Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämän päivän lehdessä odotusajan alkoholinkäytöstä...

Vierailija
24.03.2006 |

Eilen illalla täällä oli ketju, jossa kyseltiin av-mammojen juomisesta raskausaikana. Tosi moni oli sitä mieltä, että kohtuukäyttö, muutaman viinilasi silloin tällöin ei mitään haittaa.

Tämän päivän lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli aiheesta. Haastateltavana oli Stakesin asiantuntija Ilona Autti-Ränämö, joka oli huolissaan lapsista, joiden äidit ottavat odotusaikana lasillisen tai pari, jutun otsikko oli " Sikiöllä ei ole kohtuukäytön rajaa" . Hän sanoi mm. näin. " Pitkäaikaisissa tutkimuksissa on seurattu suurta joukkoa lapsia, ja kiinnitetty huomiota myös äidin juomistottumuksiin odotusaikana. Lapsilla, joiden äidit ovat käyttäneet alkoholia kohtuudellakin on huomattu enemmän oppimis- ja tarkkaavaisuushäiriöitä kuin niillä lapsilla, joiden äiti ei ole juonut raskausaikana ollenkaan alkoholia. Nämä häiriöt ovat lievempiä kuin varsinainen FAS-oireyhtymä."

Että vieläkö olette samaa mieltä? Että huoletta voi juoda lasillisen viiniä kerran viikossa? Että mitään haittaa ei oo ei tuu?

Itse en ikinä uskaltaisi riskeerata lapseni tulevaisuutta.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Enpä usko että on kovin vaarallista - toisaalta mä en muutenkaan juo juuri tuota enempää, joten eipä ole vaaraa että riistäytyisi käsistä tuo juominen.

Vierailija
22/33 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai mistä näitä moralistisiä itsensä ylentäjiä oikein sikiää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että täällä moralisoi ihmisille, jotka raskauden aikana juovat 18 cl (alle juomalasillinen) viiniä, ei kyllä kohenna lasten elinolosuhteita tai hyvän elämän mahdollisuuksia mitenkään. Tällä(kin) kertaa ne todelliset ongelmat on jossain ihan muualla.

Vierailija
24/33 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai kenties ajattelevia, lapsensa etusijalle laittavia äitejä? Kukaan ei ole moralisoinut, vaan kertonut faktaa. Kaksi hiukan eri asiaa. Jos joku ei voi olla ilman alkoholia odotusaikana, niin turhaa hänen on syyttää valveutuneempia ja fiksupia moralisteiksi.

Itse olen muuten syntynyt -80 luvulla, eikä äitini juonut pisaraakaan alkoholia odotusaikana.

t. ap

Vierailija:

vai mistä näitä moralistisiä itsensä ylentäjiä oikein sikiää

Vierailija
25/33 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ole itse väittänyt yhtään mitään. Olen referoinut asiantuntijan tekstiä. Jos sitä on noin vaikea hyväksyä, niin pitäisikö katsoa ihan oikeasti peiliin?

t. ap

Vierailija:

se, että täällä moralisoi ihmisille, jotka raskauden aikana juovat 18 cl (alle juomalasillinen) viiniä, ei kyllä kohenna lasten elinolosuhteita tai hyvän elämän mahdollisuuksia mitenkään. Tällä(kin) kertaa ne todelliset ongelmat on jossain ihan muualla.

Vierailija
26/33 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi pientä lasia viiniä ja yksi olutpullo tuli juotua odotusaikana. Kamala ihminen olen, kun ei omatunto kolkuta yhtään.

Tutkimuksia asiasta on tehty paljon ja osa suosittelee nolla linjaa ja osa ei näe mitään haittaa yhdestä lasista silloin tällöin.

Vierailija
27/33 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan alkoholittomia oluita, siidereitä, punaviinejä.. Maistuvat toki hieman erilaisille kuin holilliset versiot, mutta makuaisti tottuu niihin hyvin nopeasti. Miksi ihmeessä se yksi annos alkoholia pitäisi välttämättä ottaa, kun vaihtoehtojakin löytyy? Turvallista rajaa ei tosiaan tiedetä, joten miksi ottaa riski? Valtaosa varmasti syntyy terveinä, mutta jos toisin käykin, niin haluatko oikeasti jossitella loppuelämän, että jos vain olisikin jättänyt väliin ne muutamat viinilasilliset?

Vierailija
28/33 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

täsmälleen samaa mieltä. En voi käsittää, että on välttämättä saatava juoda se paljonpuhuttu viinilasillinen tai saunakalja myös raskaana. Onko se jokin kielletty hedelmä -juttu, vai oikea riippuvuus?

En tiedä kuinka paljon haittaa muutamaan viinilasillisen/siiderin juomisesta on mutta en ymmärrä miksi se pieni määrä täytyy ottaa? Onko se todella niin suuri nautinto että on valmis ottamaan (sen pienenkin) riskin? Omalla kohdallani raskaus ja alkoholi eivät kuulu yhteen.

Vierailija
29/33 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tosi moni oli sitä mieltä, että kohtuukäyttö, muutaman viinilasi silloin tällöin ei mitään haittaa.

Jokaisen pitää ottaa vastuu omista teoistaan. Mielestäni ei ole alkoholin kohtuukäyttöä, jos ottaa sukulounaalla lasin viiniä. Tämä on niin satunnainen tapahtuma, että sitä ei voi edes käytöksi sanoa.

Tässäkin asiassa on taas niin, että ne, joista lääkärit oikeasti ovat huolissaan (hehän haluaisivat alkoholisti- ja huumasuainekäyttäjät pakkohoitoon raskauden ajaksi) eivät korvaansa lotkauta ja ne, jotka huolehtivat itsestään hyvin saavat paniikkireaktion.

Tämä on täyttä politiikkaa - Päivi Räsänen taas hommiin.

Vierailija
30/33 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman lapsensa terveyden... ootteko niin alkoholisoituneita ettei pysty sen vertaa pitää paussia?

Vierailija
31/33 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

oman lapsensa terveyden... ootteko niin alkoholisoituneita ettei pysty sen vertaa pitää paussia?

Vierailija
32/33 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tässä viestiketjussa kirjoittavat ovat varmasti aivan tavallisia äitejä, joille ei tulisi mieleenkään vahingoittaa lastansa liiallisella alkoholinkäytöllä. Kyllä ne ongelmakäyttäjät ovat jossain ihan muualla kuin Vauva-lehden keskustelupalstalla. Itse olen rv 38 ja nauttinut raskauden aikana pari pientä lasia viiniä, lasin samppanjaa ja kerran viikossa tai parissa saunajuomaksi ykkösolutta. Työskentelen päihdeäitien parissa, joille alkoholi tai muut päihteet ovat todellinen ongelma, myös raskausaikana. Ihan ok jos olette olleet ilman pisaraakaan, mutta älkää nyt kuitenkaan tuomitko niitä, jotka ovat hieman viiniä maistelleet.

Vierailija
33/33 |
24.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän kuin ateisti jankuttaisi uskovaiselle, että miksi pitää uskoa jumalaan tai uskovainen ateistille, että miksi et usko, kun kannattaisi. Joka ei ymmärrä toisen alkoholikulttuuria, se ei ymmärrä, ja se on jo nähty, että niitä ei ymmärretä perustelemallakaan.

Oletteko muuten alkoholimoralistit täysin tietoisia, miten paljon odottajan ruokavalio ja liikuntatottumukset vaikuttavat sikiön hyvinvointiin ja synytvän lapsen tuleviin tottumuksiin? Pystyttekö katsomaan peiliin tyytyväisinä siitä, että olette tehneet kaikkenee tällä saralla?

Terv. saunasiideri joka toinen viikko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi