pyrkiä rajoittamaan muiden elämää.
Toisaalta Suomi on ollut about viimeinen maa jossa kaikki on kiinni sunnuntaisin (turistitkin tätä ovat ihmetelleet) ja sunnuntailisät tuoneet mukavan lisän palkkaan. Ei niitä uskonnollisessa USAssa ole ollut varmaan koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tiukkapipoisten pakkoankeuttajien aika on väistymässä. Itse en ole koskaan kuulunut kirkkoon ja silti kirkko määräilee miten minun tulisi elää.
Ne ajat tulevat kohta takaisin ja kuuntelemme Imaamien julistuksia.
En ole ajatellut kuunnella.
Taitaa tulla pakko eikä sinun mielipiteitä juuri kysellä. Pakoistahan uskovaiset tykkääkin uskonnosta riippumatta.
Vaikka meillä pysyy tv kiinni pääsiäispyhät, en missään nimessä ole vaatimassa, että kaikkien muiden pitää elää samoin. Miksi sinua ap ärsyttää, jos joku ei ole samalla tavalla uskossa kuin sinä? Elä ja anna muiden elää tavallaan! Minä luen kirjaa, kuuntelen klassista, käyn vauva-palstalla ja ulkoilen. Kirkossa on käyty vastapainoksi.
Tällä palstalla roikkuminen kuitenkin on kristillistä ja noudattaa kristillisen pääsiäisen perinteitä???
Vierailija kirjoitti:
Meiltä luterilaisilta onkin unohtunut pääsiäisen sanoma, ilo Jeesuksen hengissä olosta.
Kuolemalla kuoleman voitti!
Niin tai sitten vaan saatiin kiinni ja laitettiin hengiltä ja jälkeenpäin tapahtuma sovitettiin siihen stooriin. Siellä oli pari myymälävarasta viereisillä risteillä ilmeisesti ihan muuten vaan. En tässä yhteydessä ota kantaa kummin päin meni. Ihan vaan koska on pääsiäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset 40 vuotta on pääsiäisenä tullut televisiosta ihan normaaleja ohjelmia. Ehkä aloittaja viittaa televisio-ohjelmiin Suomessa vuosina 1917-1977?
Telkkari tuli Suomeen 50-luvulla. Olen syntynyt -68 ja koko lapsuus telkkarista tuli Jeesus-ohjelmia ja Jeesus-ohjelmia pääsiäisenä. Ei saanut edes naapurin ovikelloa soittaa pitkäperjantaina.
Ja mä olen pari vuotta vanhempi, pääsiäinenhän oli silloin nuoruudessa ihan s**tanan ankeaa, kaikki paikat oli kiinni, jonain päivänä sit aukes ravintolat mutta ei niissäkään saanut musiikkia soittaa tai ainakaan tanssia, onneks ei enää niin tarkkaan muista tuota pimeää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kansa on rehellistä ja ahkeraa ja tämä on peruja juuri kristinuskon opetuksista.
Ehkä pikemminkin luterilaisesta ankeudesta? Välimeren maissahan ollaan huomattavasti uskonnollisempia ja niitähän yleensä pidetään sellaisina vähän huithapeleina, myöhästelijöinä, epärehellisinä laiskureina jne.
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset 40 vuotta on pääsiäisenä tullut televisiosta ihan normaaleja ohjelmia. Ehkä aloittaja viittaa televisio-ohjelmiin Suomessa vuosina 1917-1977?
Kyllä ainakin vuonna 1995 tuli synkkää ohjelmaa, kuten Matteus-passio ja joka kirkon jumalanpalvelusta.
Synnytin kohtuun kuolleen esikoiseni 6.4.1995 rv 39+6. Pääsiäinen oli sinä vuonna samoina päivinä kuin nytkin. Olisin halunnut ajatukset irti tapahtuneesta mutta ainakaan tv ei siinä auttanut lähettämällä koko ajan kuolemaohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta Suomi on ollut about viimeinen maa jossa kaikki on kiinni sunnuntaisin (turistitkin tätä ovat ihmetelleet) ja sunnuntailisät tuoneet mukavan lisän palkkaan. Ei niitä uskonnollisessa USAssa ole ollut varmaan koskaan.
Heh, mieleen tulee hauska mielikuva hoitsunaisesta alapeukuttamassa koska "Mun sunnuntailisiin ei ainakaan kosketa!"
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei niitä Jeesuksen aikaan ollut. Kyllä on jumalattomaksi mennnyt nyt maailma. Alkukirkon aikaan kunnioitettiin arvoja, eikä mitään Formulaa katottu.
Mutta kai kuitenkin katseltiin "Jessen säästöaterioita"?
Vierailija kirjoitti:
Jotain rajaa tässä joidenkin harjoittamassa itseruoskinnassa! Ihan on kuule sellasissa kunnioitettavissa maissa kun Ranska ja Saksa kaikki kiinni 2017 sunnuntaisin ja muinakin juhlapäivinä (turistipaikoissa ja esim. rautatieasemilla voi olla kaupat auki). Pöljät turistit nyt ihmettelee aina sitä, että joku maa ei olekaan tehty sitä varten, että turisti saa kaiken haluamansa ihan tasan tarkkaan silloin kun haluaa.
No eikös silloin pitäisi tulla elokuvia Eostresta ja Ishtarista, jotka nyt ovat ne oikeat pääsiäisen juhlakalut?